2018. december 17. | 10:38

A XX. század második felében a franciák is kivették részüket a motorsportból, aminek egyik legjobb példája az Alpine A110-es sportkupéja

Az Alpine története 1955-ben kezdődött, amikor Jean Rédelé a versenysportban elért sikerei után megalapította üzemét. Jean a második világháború után a Dieppe Garázs színeiben szerzett elsőként hírnevet egy Renault 4CV-vel.

Az újonnan alapított gyártó a legelismertebb márka volt a kicsi, de rapid sportautók között. A Renault-specifikus cég igyekezett a lehető legtöbb Renault alkatrészt felhasználni. Ennek oka, hogy nem volt szükség újabb alkatrész gyártó gépezetek tervezésére, megvásárlására, tehát olcsóbb volt a termelés.

Első sikermodellje az A106 volt, amit kisvártatva követett a gyártó máig leghíresebb modellje, az A110. A 2 vagy 2+2 üléses sportkupé, másik nevén Berlinette kivitelű sportautó számtalan versenyen megállta a helyét, a gyűjtők kihagyhatatlan darabja.

Az első példány 1961-ben gurult le a gyártósorról, termelése egészen 1977-ig tartott. Az őt megelőző Alpine-okhoz hasonlóan rengeteg Renault alkatrésszel szerelték. A Dauphine alapjaira épített elődjével, az A108-al ellentétben az A110 már az újított R8 alapjaira épült. Eleinte csak Berlinette, később kabrió kivitelben is kapható volt.

Motor terén volt választék bőven, a soros 4 henger ereje a gyártás 13 éve alatt egyre csak nőtt:

Megnevezés

Gyártási év

Modell

Motor térfogat

Motor

Típus

Teljesítmény

A110 956

1963-’65

 

956 cm3

R8

R8

55 lóerő

A110 1100 „70”

1964-’69

1100 VA

1108 cm3

R8 Major

688

66 lóerő

A110 1100 „100”

1965-’68

1100 VB

1108 cm3

R8 Gordini

804

95 lóerő

A110 1300 Super „S”

1966-’71

1300 VB

1296 cm3

Hangolt R8 Gordini

804

120 lóerő

A110 1300/ 1300G

1967-’71

1300 VA

1255 cm3

R8 Gordini 1300

812

105 lóerő

A110 1500

1967-’68

1500 VA

1470 cm3

R16 (Lotus Europa)

A1K

82 lóerő

A110 1600

1969-’70

1600 VA

1565 cm3

R16 TS

807-24

102 lóerő

A110 V85/ 1300

1970-’76

1300 VC

1289 cm3

R12 TS

810-30

81 lóerő

A110 1600S

1970-’73

1600 VB

1565 cm3

Hangolt R16 TS

807-24

138 lóerő

A110 1600S

1973-’75

1600 VC/ SC

1605 cm3

R17 TS

844-32

140 lóerő

A110 1600 SI

1974-’75

1600 VD

1605 cm3

R17 TS injektorral

844-34

140 lóerő

A110 1600s SX

1976-’77

1600 VH

1647 cm3

R16 TX

843

93 lóerő

Ami a leginkább megkülönbözteti az elődjéül szolgáló A108-tól kupétól, az a hátsó fertája volt. Ez a változtatás aggresszívabb megjelenést kölcsönzött a szénszálas sportautónak. Eredetileg R8, R8 Major és R8 Gordini motorral volt kapható. Idővel a választék folyamatosan bővült.

Az A110 sikerei nagy részét a ’70-es években aratta a rally versenyeken. Számos franciaországi verseny sikeres kimenetele után külhoni bajnokságokon is nevezett. A ’60-as évek francia versenyein az öntöttvas R8 Gordinivel, később az R16 TS alumínium-blokkra épült erőforrások segítségével diadalmaskodott.

Ez utóbbi kifejlesztése vezetett az 1600S 210 km/h-s végsebességének eléréséhez. Vele ellentétben a hosszított alvázú A110 2+2 kupé valójában nem új fejlesztés volt, csak az A108 2+2 kupé ráncfelvarrott változata, amit A110 GT4 néven dobtak piacra.

Nemzetközi hírnevét a FIA ICM, vagyis az „International Championship for Manufacturers” 1970 és ’72 között megrendezett évadján alapozta meg. Az Európa-szerte rendezett versenyeken megkapta a „legerősebb rally autó” címet. Ehhez nagyban hozzájárult az 1971-es Monte Carlo-i verseny, amit a svéd Ove Andersson vezetésével nyert meg.

Miután a Renault felvásárolta az Alpine 100%-t, a Renault 1973-ban az Alpine A110-el jelentkezett a Rali-világbajnokságra. Állandó sofőrnek Bernard Darniche-t, Jean-Pierre Nicolas-t és Jean-Luc Thériert választotta. A 3 nagyszerű kormányos közreműködésével az Alpine lett a világ első Rali-világbajnokságának első helyezettje.

A mérkőzésekben részt vevő modelleket 1,8 literes motorral szerelték fel. Tényleg egy nagyszerű járgány volt. Ha nem hiszed, nézd meg magad:

A számtalan sikert követően rengeteg gyártó meg akarta építeni saját A110-esét. 1965 és ’74 között a mexikói Diesel Nacional Dinalpin néven szerelte. Bulgáriában Bulgaralpine, Spanyolországban  FASA márkanév alatt került forgalomba.

1974-re az A110 képességeit kimaxolta, a Renault nem tudott belőle többet kihozni. Vele párhuzamosan a Lancia nevezett a középmotoros Stratos-szal, ami jelentősen jobban teljesített a rali versenyeken, mint farmotoros vetélytársai. Tragikus végzete ellenére az Alpine A110 beírta magát a feledhetetlen TOP francia autók lajstromába.

Az újságírók sokszor hasonlították a Ferrari Dinóhoz. Az olasz fenevadnál kisebb és könnyebb volt. Mivel az A110 nem közép-, hanem farmotoros volt, a versenyeken gyakori látvány volt, hogy motorházteteje lobogott a szélben… Ez nem egy tervezési hiba eredménye volt, így jobban tudták hűteni a motort. 

2012-ben a Renault bemutatott egy tanulmányautót, ezzel ünnepelve az A110 50. évfordulóját. A Borgward Isabellájával ellentétben az autó nem rekedt meg ebben a fázisában. A Renault a 2017-es Genfi Autószalonon bemutatta a gyártásba állítandó modellt, amit még abban az évben meg is kezdtek a franciaországi Dieppe-ben termelni. Azért el lehet viselni az új modellt is:

Az új modell sokban hasonlít kultusz-teremtő ősére. Ha részletesebben is érdekel a 2017-es kiadás, nézd meg az Alpine hivatalos oldalát. A klasszikus modellek iránti kereslet egyre csak nő, a gyűjtők egész vagyonokat képesek egyes darabokért fizetni.

Az RM Sotheby’s 2018-as párizsi aukcióján bemutatott modell 149 500 euróért, vagyis kicsit több mint 46,8 millió forintnyi összegért cserélt gazdát. Ezen az összegen jócskán túl fog szárnyalni a szintén a Sotheby’s egyik jövőbeni árverésén meghirdetett 1974-es A110 1800, ami várhatóan a csekélyke 240 ezer és 250 ezer euró, kb.75,2 millió és 78,3 millió forint közti összegért fog kalapács alá kerülni.

Márkától, típustól, kiviteltől és gyártási évtizedtől függetlenül mit gondolsz, mely francia autók hordereje mérhető Jean Rédelé legendás farosához?

RM Sotheby’s

ClassicCarWeekly.net

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó