2020. február 10. | 13:55

A Kínából indult koronavírus hosszú távú hatással lehet a globális autóiparra és az alkatrész utánpótlásra.

Tudom, hogy mindenhonnan ezt kapod az arcodba, a Facebookon, a híradóból vagy akár a kamuoldalakról. De most nem azt fogom boncolgatni (mivel nem vagyok sem orvos, sem virológus), hogy mennyire komoly a helyzet. Valljuk be, fura is lenne egy autós lapnál ezzel foglalkozni. Az viszont kézzelfogható tény, hogy a koronavírus megfékezésének érdekében több autógyárból is hazaküldték az embereket.

Ennek következtében több üzem alkatrész-utánpótlása veszélybe került. Eredetileg úgy volt, hogy a kínai újév miatti leállást meghosszabbítják, és ma (február 10-én) újraindulnak a gépek. Azonban Hupej tartományban és Wuhanban nem igazán javult a helyzet.

Az S&P Global Ratings szerint a járvány miatt az ázsiai autógyártók első negyedévre  előirányzott termelési számai 15%-kal csökkennek majd. A vírusközpontban, Wuhan városában a gyárakkal rendelkező vállalatok - mint például a GM, a Nissan, a Renault, a Honda és a PSA-csoport - különösen nagy veszélyben vannak, mivel a város és Hupej tartomány többi része a teljes kínai autógyártás 9%-át teszi ki.

A Volkswagen szintén veszélyeztetett, mivel 24 gyárat üzemeltet Kínában, ezek a globális termelésének legalább 40%-át teszik ki. Az autógyártó egyelőre azt állítja az ügyfeleknek, hogy a tervezett szállítási időpontok nem változnak. Viszont egyre valószínűbb, hogy a globális alkatrészellátási láncok sérülnek.

A BMW és a Mercedes-Benz is számos kínai beszállítóval dolgozik, így ők sincsenek túl jó helyzetben. Olyannyira, hogy előbbi három gyárat is bezárt Shenyang városában, ezzel mintegy 18 000 alkalmazottat küldtek kényszerszabira. A német autógyártókra igaz, hogy éves nyereségük csaknem 33%-át Kínában zsebelik be, így egy hosszabb járvány miatt komoly kiesésre számíthatnak.

A nagy autóipari beszállítók (mint például a Bosch, a Schaeffler, a ZF Friedrichshafen, a Faurecia és a Valeo) mind jelentős tevékenységet folytatnak Kínában. A hét elején a Hyundai drasztikus döntést hozott arról, hogy felfüggeszti a termelést dél-koreai gyáraiban, mivel a koronavírus befolyásolta az alkatrészek Kínából történő szállítását.

A Fiat-Chrysler elsőként jelentette be, hogy az egyik európai gyárának termelése veszélyben lehet, ennek leállítására várhatóan 2-4 héten belül sor kerülhet, mivel négy beszállítójukra is kihat a kínai termelés leállítása. Ezek közül az egyik különösen fontos alkatrészeket szállít nekik. Időközben másik beszállítókat is keresnek, de korántsem megy olyan gyorsan, mint kéne.

A virágkorát élő elektromos autó gyártásban is fennakadást okoz a vírus, mivel a Tesla Shanghaiban található gyárában előző héten nem dolgozott senki a járvány következtében meghosszabbított kínai újévi szünet miatt. Ez az előirányzott gyártási számokra, és a Tesla Model Y gyártásba kerülésére is veszélyes lehet.

A Volvo esetében a kínai CATL és a dél-koreai LG Chem beszállítói miatt a hibrid autók gyártása rekedhet meg egy kis időre. Utóbbinak küldték a megrendelések nagy részét annak érdekében, hogy ne legyen veszélyben az akkumulátor-ellátás.

Összességében tehát a kialakult helyzet nem túl rózsás, de remélem, hogy mielőbb újraindul a termelés az érintett gyárakban.