2019. április 01. | 11:30

Már megint úgy élesítettek egy törvényt, hogy azt szinte senki sem vette észre. 2022-től egyes kerületek, gépjárművel csak a kiváltságosoknak lesznek megközelíthetőek.

A főváros közlekedését megbolygató legújabb környezetvédelmi törvény kiegészítést épp most fogadták el, olvashatod a Magyar Közlönyben. A törvény értelmében alig 6 év múlva, belsőégésű motorral szerelt autóval tilos lesz behajtani néhány belvárosi, és még egy pár kiváltságos kerületbe. A szabály a teherszállító és személyfuvarozókat is közvetlenül érinti, apróbb kibúvó BKK által üzemeltett buszoknak lesz, ugyanis az alacsony károsanyag-kibocsátású gázüzemű típusok közlekedhetnek.

További országos jelentőségű információ, hogy a 100 ezer fős lakossággal rendelkező nagyvárosok, önállóan dönthetnek arról bevezetik-e a korlátozást, és ha igen, mely területeikre. Azért ennek a megvalósítására biztosan kell várni még azoknál a városoknál, ahol nincs rendesen kiépített körgyűrű, bár manapság az sem lenne meglepetés, ha ezt a problémát simán elfelejtenék.

A teljes tiltások mellett bevezetik a részleges korlátozásokat, elsősorban a magas szállópor koncentrációt okozó dízel gépjárművekre, bár fővárosban és máshol is a helyi közigazgatás döntése alapján, de szabadon szankcionálhatják a terület behajthatóságát.

A törvény elsősorban az aktuális környezetvédelmi normák alapján állapítja meg, hogy a részleges tiltások esetén mik az irányadó tényezők. Kiemelten fontos azonban, hogy a behajtási szabályozást bevezető területek támogatást kapnak a környezeti terhelés lokális mérésére, vagyis gyakorlatilag mobil károsanyagkibocsátási ellenőrző állomásokkal szondázhatják a behajtókat. Akinek autója csak papíron felel meg az emissziós normáknak, búcsút inthet a behajtási engedélyének és valószínűleg egy nem tervezett műszakivizsgára is vendégül látják.

Érdekes lehetőség a korlátozással kapcsolatos szabálybetartás közvetlen ellenőrzésének lehetősége, talán alkalom nyílik egyes benzin-autógáz kettős üzemű járművek környezetvédelmi szempontból történő egyedi elbírálására.

Egy biztos, a bevezetett törvény létjogosultsága kérdéses az aktuális hivatalos kiadványok és vélemények tekintetében, bár az tény, hogy rengeteg EU ország alkalmaz különböző korlátozásokat a kiemelt városrészek forgalom terhelésének csökkentésére és az élhetőbb városi környezet érdekében.

Személy szerint bízom benne, hogy a megvalósítás hamarosan nem csak papíron leírt előírások halmaza, hanem valós cselekmények sora lesz.

Nem mellesleg kellemes április elsejét kíván az Alapjárat csapata! Ezt benézted!