2020. február 17. | 13:58

A kínai beszállítók továbbra is szenvednek, ami semmi jóval nem kecsegtet a globális autóipar számára.

A világ kicsit egypólusúvá vált abból a szempontból, hogy a késztermékeket előállító ipar nagymértékben támaszkodik Kínára. Az olcsó tömegtermelés kifejezés mára Kína szinonimájává vált a globalizálódott világban, mintha senkinek sem jutott volna eszébe a gondolat, hogy mi történne akkor, ha a távol-keleti ország valamilyen oknál fogva kiesik a világgazdaság fő sodrából.

Pedig a szemünk előtt pontosan valami ilyesmi zajlik éppen. Történetesen a koronavírus elleni védekezés lépéseként bevezetett óvintézkedések miatt sok gyár volt kénytelen átmenetileg bezárni vagy jelentősen visszavenni a termelésből, ami pillanatok alatt begyűrűzött a világ minden pontjára. Hiába van ugyanis egy gyár a bolygó ellentétes oldalán, ha az alapanyag Kínából jön, akkor meg van lőve.

A helyzet természetesen az autóipart nagyon komolyan érinti, a kialakult alkatrészhiány miatt már sok autógyártó kényszerült bezárni az üzemeinek egy részét. Sajnos egyelőre nem pozitív irányba változnak a dolgok, a vírus megfékezésére tett kísérletek ellenére a megfertőzöttek száma nő, a világ egyre több pontjáról jelentenek megbetegedéseket, és Kínában sem számoltak be örömteli fejleményekről.

A legrosszabb helyzetben a kínai Hupej tartományban élők vannak, ahonnan a koronavírus elindult. Ott vannak érvényben a legnagyobb korlátozások, de szerte az országban fennakadások vannak az ipari termelésben. Mindez szinte kivétel nélkül minden autómárkánál érezteti hatását, jól megfigyelhető most, hogy az autók emblémától függetlenül sokszor ugyanazon kínai beszállítók alkatrészeiből építkeznek.

Mindezek ellenére a Toyota a hétvégén bejelentette, hogy a február 17-i héten négyből három kínai gyárában végre újraindítja a termelést, igaz, eredetileg a holdújévi ünnep után azonnal, tehát már két héttel korábban szerették volna ezt meglépni. Más márkáknál nem ennyire rózsás a helyzet, például a BMW három gyár működését függesztette fel nemrégiben, a döntés értelmében 18 000 alkalmazottat kellett kényszerszabadságra küldeniük.

A kínai autóeladásokra sincsen jó hatással a vírus, ami a korábbi, a 2020-as évre jelentős visszaesést prognosztizáló előrejelzéseket még borúlátóbbá teszi. Az elemzők alapvetően legalább 5%-os csökkenésre számítanak a teljes évet nézve, de ez csak akkor igaz, ha az egészségügy a tavasz közepéig bezárólag felül tud kerekedni a járványon. A januári számok azt mutatták, hogy 18%-kal kevesebb gépjármű talált gazdára 2019 hasonló időszakához viszonyítva, ami nagyon gyászos évet fest előre, ha minden így marad.

A járműgyártás még komolyabb visszaesést könyvelhetett el 2020 első hónapjában: mintegy 24,6%-kal csökkent a legyártott gépkocsik darabszáma Kínában. Az elektromos és hibrid autók esetében még drasztikusabb volt a hanyatlás, esetükben 54,4%-kal esett az értékesítés. Vajon ennek köze van ahhoz, hogy az emberek rájöttek, nem lehet villanyautóval menekülni, ha a koronavírus miatt tényleg beüt a világvége?