2019. december 03. | 10:33

Közel 100 000 Volkswagen vásárló számíthat kártérítésre a most kezdődő bírósági tárgyalásokon.

Elkezdődnek a körülbelül két hét hosszúságúra tervezett meghallgatások a brit legfelsőbb bíróságon, melyek során azt vizsgálják, hogy vajon a Volkswagen beépítette-e a csaló szoftvert a Nagy-Britanniában forgalmazott autóiba és annak működésével, majd a visszahívások során eszközölt javításokkal károsította-e a vásárlóit, illetve megtévesztette-e őket a valótlan fogyasztási adatokkal.

A Volkswagen-konszern továbbra is kitart azon álláspontja mellett, hogy a brit szigetekre szállított autók, melyeket a kérdéses 1,2, 1,6 és 2,0 literes dízelmotorokkal szereltek, nem rendelkeztek a csalószoftverrel. Valójában a legnagyobb kérdés, amelyre a bíróságnak meg kell majd találnia a választ az az, hogy pontosan mi is számít csalószoftvernek.

Tény ugyanis, hogy a mai modern autók érzékelik a felhasználás körülményeit és ahhoz igazítják a motor vagy a váltó vezérlését. Azt kell tehát megállapítani, hogy ezt milyen mértékben teheti meg legálisan egy autógyár anélkül, hogy az a fogyasztási és károsanyag-kibocsátási tesztek manipulálására irányulna. Ha a konszernt bűnösnek találják, akkor rendesen a zsebébe kell nyúlnia Nagy-Britanniában is.

A büntetőjog helyett a polgári jog szerint vizsgálják az esetet, hiszen az eljárás inkább szól a vásárlók kompenzálásáról, mint az elkövető megleckézetéséről vagy megbüntetéséről.  Fontos megemlíteni, hogy a Volkswagen már több ízben elismerte bűnösségét más piacokon, de ez egyáltalán nem fogja befolyásolni az angol bíróság majdani döntését, hiszen ahány ország, annyiféle szabályozás van érvényben.

A VW állítja, hogy az autóik képesek ugyan megkülönböztetni a valós- és a tesztkörülményeket, de ennek ellenére nem követtek el csalást a szigetországban, mert erre valójában az EU és a brit jogszabályok is lehetőséget adnak. Bíróság előtt kell majd a gyár képviselőinek bizonyítaniuk, hogy ha autóik alacsonyabb károsanyag-kibocsátási értékeket mutattak a teszteken, akkor valóságban a megengedettnél nem szennyezték jobban a környezetet és nem károsították az emberek egészségét.

A felperesek és képviselőik állítják, hogy a vásárlók anyagilag is károsodtak, amikor a dízelbotrány kirobbanásakor a gyártó sorra hívta vissza az érintett autókat. A javítást követően a tulajdonosok nagyobb fogyasztásról és alacsonyabb menetteljesítményekről számoltak be, ráadásul mivel gépjárművük érintett a dízelbotrányban, értéke is csökkent. Ha a vádak beigazolódnak, akkor azok a vásárló megtévesztésének és átverésének minősülnek majd, következtetésképpen a tulajdonosok jogosan igényt tarthatnak a kártérítésekre.

A Volkswagen természetesen azon lesz a bírósági eljárás során, hogy bizonyítsa, a vádak alaptalanok, a vásárlókat nem tévesztették meg valótlan fogyasztási adatokkal, a károsanyag-kibocsátási szintek nem voltak egészségre károsak, a javítás után pedig nem nőtt a fogyasztás érdemben és nem csökkent a teljesítmény sem. Fejlemény és döntés az ügyben 2020 tavasza előtt nem várható.