A franciák titkos fegyvere – Renault Alpine A110

Közzétéve:
2018-12-17, 09:38

A XX. század második felében a franciák is kivették részüket a motorsportból, aminek egyik legjobb példája az Alpine A110-es sportkupéja

Az Alpine története 1955-ben kezdődött, amikor Jean Rédelé a versenysportban elért sikerei után megalapította üzemét. Jean a második világháború után a Dieppe Garázs színeiben szerzett elsőként hírnevet egy Renault 4CV-vel.

Renault 4CV, világos kék, elölnézet, jobbról
Rédelé legnagyobb sikerét a Renault 4CV-vel érte el. A típust a nagysikerű Dauphine elődeként tartják számon

Az újonnan alapított gyártó a legelismertebb márka volt a kicsi, de rapid sportautók között. A Renault-specifikus cég igyekezett a lehető legtöbb Renault alkatrészt felhasználni. Ennek oka, hogy nem volt szükség újabb alkatrész gyártó gépezetek tervezésére, megvásárlására, tehát olcsóbb volt a termelés.

Renault Alpine A106, sötétkék, oldalnézet, balról
Az A110 az A106 alapjaira épült. A képen: Alpine A106

Első sikermodellje az A106 volt, amit kisvártatva követett a gyártó máig leghíresebb modellje, az A110. A 2 vagy 2+2 üléses sportkupé, másik nevén Berlinette kivitelű sportautó számtalan versenyen megállta a helyét, a gyűjtők kihagyhatatlan darabja.

Renault Alpine A110, kék, elölnézet
Középmotor helyett farmotort kapott

Az első példány 1961-ben gurult le a gyártósorról, termelése egészen 1977-ig tartott. Az őt megelőző Alpine-okhoz hasonlóan rengeteg Renault alkatrésszel szerelték. A Dauphine alapjaira épített elődjével, az A108-al ellentétben az A110 már az újított R8 alapjaira épült. Eleinte csak Berlinette, később kabrió kivitelben is kapható volt.

Alpine A110, kék, motortér, felülnézet
13 éves gyártása alatt 12 variánsa jelent meg

Motor terén volt választék bőven, a soros 4 henger ereje a gyártás 13 éve alatt egyre csak nőtt:

Megnevezés

Gyártási év

Modell

Motor térfogat

Motor

Típus

Teljesítmény

A110 956

1963-’65

 

956 cm3

R8

R8

55 lóerő

A110 1100 „70”

1964-’69

1100 VA

1108 cm3

R8 Major

688

66 lóerő

A110 1100 „100”

1965-’68

1100 VB

1108 cm3

R8 Gordini

804

95 lóerő

A110 1300 Super „S”

1966-’71

1300 VB

1296 cm3

Hangolt R8 Gordini

804

120 lóerő

A110 1300/ 1300G

1967-’71

1300 VA

1255 cm3

R8 Gordini 1300

812

105 lóerő

A110 1500

1967-’68

1500 VA

1470 cm3

R16 (Lotus Europa)

A1K

82 lóerő

A110 1600

1969-’70

1600 VA

1565 cm3

R16 TS

807-24

102 lóerő

A110 V85/ 1300

1970-’76

1300 VC

1289 cm3

R12 TS

810-30

81 lóerő

A110 1600S

1970-’73

1600 VB

1565 cm3

Hangolt R16 TS

807-24

138 lóerő

A110 1600S

1973-’75

1600 VC/ SC

1605 cm3

R17 TS

844-32

140 lóerő

A110 1600 SI

1974-’75

1600 VD

1605 cm3

R17 TS injektorral

844-34

140 lóerő

A110 1600s SX

1976-’77

1600 VH

1647 cm3

R16 TX

843

93 lóerő

Ami a leginkább megkülönbözteti az elődjéül szolgáló A108-tól kupétól, az a hátsó fertája volt. Ez a változtatás aggresszívabb megjelenést kölcsönzött a szénszálas sportautónak. Eredetileg R8, R8 Major és R8 Gordini motorral volt kapható. Idővel a választék folyamatosan bővült.

Renault R8 balra és Alpine A110 jobbra, kék, oldalnézet, balról
Az A110 a Renault R8 motorjával versengett

Az A110 sikerei nagy részét a ’70-es években aratta a rally versenyeken. Számos franciaországi verseny sikeres kimenetele után külhoni bajnokságokon is nevezett. A ’60-as évek francia versenyein az öntöttvas R8 Gordinivel, később az R16 TS alumínium-blokkra épült erőforrások segítségével diadalmaskodott.

Alpine A110, műszerfal, oldalnézet, balról
Műszerfala műanyag volt, de nem is a luxus megjelenés volt a lényeg

Ez utóbbi kifejlesztése vezetett az 1600S 210 km/h-s végsebességének eléréséhez. Vele ellentétben a hosszított alvázú A110 2+2 kupé valójában nem új fejlesztés volt, csak az A108 2+2 kupé ráncfelvarrott változata, amit A110 GT4 néven dobtak piacra.

