2020. március 05. | 11:19

A döntéstől a gyártási költségek csökkenését és így hosszútávon a profit növekedését várják.

Ha valamelyik márkánál, akkor a Mercedes-Benznél biztosan talál megfelelő modellt, az, akinek van pénze megfizetni a németek autóit. Igazán impozáns modellkínálat jellemzi őket, szinte minden kategóriában jelen vannak, sőt, van ahol több modellel is. De nem csak modellekből van sok, motorok, hajtásláncok és felszereltségi szintek sokaságát is kínálják. Elég csak felmenni a honlapjukra és körbenézni a konfigurátorban. Igazán bőséges a választék.

Szép és jó, csak sokba kerül ezt fenntartani. Azt gondolod, hogy megéri nekik dízel-hibrid verziót árulni? Úgy gondolom, hogy nem! Talán profitot termel majd az AMG Project One szuperautó? Kizárt! Ezek ugyan csak kiragadott példák és azért vannak/lesznek a kínálatban, mert a Mercedes megengedheti magának. Keresnek ők annyit a C-osztályon, hogy olyan modelleket is kínálhassanak, amelyek a fejlesztési költségeiket sem hozzák vissza.

Könnyű lenne úgy sok modellt kínálni, hogy ugyanazt a platformot használják a különböző modelljeik, sőt, akár a konkurenciának is eladják a padlólemezt, hogy ezzel is bevételre tegyenek szert. A Mercedes azonban nem ezt az utat járja, modelljeik jelentős része önálló alapokon nyugszik, elég csak a G-, SL, vagy például az S-osztályra gondolni. Mindez nem éppen a takarékoskodásról szól. Ugyanez a helyzet a motorokkal is.

A széles motorkínálat fenntartása sem olcsó mulatság, inkább azért szükséges, hogy meghagyják a választás lehetőségét a vásárlóknak. Minél több variációban készül egy modell (karosszéria, motorok, felszereltség, stb), logisztikailag annál nehezebb megszervezni a gyártást, annál lassabb a folyamat, és mint tudjuk, az idő pénz. Sok pénz. Az autóipari kilátások pedig – a mostani, koronavírus miatt kialakult helyzettől függetlenül – egyáltalán nem rózsásak.

Egyrészről az emberek egyre kevesebb autót vesznek, másrészt pedig a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a gyártók büntetéseket fizetnek minden határon felül kipufogott CO2 grammért és hihetetlen mennyiségű pénzt ölnek a hibrid- és elektromos technológiákba is. Valahol meg kell fognia a költségeket a Mercedesnek és ott spórolnak, ahol a legkézenfekvőbb: megvágják a variációk számát. A jövőben tehát nem lesz annyi modellvariáns és nem lesz annyi választható erőforrás sem. Lehet, hogy kihal hamarosan a jó kis V12-es motor? Van rá sansz. Ez van.