Bár a kanadai milliárdos, Lawrence Stroll jelentős összegeket fektetett az Aston Martinba, a brit cég legújabb pénzügyi beszámolójának tanúsága szerint a márka jelenleg közel 1 milliárd angol fontos adóssággal rendelkezik.

Stroll egyik első lépése volt, hogy a vezérigazgatói pozícióba a Mercedes-AMG-től érkező Tobias Moerst nevezte ki. Kevesebb mint két év elteltével azonban a szakembernek távoznia kell a vállalat éléről, ugyanis az eredmények messze elmaradnak a várakozásoktól. Így Moers helyét a Ferrari korábbi vezérigazgatója, Amedeo Felisa veszi át.

Az idei első negyedéves pénzügyi eredményekből kiderül, hogy az Aston Martin nettó 47,7 millió fontos veszteséget termelt az elmúlt három hónap során, míg a cég adósságállománya meghaladja a 956,8 millió fontot. Összehasonlításként, egy évvel korábban ez a mennyiség még „csupán” 722,9 millió font volt, vagyis tizenkét hónap leforgása alatt 233,9 millió fonttal emelkedett.

Aston Martin Valkyrie
Kép: Aston Martin

A nettó adósság azt mutatja meg, hogy mekkora adósság maradna, ha egy vállalat minden, a tulajdonában lévő eszközt a jelenlegi piaci áron értékesítene, és ezt az összeget a rendelkezésére álló készpénzállományával együtt arra használná, hogy kifizesse hitelezőit. 

A brit gyártó 2010 óta – két kivételtől eltekintve – minden évben veszteséggel zárt. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy részvényeinek 2018-as tőzsdei bevezetése óta 90 százalékot esett a papírok árfolyama, emellett pedig a cég piaci értéke körülbelül 5,3 milliárd dollárról mintegy 1,3 milliárd dollárra csökkent. Ez alig több, mint a vállalat adóssága, vagyis hamarosan bekövetkezhet, hogy az Aston Martin tartozása meghaladja majd a vállalat értékét.

Aston Martin DBX
Kép: Aston Martin

A probléma összetett. A DBX SUV eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A tavalyi évben a cég mindössze 3000 darabot értékesítettek a modellből, ami a gyártási kapacitás 60 százaléka. A Valkyrie fejlesztése során számos nehézségbe ütköztek, és a goodwoodi bemutató során a sportautó kétszer is meghibásodott. Emellett további extra kiadásokat jelentett, hogy a Valhallát alaposan át kellett tervezni.

A napokban megerősítették, hogy az Audi komolyan fontolgatja a Forma-1-es csapat megvásárlását, ami komoly tőkeinjekciót jelenthet a bajba jutott brit gyártó számára.

Nyitókép: Aston Martin