2023. február 16. | 13:17

Az Európai Unió tervei szerint az új nehézgépjárművekre új szén-dioxid-kibocsátási célértékeket javasolnak 2030-tól kezdődően.

Az Európai Bizottság célja, hogy az új városi buszok kibocsátásmentessé váljanak, míg az új tehergépjárművek esetében 2040-re 90 százalékos kibocsátáscsökkentést érjenek el. Az intézkedéseket azzal indokolják, mivel a közúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának és az EU üvegházhatású gáz-kibocsátásának jelentős részéért a teherautók, valamint a városi és távolsági buszok felelősek.

A statisztikák szerint az Európai Unió üvegházhatásúgáz-kibocsátásának több mint hat százalékáért felelősek. A közúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának “tortájából” 25%-os szeletet hasítanak ki ezen járművek.

A szigorúbb kibocsátási szabványok biztosítanák azt, hogy az EU közúti közlekedési ágazata hozzájáruljon a nulla kibocsátású mobilitás felé való elmozduláshoz. Ezzel együtt közelebb lehetne kerülni az EU éghajlat- és szennyezésmentességi célkitűzéseihez.

Az Európai Bizottság emellett a zéró kibocsátású, városi használatú autóbuszok elterjedését ösztönzi. Azt javasolják, hogy a szinte minden új nehézgépjármű esetében fokozatosan szigorúbb kibocsátási szabványokat vezessenek be.

Ennek értelmében 2030-tól 45 százalékos kibocsátáscsökkentést írnának elő, 2035-től 65 százalékos kibocsátáscsökkentést, majd 2040-től 90 százalékos kibocsátáscsökkentést. Az EU szerint az új célértékek hatással lesznek az energiaátállásra is.

Így ugyanis csökkenteni lehetne az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet. Egyúttal javítani lehetne az energiamegtakarítással kapcsolatos törekvéseken.ó, továbbá a városokban javulhatna a levegő minősége is.

A legutóbbi hét végén arról számolt be az MTI, hogy nyolc településen volt veszélyes a légszennyezettség mértéke. A szálló por koncentrációja miatt Békéscsabán, Kecskeméten, Nyíregyházán, Tökölön, Putnokon, Kazincbarcikán, Sajószentpéteren és Miskolcon volt súlyos probléma.

MTI

MTI

MTI

Depositphotos