2020. február 28. | 16:14

Tehát akkor Törökország lenne a leginkább elektromos autó barát ország? Korántsem.

Az adatok alapján Törökországban 995%-kal nőtt az elektromos autótöltők száma 2018-ról 2019-re, míg például az Egyesült Királyságban ez az arány „csak” 54 %. Azért raktam a csak szót idéző jelek közé, mert a töltők állományát több mint a felével növelték egy év alatt, ami igazán figyelemreméltó eredménynek számít. De visszatérve a törökökhöz, 2019-ben közel megtízszerezték a töltők számát. Nagyon szép munka!

Az igazsághoz hozzátartozik azonban, hogy volt is honnan fejlődniük. Egy évvel korábban ugyanis mindössze 76 darab elektromos töltő állt rendelkezésre az országban, amit egy év alatt sikerült 832 darabra feltornászniuk 2019 végéig. Ezzel szemben a britek 54%-kal, 18 ezer töltőről tornászták fel magukat 27 719-re. Tehát a törököknél átlagosan naponta 2 új töltővel gyarapodott a hálózat, addig az Egyesült Királyságban napi 26,5 darab töltőt üzemeltek be.

Nyilván azt is hozzá kell tenni, hogy a szegényebb régiókban nem közlekedik minden második városlakó villanyautóval, tehát Törökországban bizonyára sokkal kisebb az igény a töltőkre, mint a sokkal gazdagabb nyugaton. Innen nézve még inkább figyelemreméltó a törekvésük és valószínűleg 2020-ban is jelentősen bővül majd a töltők száma, hiszen a hatalmas országban még mindig csak 1 töltő van 1 000 négyzetkilométerenként.

A románok léphettek a képzeletbeli dobogó második fokára, náluk 231%-kal bővült a hálózat, a harmadik pedig Litvánia lett a maga 157%-ával. Sajnos a forrás nem említette Magyarországot, pedig nálunk is bővült a töltőinfrastruktúra, igaz, sok töltő elférne még, de jó lenne látni a mi eredményünket is. A hálózat bővítésére természetesen minden ország törekszik, miután a szigorodó környezetvédelmi normák miatt egyre többen vesznek elektromos vagy legalább tölthető hibrid autót.

A leginkább elektromos autó barát országnak Hollandia, Németország, Franciaország és az Egyesült Királyság számít, e négy ország területén van az Európai Unióban található töltők jelentős hányada, pontosan a 76%-a. A lista másik végén pedig Bulgária, Málta, Görögország és Ciprus áll, ahol a legkevesebb elektromos töltő áll az autósok rendelkezésére. Azt hiszem, hogy a kisméretű Máltára és Ciprusra nem nagyon lehet haragudni ezért, hiszen sosem fogják lekörözni a nagyokat darabszámban. Esetükben a töltők számát a területükhöz viszonyítva érdemes vizsgálni. Máltán például 3 km2-ként akad egy töltő, összehasonlításképpen a 27 ezres darabszámú Egyesült Királyságban csak 9 négyzetkilométerenként van egy. Ugye, hogy mindig fenntartásokkal kell kezelni a statisztikákat?