2021. szeptember 10. | 10:38

A Zöld Párt eltörölné az útépítésekre vonatkozó terveket, helyette megduplázná a kerékpár- és gyalogutak számát.

Angela Merkel kancellár 16 év után lemond, és a németek 2021. szeptember 26-án új kormánypártot választanak. A német szövetségi választások nagy hatással lesznek az autóipar jövőjére, amely már most versenyt fut az idővel a szigorú károsanyag-kibocsátási normák teljesítése érdekében.

A legnagyobb pártok abban egyetértenek, hogy a belső égésű motor helyett az elektromos autózás jelenti a jövőt, de a stratégiai lépéseket illetően tapasztalhatók nézetkülönbségek a közbeszédet befolyásolni igyekvő politikusok között. Lássuk most azokat a választási ígéreteket, melyek a közlekedéssel kapcsolhatók össze.

Kereszténydemokrata Unió (CDU)

Merkel pártja azt szeretné, ha Németország autóipara világelső maradna, és támogatja a villanyautók tömeges bevezetését, ugyanakkor biztosítaná a kifutási időt a belső égésű motorral hajtott autóknak, azok betiltását nem kapkodná el egy közeljövőbeli dátum kijelölésével. Emellett az autópályákon sem vezetne be drasztikusnak mondható sebességkorlátozásokat. A CDU a közúti forgalom enyhítése érdekében a tömegközlekedés bővítését szorgalmazza, de több út és autópálya építését is tervezi a dugók elkerülése érdekében.

A párt szerint minden új kereskedelmi és középületben elérhetővé kell tenni az elektromos járművek töltőinfrastruktúráját. Armin Laschet kancellárjelölt egy nemrég adott interjúban azt mondta, tíz percen belül legalább egy e-töltőpontnak mindig találhatónak kell lennie az országban. A párt támogatja a szintetikus üzemanyagokat és a hidrogént, többek között a teherautók számára.

Zöld Párt

A környezetvédők amondók, hogy az autóknak „digitálisabbnak, csendesebbnek, kisebbnek, könnyebbnek, klímasemlegesnek és könnyebben újrahasznosíthatónak” kell lenniük. A zöldek mindenki számára vonzóvá akarják tenni a kerékpárra, buszra és vonatra való átállást, és anyagilag is ösztönözni akarják azt.

A párt szerint Németországnak 2030-ra le kell állnia a belső égésű motorok gyártásával. Az autópályákon 130 km/órás, a nagyvárosi területek közelében 120 km/órás, míg a városközpontokban 30 km/órás sebességhatárt vezetne be a tisztább levegőért küzdő csoportosulás.

Az autófüggőség csökkentése érdekében a párt eltörölné az új utak építésére vonatkozó terveket, és helyette megduplázná a kerékpár- és gyalogutak számát a következő évtizedben. A politikai csoport 100 milliárd eurót költene a vasúthálózat fejlesztésére.

Az elektromos járműveknek bárki számára megfizethetőnek kell lenniük, mondta Annalena Baerbock kancellárjelölt, aki azt szorgalmazta, hogy az alacsony jövedelmű állampolgárok a meglévő 6000 eurós támogatáson felül további 3000 eurós hitelt kapjanak elektromos autó vásárlásakor.

A hidrogént és a szintetikus üzemanyagokat csak az ipari közlekedésben, a hajókon és a repülőgépeken szabadna használni, mondják a zöldek.

Német Szociáldemokrata Párt (SPD)

A szociáldemokraták szerint az államnak támogatnia kell az elektromos autókra való átállást anélkül, hogy túlságosan beavatkozna, vagy veszélyeztetné Németország pozícióját az autóiparban.

Az SPD nem támogatja a belső égésű motorok kivéreztetésére vonatkozó végdátumot. Olaf Scholz kancellárjelölt egy nemrégiben adott interjúban azt mondta, hogy a fogyasztók úgyis a villanyautókat fogják választani, amint azok elérik a jó ár-érték arányt. Scholz szerint azonban az államnak ki kellene vennie a részét az elektromos autókra való átállás támogatásából, beleértve a töltőhálózatok kiépítésének felgyorsítását.

A Szociáldemokrata Párt a hidrogénvezetékek, az akkumulátorcellagyártás és az újrahasznosítás bővítésére is felszólít. Scholz pénzügyminiszterként augusztusban létrehozott egy alapot, ami egymilliárd euróval járulna hozzá az elektromos autózásra történő átálláshoz az országban.

A párt támogatja a hidrogént és a szintetikus üzemanyagokat a nehéz teherautók, hajók és repülőgépek számára. A zöldekhez hasonlóan az SPD is támogatja a 130 km/órás sebességkorlátozást a sztrádákon. Scholz a városokban 50 km/órás sebességhatárt vezetne be.

Szabad Demokrata Párt

A szabadelvű párt elutasítja „a lemondás és a tiltás útját”, és ellenzi a benzinfogyasztókra vonatkozó véghatáridőt vagy az autópályákon a sebességkorlátozást. A párt programja szerint az elektromobilitás csak egy szelete lesz a modern közlekedési kultúrának.

A párt ellenzi az EU kibocsátási célkitűzéseit, valamint az elektromos autók vásárlásához nyújtott német támogatásokat. Kiáltványában mégis azt állítja, hogy az elektromos töltőállomás-infrastruktúrát bővíteni kell, átlátható módon. A párt támogatja a hidrogén és a szintetikus üzemanyagok használatát.