A 2019-es csúcsévet követően látványosan csökkeni kezdett a magyar használtautó-piac forgalma. Míg két éve összesen közel 810 ezer használt autó cserélt gazdát, addig ez a szám tavaly már csak 774 ezer darab volt. Összevetésként érdemes tudni, hogy míg két éve 156 ezer használt autó kapott magyar rendszámot, addig idén alig 120 ezer regisztráció várható. A magyarázat változatos, hiszen nem csak a járvány nyomta le az érdeklődést, de a tendencia háttere sok mindent megmutat a vevőkre és az eladókra váró sajátos nehézségekből is.

Használt autók egy telephelyen

A kintről behozott autók mintegy hatvan százaléka több mint tízéves, kisebb értékű, jellemzően józan kompakt, mint az Opel Astra, a Ford Focus vagy éppen a Volkswagen Golf 2010 előtti generációi. Nagyon hasonló szempontok alapján válogatnak a belső piac vásárlói is, akik a felsoroltakon kívül sokszor Suzuki Swiftet vesznek a típus gyakorisága és olcsó fenntarthatósága miatt, és mert ezeket az autókat a 500 ezertől 1,5 millió forintig terjedő, tömegek számára elérhető ársávban kínálják.

Egyebek mellett a használtpiac alakulásáról is szó esett azon a mai sajtóeseményen, amelyen a Das WeltAuto Centrumot, a Porsche Hungária új, központi használtautó-kereskedését adták át Budaörsön. Itt zömmel, legfeljebb hétéves használt autókat adnak majd el, a kínálat nagy részét főként a Volkswagen-csoport típusai teszik ki, a készlet pedig átlagosan kétszáz, átvizsgált, szervizelt, ismert előéletű autóból áll, de nem csak Magyarországon először forgalomba helyezett példányokból.

Das WeltAuto centrum

A megnyitón elhangzott, hogy bár a magyar vevők általában még mindig az idősebb autók közül válogatnak, a piac szűkülésének hatására, és a korábbi rossz tapasztalatok miatt egyre többen keresnek fiatalabb példányokat. Ennek az új autók jelentős drágulása is oka lehet.

A magyar használtautó-piacot olyan tényezők formálták az utóbbi években, mint a kinti autók honosításának nehezebbé válása, a forint gyengülése, illetve a vizsgarendszer általános átalakulása. Az okok közt szerepel az országos vizsgaidőpont-hiány is, amely miatt olykor 45 napot kell várni, mire egy kintről származó használt autó bejut valamelyik állami vizsgasorra. A probléma drámai csúcspontja a budapesti Mozaik utcában található vizsgabázison tavaly nyáron történt ügyészségi akció volt, amelyben csalás gyanúja miatt vizsgabiztosokat és autóneppereket is őrizetbe vettek. Az ügy fejleményeiről a minap olvashattál nálunk is.

A tájékoztatón az Alapjárat kérdésére Németh Balázs, a Porsche Hungária ügyvezetője elmondta, hogy a cégnél vásárolt használt autók teljes szerviztörténetét megismerhetik majd a vevők, sőt, a cég ellenőrzi az autók származását, vagy éppen a korábban rögzített futásteljesítmény-adatokat is. Ez a gyakorlat egyelőre nem általános Magyarországon, pedig sokan elsősorban éppen a kilométerszám alapján döntenek, és csak ezután mérlegelik az autó valós műszaki állapotát.