2019. május 24. | 15:25

A kompakt Škoda hazai premierjén körbejártam az Octavia kistestvérét

Elérkezett az ideje, hogy itthon is lerántsák a leplet a Škoda Scala modellről, mely a kompaktok közt száll harcba a vásárlókért a Golf kihívójaként. Igyekeztek ennél a típusnál a márkára jellemző erényeket kidomborítani, mégpedig a tágas belteret és a praktikus megoldásokat. Ráadásul a gyártónál újonnan megjelent formanyelvet is ezen a modellen lehet először látni.

2019-es Škoda Scala oldalról
Ilyen a Škoda új formanyelve, melyet a későbbi modellek is megkapnak majd.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy elég karakteres éleket kapott, a géptetőn is markáns domborulatok láthatók. A frontrészen hangsúlyos hűtőmaszk trónol, az új Škodák ismertetőjegye pedig a „háromszögletű” első fényszóró, mely a Scala esetében teljesen LED-es kialakításban is elérhető. A 4 362 mm hosszú jármű immáron az MQB platformra épül, ráadásul kicsit kombis beütéssel bír, ettől függetlenül jó arányai vannak. Hátulról is kiadja, nem nevezhető unalmasnak a lámpa kialakítása.

Na de milyen a Scala belül?

A tengelytáv hozza a kategóriában elvárhatót, 2 649 milliméterével a középmezőnybe tartozik. Ennek ellenére jól elférni hátul is, az ülések kialakítása is megfelelő. A csomagtér azonban uralja a mezőnyt, a 467 literes érték már inkább a kombik territóriuma. Ami a beltér anyagfelhasználását illeti, ott elmarad a kategória élmezőnyétől a Scala. Nem véletlenül pozícionálják a Golf alá ezt a modellt a konszernen belül, a kelleténél több itt a kopogós műanyag. Az viszont becsülendő, hogy nincs zongoralakk-tenger, a technikai tartalom pedig szintén megfelelő.

2019-es Škoda Scala ajtókárpit
Jól sejted, minden felület kopogós.

Elérhető hozzá az összes fontos biztonsági felszerelés a sávtartótól kezdve a holttérfigyelőn át a ráfutásos baleset megelőzőig. Kérhető parkasszisztens, vezeték nélküli telefontöltő és kulcs nélküli indítás, ezek is mind szükségesek ma már ahhoz, hogy egy modell sikeres legyen ebben a szegmensben. Ami viszont nem magától értetődő a kompakt kategóriában, hogy az extralistán egy 10,25 colos digitális műszerfal is szerepel, ami jó húzás a gyártótól. Szintén érdemes megemlíteni a fűthető első szélvédőt és az elektromosan működtethető csomagtérajtót. Ezek mind olyan kiegészítők, melyeket külön-külön lehet kérni, hiszen nem előre összeállított csomagokból kell választani, ezzel jó pozícióba helyezik a modellt a piacon.

2019-es Škoda Scala műszerfal
Az ergonómiával nincsen gond.
2019-es Škoda Scala oldalról
A már megszokott esernyő itt is jelen van.

Fejlesztettek hozzá egy appot is, mely hasznos lehet a flottakezelés szempontjából. Lekérhetőek a jármű menetinformációi, figyelmeztet az egyébként hosszú, 2 év/30 ezer kilométeres szervizperiódusokra, vagy akár segít megtalálni az autót a parkolóban. Be lehet rajta állítani sebesség- és területi határt, mellyel figyelemmel lehet kísérni a flotta egyes járműveit.

A Scala motorpalettája

Ami a motorkínálatot illeti, a Scala kérhető a háromhengeres, 1,0 literes TSI motor 115 lovas kivitelével, valamint az 1,5-ös benzinessel 150 lóerős teljesítményszinten. Míg előbbi 6 fokozatú manuális, addig utóbbi 7 fokozatú DSG-vel elérhető. A dízelmotorok közül pedig az 1,6-os TDI 115 lovas verziója választható. Szintén érdekes, hogy sportfutóművet is lehet kérni bele, bár ezekhez a motorokhoz nem feltétlenül szükséges ez az extra. Újdonság az Aero felnicsalád is, melyek minimalizált légellenállása jótékony hatással van a fogyasztásra.

2019-es Škoda Scala motortere
Egyelőre háromféle motorral kérhető a Scala.

Mennyibe kerül az új Škoda?

Az új modell már rendelhető, indulóára 5,4 millió körül van, mely egy versenyképes ajánlatnak számít ebben a szegmensben. Valóban jól konfigurálható, megfelelő mennyiségű szín, felni és kárpit közül lehet választani, az extralista is kifejezetten széles. A márkától jól megszokott praktikum pedig sokak számára kívánatossá teheti ezt a modellt.