Nem védenek eléggé a dízelek részecskeszűrői

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2020-01-14, 11:30

Pedig az öngyulladós erőforrások az egészségre különösen káros részecskéket eregetnek a levegőbe.

Minderre azt követően derült fény, hogy az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) felkért egy független laboratóriumot, hogy végezzenek el néhány mérést két közkedvelt dízel típuson (Nissan Qashqai és Opel Astra). Sajnos, mint ahogyan az az eredményekből kiderült, a szigorú európai szabályozások és a gyártók erőfeszítései ellenére is sokkal jobban szennyeznek a dízelautók, mint az megengedett lenne.

Dízelfüst

A fosszilis üzemanyagokat használó belsőégésű erőforrásokkal szerelt autók mérges gázokat eregetnek a levegőbe, melyek mind a környezetre nézve, mind pedig az emberek egészségére nézve káros. A szennyezést ugyan megszüntetni teljesen nem lehet, ám sokat lehet tenni annak érdekében, hogy a mérges kipufogógázok mértéke jelentősen csökkenjen.

Emiatt vezették be a dízelüzemű személyautók esetében 1985-ben a részecskeszűrőt (DPF = Diesel Particulate Filter), melynek feladata, hogy a káros részecskék egy részét, beleértve a látható kormot is kiszűrje a kiáramló kipufogógázokból. Az Európai Unió területén, az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolás 2009-es bevezetése óta kötelezővé tették az öngyulladós motorral hajtott autók felszerelését ezzel a kiegészítővel.

Dízel részecskeszűrő mérési eredmények

A rendszer leegyszerűsítve úgy működik, hogy a kipufogóra szerelt koromcsapda megakadályozza, hogy a bizonyos méretnél nagyobb káros részecskék kijuthassanak a szabadba. Akkor azonban, amikor a szűrő telítettsége egy bizonyos szintet elér, a motorvezérlő elektronika átmenetileg megemeli a kipufogógázok hőmérsékletét, így elégetve a felgyülemlett részecskéket. Ezt a folyamatot hívják regenerációnak.

Az aggodalmaknak megfelelően sajnos pont ekkor lépik át a dízelmotorral hajtott autók az előírásokat és a kipufogott részecskék darabszáma akár a határérték ezerszerese is lehet, legalábbis ezt igazolták az elvégzett mérések. Mondani sem kell, hogy a regeneráció alatt mért eredmények ijesztőek, mind a környezeti terhelés, mind pedig az egészségre gyakorolt negatív hatások miatt.

Ez különösen városi forgalomban nagy probléma, hiszen a regeneráció ott is beindulhat és akár 15 kilométeren át tarthat. A független mérések igazolták, hogy ekkor sokkal nagyobb mennyiségű részecske kerül a levegőbe, mint amennyi megengedett lenne. A jelenleg érvényes európai előírásokban nincs szabályozva a szűrő öntisztulási folyamata, az egészségre káros szennyezés felett tehát szemet huny a jogalkotó.

Levegőszennyezettség

A jelentés szerint az unió területén élő városi lakosság 77%-a szív be rossz minőségű levegőt, olyat, amely meghaladja a WHO által meghatározott egészségre még nem káros értékeket. Úgy néz ki, hogy ebből sajnos ebből a dízelmotorok jelentősen kiveszik a részüket. A valós körülmények közötti kibocsátást szimuláló RDE (Real Driving Emission) eljárás igazolta, hogy a regeneráció során 32-115%-kal több részecske kerül ki a levegőbe, mint a határérték. Minden alkalommal.

Ugyan a közvetlen befecskendezéses benzinmotorokat (egyelőre) nem vizsgálták, ma már azokat is részecskeszűrőkkel szerelik, nem véletlenül. Azok is kormolnak, igaz nem olyan mértékben, mint a dízelek. Feltételezhető, hogy azok esetében sem annyira hatékonyak a részecskeszűrők, mint amennyire azt a hatóságok és az autógyártók remélik.

További autós hírek

A Pofátlan(tan)ítás egy extra epizódjaként tette közzé a baleset-megelőzés Facebook oldala ezt a videót. Sajnos mi is posztoltunk a napokban…

Egyszerűen azt tapasztaljuk, hogy nagyon sokan nem az útviszonyoknak megfelelően vezetnek. Nem, valóban nem esik a hó, de a napok…

Több levelet kaptunk a témában az utóbbi időben, ezért tegyük tisztába azt, hogy miért nem kapsz büntetőpontot a kiszabott bírság…

Ismerős kép lehet sokatoknak, ahogy az asszony bringáját viszitek haza a vasútállomásról vidéken… 🙂 A videón látható szituáció is hasonló…

Venczel János versenyző nyilvános posztjára bukkantunk a Facebookon és megdöbbentünk a meglehetősen precíz, aljas tolvajtempón. Írja: “Kedves Ismerőseim!! 300.000 Ft…

Kapcsolódó írások

A környezetszennyezés az emberi egészségre is nagyon ártalmas
2019. június 07.
Az autóipar mellett számos más probléma van a Föld jövőjét illetően
Ha dízel autót vennél, akkor új Volvód már nem lesz!
2018. május 18.
Végleg száműzi új modelljeiből a dízel erőforrásokat a Volvo, így a legfrissebb S60 szedán már kizárólag benzines és benzines-hibrid változatban lesz elérhető.
Hullócsillag? – Mercedes E-osztály W210
2018. augusztus 25.
A W210-es egy új arculatot és vállalatfilozófiát képviselt a Mercedes palettáján a 90-es évek közepétől. Nem generációkra tervezték, mégis szépen teljesít!
Tankoló autó a benzinkúton
2018. október 09.
Megváltoztatják a tervek szerint az üzemanyag-jelöléseket a benzinkutakon október 12-től.