A javaslat elfogadására az egyik gyártó hatalmas leépítésekkel reagált.
Már jóval korábban lehetett tudni, hogy mire készül az Európai Parlament, most pedig elfogadták azt a szabályozást, mely majdnem minden autógyártót érint a kontinensen. Eszerint 2035 után már nem lehet több belső égésű motorral szerelt új autót forgalmazni az EU 27 tagállamában.
A döntés alapján a kitűzött dátumig fokozatosan kell beszüntetni a belső égésű motoros autók gyártását. A rendelet alapján 2030-ra a gyártóknak 55 százalékkal kell csökkenteni az eladott autók CO2-kibocsátását a 2021-es szinthez képest.
Hasonló értékek vonatkoznak a kisteherautókra is, melyekre 2030-ra csak 50 százalékos csökkenés van megszabva a CO2 kibocsátás kapcsán, 2035-re viszont nekik is 100 százalék lesz. Ezek elég optimista becslések annak fényében, hogy ez a technológia még nem túl kiforrott ebben az iparágban.
A rendelettel kapcsolatban egyébként nincs akkora egyetértés az Európai Parlamentben, mint azt gondolnánk. A szavazáson ugyan 340-en szavaztak igennel, de 279-en nemmel és 21-en tartózkodtak.
Emellett pedig sok gyártó és ország is beleállt a szabályozásba, aminek okán végül lazítottak rajta. Például a kisebb számban gyártott különleges sportautóknak (évi 10 000 darabos gyártás alatt) nem kell majd feltétlen alkalmazkodniuk a többi autót érintő szabályozáshoz.
A parlament elnöke, Jan Huitema elmondta az új rendelettel kapcsolatban, hogy szerinte ez ösztönzi majd a gyártókat a zéró emissziós járművek gyártására. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy az EU 2050-re elérhesse a klímasemlegességet.
Mivel Európa a legnagyobb árukereskedelemmel rendelkező kontinens és rengeteg autógyártó található itt, egyértelmű, hogy nem mindenkinek tetszett a döntés. A szavazás után a Ford beintett a döntéshozóknak és bejelentette minimum 3800 munkahely megszűnését.
Döntését azzal indokolta, hogy a belső égésű motorok gyártása és több modelljük megszűnik az új szabályozás miatt, így nincs értelme az üzemeket fentartani. Nehány kisebb elektromos autót fognak gyártani majd a kontinensen, ahhoz nem kell ennyi ember.
Az EU döntése egyébként még károsabb is lehet, mint amilyen tisztának és környezetudatosnak gondolják. Az elektromos autók legdrágább és legkomplexebb eleme egyelőre a lítiumos akkumulátor, amihez az alapanyagok termelése, a gyártás és az elavulás utáni újrahasznosítás is környezetszennyező.
Emellett az elektromos autókat tölteni kell, de a jelenlegi energiahelyzet alapján ez nem zöldít majd a kontinensen, hanem ront a helyzeten, tehát jelenleg egy kilátástalan helyzetre dobtak all int. Emellett nem az autóipar a szennyezés legnagyobb forrása, csak első körben ezt volt a legkönnyebb felrúgni.
A döntésnek beláthatatlan hatásai lehetnek majd az olajpiaci viszonyokra is, amely hosszabb távon megkeserítheti az emberek életét. A belső égésű motoros autók nem ma fognak kikopni - főleg Magyarországon - viszont az új modellek forgalmazásának betiltása igencsak eltorzíthatja majd az üzemanyagárakat.