2021. július 01. | 12:53

A 2024-ben érkező új elektromos modellt az ikonikus Renault 4 inspirálta.

A Renault hivatalosan is megerősítette, hogy hamarosan piacra fog dobni egy kisméretű elektromos autót, amelyet az ikonikus Renault 4 inspirált. A Renault 4ever munkanevet viselő EV várhatóan 2025-ben érkezik.

Az idén bemutatott Renault 5-öt követően ez lesz a második retró ihletésű villanyautó, amely Luca de Meo vezérigazgató irányítása alatt készül.

A Renault Group „ElectroPop” névre keresztelt EV stratégiájának szerdai ismertetése során de Meo elmondta, a 2024 elején érkező Renault 5-nek legalább két közvetlen leszármazottja lesz: a 4ever és egy teljesítményorientált verzió az Alpine márka logójával.

Mindhárom autó az új, tisztán elektromos autók számára kifejlesztett CMF-BEV-platformra fog épülni. A padlólemez új középső résszel rendelkezik, ahová az akkumulátorcsomag kerül, ám alkatrészeinek 50 százaléka a meglévő Renault-Nissan CMF-B-platformból származik – árulta el Gilles Le Borgne, a Renault főmérnöke.

A szakember elmondása alapján a CMF-BEV architektúra kulcsfontosságú, hiszen a segítségével mintegy 33 százalékos költségcsökkentést lehet elérni a Renault palettáján 2012 óta jelenlévő Zoéhoz képest.

„A maximumot fogjuk kihozni a kisméretű EV-k számára kifejlesztett platformból. A Renault 4 ihlette villanyautót házon belül csak 4ever néven emlegetjük, ezzel is kifejezve abbéli szándékunkat, hogy az autó azonnal egy klasszikus modellé váljon” – fejtette ki Le Borgne.

A fent említett három modell azon 10 villanyautó között szerepel, amelyeket a Renault-csoport 2025-ig tervez bemutatni. Egy másik kiemelt jelentőségű modell, amelyről de Meo említést tett, az idei év végén érkezik a Magane EV alapjain, és a francia gyártó másik EV-platformjára, a kompakt és nagyobb modellek számára fejlesztett CMF-EV-re épül.

A cég tervei szerint 2030-ra a Renault márka Európában értékesített autóinak 90 százaléka tisztán elektromos hajtással fog rendelkezni, míg a fennmaradó 10 százalékot a hibridek teszik majd ki. A csoport többi részét illetően az Alpine kizárólag elektromos autókat gyárt majd, míg a konszern „olcsó” márkájának számító Dacia esetében 2030-ra az eladások túlnyomó többségét a hibrid, és 10 százalékát az elektromos modellek fogják adni. A Renault orosz márkája, a Lada esetében a villanyosítás üteme az orosz kormányzat által meghozott, a járművek emissziójával kapcsolatos új előírások fogják meghatározni – mondta de Meo.

A Renault-csoport az elkövetkezendő 5 év során 10 milliárd eurót fektet modellpalettája villanyosításába, míg a hírek szerint a szövetségen belüli partnere, a Nissan esetében is legalább ugyanekkora összeggel lehet számolni. A két gyártó a jövőben közösen használja a CMF-BEV és CMF-EV rendszereket, és de Meo szerint 2025-re együttes EV-gyártási kapacitásuk várhatóan el fogja érni az évi legalább 1 milliós darabszámot.

De Meo nem volt hajlandó további részleteket megosztani a Renault 4everről, de az eredeti Renault 4 egy magasépítésű hatchback volt, amelyet ma crossovernek neveznének. Az 1961-től 33 éven keresztül gyártott autóból több mint 8 millió darab fogyott világszerte. A három most bejelentett modell minden bizonnyal az észak-franciaországi Douai üzemben készül majd.

A legnagyobb különbséget a Renault 5 és az Alpine beharangozott EV-je között leginkább az jelentheti, hogy utóbbiban egy sokkal nagyobb teljesítmény leadására képes akkumulátorcsomag fog dolgozni. De Meo a cég akkumulátor-stratégiáját is felvázolt, amely a nikkel-mangán-kobalt (NMC) cellakémián alapul majd. Az úgynevezett „Gen1 performance” akkumulátorok először a Megane-ban fognak megjelenni, és további két generáció várható 2030-ig. Ezzel párhuzamosan a „Gen1 affordable” akkuk a Renault 5-ben debütálnak. Ennek második generációja 2028-ban érkezik.

Az első tisztán elektromos Alpine modell 2024-ben érkezik, amárka három új EV-t is tervez piacra dobni, melyek a jelenlegi A110 helyét veszik majd át. A Renault 4ever leszármazottja mellett egy sportos – minden bizonnyal a Lotusszal közösen fejlesztett – autó, valamint egy nagyteljesítményű crossover/SUV is várható.