2022. március 18. | 09:26

Az energiaárak ugrásszerű növekedése egyre sürgetőbbé teszi a döntés mielőbbi meghozását.

Németország támogatja – pedig nem is olyan rég még határozottan ellenezte – az Európai Unió azon tervezetét, hogy 2035-től kezdődően kizárólag emissziómentes új személyautókat és haszongépjárművek lehessen értékesíteni a 27 országot tömörítő blokk területén. Az ambiciózus terveknek a legújabb energiaválság adhat komoly lökést.

Az EU környezetvédelmi miniszterei legutóbbi negyedéves találkozójukon a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó javaslatokról tárgyaltak Brüsszelben. A belső égésű motorok betiltásáról szóló törvényjavaslatról folytatott tárgyalások azt mutatják, hogy egyes országok ambiciózusabb célokat fogalmaznak meg. Hollandia és Belgium például a 2030-as céldátumot szorgalmazná.

Az egyeztetések az úgynevezett Fit for 55 csomagról, amely 2030-ig 55 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását az EU területén, az elmúlt időszakban különösen kiélezetté váltak az ukrajnai orosz invázió miatt jelentősen megemelkedett energiaköltségek miatt.

füstölő kipufogó

A tagállamok megegyezésre törekednek az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentésétől, valamint a közúti közlekedésre és az épületek fűtésre kivetett szén-dioxid-adókról.

Steffi Lemke, német környezetvédelmi miniszter kijelentette, a berlini kormánykoalíció maximálisan támogatja az EU tervét.

A németek korábban óvatosan kezelték a belső égésű motoros járművek betiltására vonatkozó szigorú szabályozások kérdését, ehelyett azt javasolták, hogy 2035-től kezdődően csak karbonsemleges új autókat lehessen értékesíteni az Unióban, valamint támogatják az e-üzemanyagokkal hajtott járművek használatát is.  

autógyártás

A téma különösen érzékeny Németországban, ahol az autóipar kulcsfontosságú szerepet tölt be, mivel a gyártók csak az elmúlt években kezdtek komolyabb hangsúlyt fektetni az elektromos járművek gyártására. A németek tavaly nem csatlakoztak a COP26 klímatárgyalásokon tett kötelezettségvállaláshoz, hogy 2035-tól csak zérókibocsátású járműveket értékesítenek.

Ugyanakkor Németország, Svédország, Dánia és Hollandia egy külön kibocsátáskereskedelmi rendszer javaslatával állt elő a közúti közlekedésre és az épületek emissziójára vonatkozóan, míg a tagállamok egy csoportja, köztük Lengyelország és Szlovákia arra figyelmeztetett, hogy az ilyen szabályozások jelentős költségekkel járnak.

légszennyezés

Rob Jetten, a holland klíma- és energiaügyi miniszter elmondta, a nagyratörő célok kulcsfontosságúak, hogy csökkentsük a fosszilis üzemanyagoktól való függőségünket.

„Nincs vesztegetni való időnk” – nyilatkozta Jetten.