2022. január 21. | 15:06

A hírek szerint picit megromlott a kapcsolat a franciák és a japánok között.

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója megelégelte, hogy a vállalatnak nem terem babér Kínában (vagyis abból, hogy pocsék eladási számokat produkálnak a kulcsfontosságú ázsiai piacon). A hírek szerint a változás érdekében még arra is hajlandó, hogy hátat fordítson annak a stratégiai megállapodásnak, amelyet a vállalat és szövetségi partnere, a Nissan évekkel ezelőtt dolgozott ki a helyzet megváltoztatására. Kérdés, hogy mi lesz így a Renault–Nissan–Mitsubishi hármas alkotta tömörüléssel. Lehetséges-e, hogy a híres autóipari szövetség felbomoljon, vagy legalábbis átalakuljon?

Ezt most azért nehéz elképzelni, mivel a vállalatok legújabb üzleti stratégiái egymástól függnek, a szövetség átszervezésére irányuló kísérletek minden tag számára kontraproduktívak lehetnek. De lássuk, mi vezetett odáig, hogy ez a kérdés egyáltalán elméleti szinten is megfogalmazódhatott bennünk.

A Renault új logója
A Renault új logója (Foztó: Renault)

A francia autógyártó és japán partnere 2020 májusában egy „leader-follower” modellt fogadott el. A cél az volt, hogy felélénkítsék az együttműködést és megtakarításokat préseljenek ki a szövetségből. A terv a Renault, a Nissan és a Mitsubishi számára olyan központi földrajzi területeket jelölt ki, ahol a versenyképesség fokozása és az erőforrások megosztása érdekében referenciaként szolgálnának a többiek számára.

Aztán Luca de Meo gondolt egyet, és a kínai helyzet javítása érdekében a szövetségen kívül nézett segítség után. Aki keres, az talál, a franciák a Geely Holding Grouppal kötöttek partnerséget, amely magában foglalja a hibrid autók értékesítését a világ legnagyobb autópiacán. A Renault–Nissan–Mitsubishi szövetség tagjai január 27-én tervezik bemutatni az új közös projektet, de a hírek szerint a kínai együttműködés nem kerül fel a napirendi témák közé.

Luca de Meo
Luca de Meo (Fotó: Renault)

A most kialakult helyzetet jól ismerők állítják, hogy a Renault nem vonta be a Nissant a Geelyvel folytatott tárgyalásokba. A két vállalat korábban összedolgozott többek között a kutatás és a humánerőforrás területén, de az együttműködés és a kommunikáció már korántsem olyan baráti, mint korábban, állítják a források.

A Renault egész kínai stratégiája rossz volt, a Nissan pedig nem tudott megmenteni minket, nyilatkozta Luca de Meo a Bloomberg Newsnak. A francia cég 2021-ben mindössze 19 229 járművet értékesített Kínában, amivel piaci részesedése az országban 0,08 százalékra esett vissza. A Nissan kínai eladásai 5,2 százalékkal 1,38 millió darabra csökkentek.

A Nissan vezérigazgatója, Ucsida Makoto próbálta elejét venni a találgatásoknak: a Bloomberg televíziónak azt mondta, hogy a „szövetség tagjai mindig is stratégiai partnerségben lesznek egymással”.