Alpine A110, 1970 Monte Carlo rali, kék
Az 1971-es Monte Carlo-i versenyen elnyerte Európa elismerését

Nemzetközi hírnevét a FIA ICM, vagyis az „International Championship for Manufacturers” 1970 és ’72 között megrendezett évadján alapozta meg. Az Európa-szerte rendezett versenyeken megkapta a „legerősebb rally autó” címet. Ehhez nagyban hozzájárult az 1971-es Monte Carlo-i verseny, amit a svéd Ove Andersson vezetésével nyert meg.

Alpine A110, Rali-világbajnokság, kék, elölnézet, balról
Az első Rali-világbajnokságot az Alpine A110 nyerte

Miután a Renault felvásárolta az Alpine 100%-t, a Renault 1973-ban az Alpine A110-el jelentkezett a Rali-világbajnokságra. Állandó sofőrnek Bernard Darniche-t, Jean-Pierre Nicolas-t és Jean-Luc Thériert választotta. A 3 nagyszerű kormányos közreműködésével az Alpine lett a világ első Rali-világbajnokságának első helyezettje.

A mérkőzésekben részt vevő modelleket 1,8 literes motorral szerelték fel. Tényleg egy nagyszerű járgány volt. Ha nem hiszed, nézd meg magad:

A számtalan sikert követően rengeteg gyártó meg akarta építeni saját A110-esét. 1965 és ’74 között a mexikói Diesel Nacional Dinalpin néven szerelte. Bulgáriában Bulgaralpine, Spanyolországban  FASA márkanév alatt került forgalomba.

1974-re az A110 képességeit kimaxolta, a Renault nem tudott belőle többet kihozni. Vele párhuzamosan a Lancia nevezett a középmotoros Stratos-szal, ami jelentősen jobban teljesített a rali versenyeken, mint farmotoros vetélytársai. Tragikus végzete ellenére az Alpine A110 beírta magát a feledhetetlen TOP francia autók lajstromába.

Alpine A110, kék, hátulnézet
Az Alpine farsúlyos volt, így kormányzása könnyebb és dinamikusabb volt

Az újságírók sokszor hasonlították a Ferrari Dinóhoz. Az olasz fenevadnál kisebb és könnyebb volt. Mivel az A110 nem közép-, hanem farmotoros volt, a versenyeken gyakori látvány volt, hogy motorházteteje lobogott a szélben… Ez nem egy tervezési hiba eredménye volt, így jobban tudták hűteni a motort. 

2017 Renault Alpine A110, kék, oldalnézet, jobbról
2017 óta kapható az új A110-es

2012-ben a Renault bemutatott egy tanulmányautót, ezzel ünnepelve az A110 50. évfordulóját. A Borgward Isabellájával ellentétben az autó nem rekedt meg ebben a fázisában. A Renault a 2017-es Genfi Autószalonon bemutatta a gyártásba állítandó modellt, amit még abban az évben meg is kezdtek a franciaországi Dieppe-ben termelni. Azért el lehet viselni az új modellt is:

Az új modell sokban hasonlít kultusz-teremtő ősére. Ha részletesebben is érdekel a 2017-es kiadás, nézd meg az Alpine hivatalos oldalát. A klasszikus modellek iránti kereslet egyre csak nő, a gyűjtők egész vagyonokat képesek egyes darabokért fizetni.

Alpine A110, kék, oldalnézet, balról
Egy A110 ára több 10 millió forint is lehet

Az RM Sotheby’s 2018-as párizsi aukcióján bemutatott modell 149 500 euróért, vagyis kicsit több mint 46,8 millió forintnyi összegért cserélt gazdát. Ezen az összegen jócskán túl fog szárnyalni a szintén a Sotheby’s egyik jövőbeni árverésén meghirdetett 1974-es A110 1800, ami várhatóan a csekélyke 240 ezer és 250 ezer euró, kb.75,2 millió és 78,3 millió forint közti összegért fog kalapács alá kerülni.

Alpine A110, kék, oldalnézet, hátulról, balról
Az Alpine A110-esen kívül milyen nagyszerű francia autókat ismersz?

Márkától, típustól, kiviteltől és gyártási évtizedtől függetlenül mit gondolsz, mely francia autók hordereje mérhető Jean Rédelé legendás farosához?

Forrás:

RM Sotheby’s

ClassicCarWeekly.net

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

További autós hírek

2012 november 1-től lett kötelező az új autók esetében a gyári nappali menetfény. Sajnos ez a legtöbb típusnál CSAK ELÖL VILÁGÍT motorindítást követően...

Terjed a neten egy sztori, amit most már mi is megosztanánk, bár elég furcsa… Ám ha igaz, akkor imádjuk :)))) A történetet a...

Olvasónk hívta fel a figyelmünket egy általa rögzített videóra. Sajnos előfordul, hogy a rendőri állomány bizonyos tagjai időnként nem viselkednek példamutatóan. A fedélzeti...

Teszi fel a kérdést és foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat a portfolio.hu 14-i cikke. Írják: “Az új főpolgármester programja érintheti a Budapesten közlekedők,...

A kellemetlen esetre szeptember 23-án került sor, amikor egy idős nő félre állt a járművével, hogy szemügyre vegye az út szélén árusított tojásokat, a...

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
1962 Trojan 200 buborékautó, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 05.
Az 1950-es években a Heinkel is megépítette saját mikroautóját, ami sokban hasonlított a kortárs Isettára. Az 1 hengeres kisautó licenszét többen is megvásárolták, köztük az angol Trojan Ltd. is