A tervezet szerint a magyarországi gyorsforgalmi utakon megváltozna a buszok díjfizetési rendszere, ez pedig drágulást okoz majd a szolgálatásokban.
Nemrég írtunk arról, hogy a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium kiadott egy tervezetet. Ebben az szerepel, hogy több eddig ingyenesen használható magyarországi gyorsforgalmi szakaszt díjkötelessé tennének.
Ez jelentős többletbevételt jelentene a kormánynak, ám sok helyzetben megnehezítené, kissé megdrágítaná az emberek életét. Főleg, ha valaki busszal közlekedik, esetleg buszos fuvarozó társasága van.
Hiszen a tervezetben a buszok díjfizetési módszertanához is hozzányúlnának. Eddig ezek a járművek ugyanolyan matricás rendszerrel vehették igénybe a fizetős szakaszokat, mint a személyautók, motorok.
A tervezet szerint viszont innentől kilométer alapú díjat kéne fizetniük, pont úgy, mint a teherautóknak. Ez viszont jelentősen megemelné a szolgáltatók költségét, akik ezt vagy csőddel, vagy az utasokra való áthárítással tudják kompenzálni.
Az egyik ilyen buszos cég ügyvezetője elmondta, hogy ezzel a módszertannal a gyorsforgalmi utak díja olyan terhet jelentene, mint az üzemanyagköltség. Ez pedig jelentős áremeléssel járna a szektorban, ami sokakat eltántorítana a buszos közlekedéstől.
Az üggyel kapcsolatban a kormánynak nem csak az extra bevétel az egyetlen indoka. Az RTL kérdésére elmondták, hogy több környező országban is ilyen rendszer szerint működik az útdíjfizetés az autóbuszok számára.
A tervezetnek egyébként egy másik fontos eleme, hogy több ingyenes autóút és autópályás szakaszt fizetőssé tennének. Ebbe beletartozik például az M0-s két hosszabb szakasza, amelyek eddig ingyenesek voltak. Az utolsó ingyenes darabkája innentől már csak a Megyeri híd lenne.