2018. december 03. | 13:30

A spanyol főváros komoly szankciókat vezetett be, melyek rengeteg autós életét nehezítik meg

Számos európai nagyvároshoz csatlakozva Madrid is elkezdi kiszorítani a súlyosan környezetszennyező járműveket a város bizonyos részeiről. A mintegy 472 hektárnyi, többnyire belvárosi területet érintő szabályozás november 30-án lépett életbe, de ellenőrizni csak 2019 januárjától fognak, a türelmi idő pedig április 24-ig tart. A büntetéseket is tavasztól kezdik kiszabni, melyek 45 eurós bírságot jelentenek.

A projekt a Madrid Central nevet kapta, ilyen feliratokat helyeztek el a zóna határain az aszfalton és a jelzőtáblákon, valamint dupla vörös felfestés is figyelmezteti az autósokat a változásra. A több turistalátványosságot is magában foglaló területre ezentúl nem hajthatnak be a 2006 előtti dízel- és a 2000-es évnél korábban gyártott benzinüzemű autók. Amennyiben egy ottani lakos használ ilyen járművet, ő 2025-ig kap haladékot a változtatásra. Emellett a hibrid és az autógázos járművek is legfeljebb két órát tölthetnek a zónán belül, az új típusú benzines és dízel autókkal pedig csak parkolási céllal lehet behajtani (ráadásul kizárólag parkolóházban vagy garázsban szabad letenni a kocsit).

Korlátozás nélkül tehát csak az érintett terület lakói és vendégeik, a mozgáskorlátozott igazolvánnyal rendelkezők, valamint a mentők, a tűzoltók és a rendőrök hajthatnak be. A kamionosoknak is új szabályokkal kell szembenézniük, a régebbi modellekkel reggel héttől délután egyig, az újabbakkal pedig este kilencig lehet a zónán belül tartózkodni. Ezt több szervezet is kifogásolta, hiszen az adott városrészben fekvő üzletek és vendéglátóipari egységek áruutánpótlásában ez komoly zavarokat okozhat, melyek bevételkieséshez is vezethetnek.

A taxisok is mentességet kapnak 2022-ig, így a közösségi közlekedés mellett ez a lehetőség még megmarad az utazás gyorsítására. Ezekből következik, hogy csak a teljesen emissziómentes járműveket engedik be a zónába, az intézkedéssel pedig az a céljuk, hogy 2020-ig 23 százalékkal csökkentsék a levegő nitrogén-dioxid-szintjét.

A fenntartható mobilitás érdekében az egysávos, egy- és kétirányú utcákban 30 km/órás sebességkorlátozást vezettek be, a három méternél keskenyebb járdákon nem parkolhatnak a motorosok, a biciklisek pedig kanyarodhatnak jobbra a piros lámpáknál. A nem motoros közlekedési eszközt használók (rolleresek, gördeszkások stb.) a járdán és a bicikliúton is haladhatnak, elektromos rollerrel viszont csak a bicikliúton lehet közlekedni.

Sokan tiltakoznak az intézkedések ellen, több bírósági beadvány vár még döntésre. A konzervatív Néppárt (PP) keresete szerint a projekt „rögtönzött és hanyag”, bevezetését pedig a közelgő önkormányzati választások indokolták. A városvezetés azonban hangsúlyozza, hogy a belvárosban közlekedni vágyókat 6 metróvonal, 60 buszjárat és 8 földalatti vasútvonal várja, valamint egy közösségi kerékpármegosztó is működik Madrid központjában.

MTI

Qubit