2019. november 19. | 12:22

Botrány, hogy egyesek milyen kiábrándító állapotú autókkal közlekednek.

Szeretem az autókat, szoktam őket nézegetni, nem csak a Lamborghiniket veszem észre és bámulom meg, hanem akkor is felcsillan a szemem, ha egy szép állapotú, megvigyázott 20-30 éves kocsit látok. De sajnos észreveszek más dolgokat is. Például észreveszem, ha egy autó gányolva van, ha nem tartják karban, mert a fenntartására nincsen elegendő pénz. Sokszor nem tudom, hogy sírjak vagy nevessek, de általában inkább sírok.

Magyarország az „oldjuk meg okosba” országa. Itt mindent lehet, mindent el lehet intézni, csak egy kis della kell hozzá vagy egy haver, aki elsimítja a dolgot. Így van ez az autók esetében is. Van műszaki vizsgáztatás, de minek, amikor egy kis kenőpénzzel az autónak szinte meg sem kell jelennie a műszaki vizsgán vagy akkor is átmegy, ha szó szerint nincs ki a négy kereke.

Az előírtnál magasabb károsanyag-kibocsátás, az illegálisan kiszerelt katalizátorok, műbizonylat nélküli ablakfólia, vagy világító check-engine hibalámpa? Nagy hagyjál már, ezek el sem érik egy dörzsölt vizsgabiztos ingerküszöbét! Féloldalasan fog a fék, át van lyukadva a kasztni, hiányzik az egyik biztonsági öv vagy nem lehet kilátni a berepedezett szélvédőn? Na, az már valami. Persze ezek sem jelentenek azonnali bukást, egy deákkal könnyen „kijavítható” a hiba.

Ha a rendszer laza, akkor legalább az autótulajdonosoknak lenne annyi lelkiismeretük, hogy ne tükörsimára kopott gumikon közlekedne egyik másik paraszt, mert ön- és közveszélyes! De ez vagy el sem jut az agyáig, vagy nincs pénz új gumikra, vagy mindkettő. Ja, hogy 300 ezer forint az új garnitúra az ML Mercire? Talán nem kellett volna megvenni azt a kotvadékot, ha nincs pénz a fenntartásra!

Jön a hó és kellene valami téli gumi. Azt hiszed, ha veszel két használt Continental téli papucsot a hajtott tengelyre a dolog el van intézve? Ezt komolyan gondolod? A gumi az egyik legkritikusabb pontja az autónak biztonsági szempontból, nem ott kellene spórolni! Az sem jó, ha a téliek maradnak fent nyárra, mert 100-ról satufékezésnél akár 10 méterrel is hosszabb lehet a fékút meleg időben, mint a jó állapotú nyárikon. Ez azt jelenti, hogy ahol én már állok, te még 40-nel csattansz bele a sorba, ütöd el a gyalogost.

A másik kedvencem a dízelek füstölése. A minap megy előttem az Audi A6, persze 3.0 TDI ahogy kell. Az egy kiváló motor, csak nem a hazai átlag pénztárcához találták ki a német mérnökök. Ha a vezető kicsit nagyobb gázt nyomott, máris korom fekete éjbe borult a környék. Részecskeszűrő? Volt valamikor, de amikor tönkrement, gondolom, egyszerűen kiszerelték az autóból. Ki az a majom, aki vesz bele újat sok százezerért?! A mögötte haladó meg kapjon nyugodtan tüdőrákot.

De a legtöbb tizenéves dízel már akkor is okádék módon füstöl, ha finoman közlekednek vele. A szerelő persze mondogatja a tulajnak, hogy fel kellene újítani a porlasztócsúcsokat, de amikor kiderül, hogy a 2.0 tdci-re rá kellene borítani 2-300 ezer forintot, akkor persze jön a fejvakarás és a szokásos szöveg, hogy „Jól van az úgy, az a lényeg, hogy menjen!”. Anyád! Ha modern dízelt vettél, akkor költs is rá, ha meg nincs pénz, vegyél 1.6 szívóbenzint vagy járj busszal!

Szinte mindennapos, hogy azon veszem észre magam, hogy folyamatosan bele akarok menni az előttem haladóba. Aztán rájövök mi a baj, nincs féklámpája a baromnak. Amikor mellé érek és felhívom erre a figyelmét, akkor jobb esetben megköszöni, hogy szóltam. Honnan is tudná, hogy nem működik a féklámpa, életében akkor csinálta meg utoljára kötelező reggeli ellenőrzést első elindulás előtt, amikor a jogsiját szerezte. Pedig ez még csak nem is pénzkérdés, csupán nemtörődömség.

Egy kicsivel több odafigyelés és felelősségtudat. Ez hiányzik sok autóstársamból és akkor talán nagyobb biztonságban és egészségben lennének az utakon ők is, én is és mindenki. Tudom egyébként, mi a megoldás. Mindenki, akinek az autóján öreg vagy kopott gumik vannak, akinek az autójára a füstölés miatt ráférne egy kis motorgenerál, vagy egyéb okból nincs tökéletes műszaki állapotban, az legyen kedves és üljön át egy eggyel kisebb autóba, olyanba, amilyet esetleg fenn is tud tartani! Köszi.