2019. október 03. | 13:36

Kezdetét vette a polgári per, több mint 400 000 autótulajdonos követel kártérítést a Volkswagentől!

A dízelbotránynak a napokban is igen nagy horderejű visszhangja van, mindez nagy kihatással van a Volkswagen jövőjére, különösen az öreg kontinensen. Az Audi, Porsche, Skoda és SEAT márkájú járművek tulajdonosai időről-időre egyre türelmetlenebbek, ami valamelyest érthető, hiszen a megmókolt kibocsátási értékek egyúttal alacsonyabb viszonteladási értékeket vonzzanak magukkal, az ügyfelekre nézve pedig ez hatalmas anyagi veszteség. 

A Volkswagen-konszernnek ugyan már sikerült megállapodásra jutnia az amerikai és ausztrál tulajdonosokkal, de a vállalat az európai ügyfelekkel szemben olyan jogszabályokkal, illetve rendeletekkel igyekszik érvelni, amelyeket maguk szerint nem sértettek meg. Céljuk egészen egyszerű, a lehető legkevesebb kártérítést szeretnék kifizetni az ügyfeleknek, főként, hogy már 30 milliárd font összértékű (1 000000000 Ft) bírságot zsebeltek be maguknak a 2015-ben kirobbant botrány óta. Az Európában érintettek fedezésére, kártérítésére eredetileg 1 milliárd fonttal számoltak, ami azért be kell látni, hajszálnyival kevesebb a vállalatra szabott 30 milliárdos bírságnál.

Németországban törvénymódosítást hajtottak végre annak érdekében, hogy a Volkswagen ellen indítványozott polgári per kezdetét tudja venni. Ennek eredményeként a 2019. szeptember 30-ai meghallgatás előtt állítólag 400 000 tulajdonos gyűlt össze, a maradék 100 000 ügyfél vélhetően egyéni intézkedéseket folytat.

A meghallgatáson bizonyítaniuk kellett, hogy a műszaki hatóságok által jóváhagyott és elfogadott értékek valójában káros hatással voltak a hatékonyságra, illetve az érintett járművek viszonteladási értékei csökkentek.

A Volkswagen ezzel szemben azzal védekezett, hogy a kibocsátási értékek módosítására alkalmazott csaló szoftverrel nem sértették meg az EU-s törvényeket. Úgy vélik, azzal, hogy a csalás során úgymond csökkentették a károsanyag-kibocsátási értékeket nem gyakorolt közvetlen pénzügyi hatást a tulajdonosokra. Ezen felül azt állítják, meggyőző bizonyítékokkal rendelkeznek arról, hogy a viszonteladási értékekre semmilyen hosszú távú hatása nincs az egésznek.

A helyi média szerint a németországi bírósági eljárás akár négy évet is igénybe vehet, ami azt jelenti, hogy addigra az érintett járművek legalább nyolc évesek lesznek. Az eset kapcsán három lehetséges végeredményre lehet következtetni: a Volkswagen nyer, vagy a felperesek nyernek, a harmadik opció pedig, hogy peren kívüli megállapodás születik, ha a bíróság megállapítja, hogy az ügy költsége meghaladja a várható kártérítést.