2023. október 10. | 13:27

Új szabály lépett életbe a szirénázó mentőautók megengedett legnagyobb sebességét illetően.

Az Országos Mentőszolgálat szerint „Az a leggyorsabb mentő, amelyik oda is ér a beteghez!”, és ezzel vitatkozni mi sem tudunk. Épp ezért az OMSZ a megkülönböztető jelzést használó járművek haladását segítő „Adj utat, ments életet” kampánya mellett saját gépkocsivezetői számára is biztonsági határt húz.

Ezentúl a balesetmentes és biztonságos közlekedés érdekében a mentőautók szirénázva is legfeljebb plusz 30 km/órával léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet. Ettől a Mentőszolgálat a súlyos mentőbalesetek számának csökkenését reméli.

Dr. Melegh Gábor igazságügyi szakértő szerint:

„a sebesség hatványozza a sérülés kockázatát és nagyon lerövidíti azt az időt, amely a helyzet megoldására fordítható. A mentő-vezető gyakorlatilag a sebessége megfelelő megválasztásával adhat lehetőséget önmagának és a másik közlekedőnek ahhoz, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre észlelésre, döntésre és cselekvésre, az akadálytalan továbbhaladás biztosítására. A mentő számára sem szárad fel az útfelület, a fizikai határokat nem lehet korlátlanul kiterjeszteni.”

A mentőbalesetek elkerülése érdekében a mentőjárművek megkülönböztető jelzés használata mellett történő haladása során a legnagyobb sebesség meghatározásakor nemzetközi példákat is figyelembe vett az Országos Mentőszolgálat. Így alakították ki a mentő-gépkocsivezetők számára az adott útszakaszon megengedett, maximális sebesség plusz 30 km/órás értéket.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy például 50 km/óra sebességkorlátozású útszakaszon szirénázva maximum 80-nal haladhat a mentőautó, autópályán pedig, ahol 130 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség, legfeljebb 160-nal közlekedhet. Kereszteződésbe érve például a piros lámpán maximális körültekintéssel, megkülönböztető jelzéseket használva is legfeljebb 30 km/óra sebességgel hajthat át.

A KRESZ (1/1975. KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól) megfogalmazása szerint egyébként nincs ilyen konkrét, megengedett sebességre vonatkozó szabály, az ide vonatkozó rész ugyanis annyit állapít meg, hogy „Amennyiben a gépjármű kizárólag a megkülönböztető fényjelzést használja, akkor a gépjármű vezetője a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.” Ezek alapján jó kérdés, hogyan ellenőrzi és mennyire tartatja be vezetőivel a belsős szabályt a Mentőszolgálat.

Tény, hogy jelenleg évente átlagosan 70 súlyos mentőbaleset történik itthon, mert a közlekedők nem megfelelően reagálnak vagy szimplán nem időben veszik észre az érkező járművet.  Az OMSZ szerint az utakon közlekedők edukációját szolgáló kampányok és a szirénázó járművekre vonatkozó biztonsági szabályok együttesen alkalmasak lehetnek a mentőbalesetek megelőzésére, valamint a mentők biztonságos és gyors közlekedésének elősegítésére. Persze azt sem árt tudni, mik a teendőink, ha megjelenik körülöttünk egy szirénázó autó.

Depositphotos