Top 12 legjobb francia - A francia autógyártás nagyjai

Közzétéve:
2018-11-10, 08:24

Hiába szidják úton-útfélen a francia gyártókat, volt idő, mikor ők is tudtak jót gyártani. Bemutatok neked 9 nagykorú francia típust, amelyek 1970 és 2000 között (is) nagy hatással voltak az autózás történetére.

A leghosszabb amerikai autókról szóló összegzés után úgy éreztem, hogy itt az ideje egy szőnyeg alá söpört ügyet is felgöngyölíteni. Háborús szolidaritás ide vagy oda, még a jenkik is kacagni kezdenek, ha francia autókra terelődik a szó. Manapság az autósok nagy része nem bízik a hajdani gyarmatosító nagyhatalom remekeiben, a történelem során mégis volt pár széria, ami rácáfol a mai negatív kritikákra.

Renault Alpine A610, kék, oldalnézet, balról

Az alábbi összegzésben olyan járgányokról olvashatsz, amik az 1970-es évektől az 1990-es évekig nagy hatással voltak a francia autógyártók hírnevére:

Citroën 2 CV, a „Kacsa”

Citroën 2CV, Kacsa, kék, oldalnézet, jobbról

Elismerem, már az elején csalok egy kicsit, de a lista nem lenne teljes a Citroën „Kacsa” nélkül. Gyártása 1948-ban kezdődött és egészen 1990-ig tartott, így a leghosszabb ideig gyártott autók egyike. Felfüggesztése saját korában nagyon korszerűnek számított, tervezésénél szempont volt, hogy földúton is csak minimálisan rezegjen. Ez a műszaki megoldás olyan jól sikerült, hogy második beceneve a „Szántóföldek királynője” lett.

Citroën 2 CV Kacsa, kék, oldanézet, balról

Gyári neve, a 2 CV a francia „cheval vapeur”, azaz „adólóerő” kifejezésből származik. 1 CV értéke kétüteműek esetében 175,5 cm3, négyüteműeknél 261,8 cm3 volt. A második kategóriába eső Kacsa alacsony adózási kötelezettsége miatt az ország egyik legkedveltebb autójává vált. Az 1950-es években is gyakori volt a kurblis indítás. Ezt a funkciót a 2CV esetében a franciák az utolsó legyártott Kacsa esetében is az alapfelszereltség része volt az önindító mellett.

A kezdeti időszakban 9 lóerős volt, ami végül 29-re emelkedett. A kései példányok 115 km/óra, míg az első darabok csupán 65 km/óra végsebességre voltak képesek. Az autó licenszét többen is megvásárolták, köztük a felső-bajorországi Hoffman autógyár. 42 év alatt összesen majdnem 5 115 000 kacsa kelt életre.

Renault 9

Renault 9, szürke/ ezüst, oldalnézet elölről

A Renault 9 első ránézésre nem tűnik valami nagy Was ist das?!-nak, ennek ellenére mégis egy francia ikonról van szó. A típus gyártása 1981-ben kezdődött, a termelés leállítása viszont a világ minden pontján máskor történt. Európában ’89-ig, Tajvanon ’96-ig, Törökországban egészen 2000-ig szerelték. Olcsó családi autóként és „driftautóként” is megállta a helyét, a testvér 11 a Renault Sport színeiben is versengett. Versenyszellemét a korabeli török reklámok is a középpontba helyezték:

Nyugaton nem tartozott a mára már klasszikus über-állat verdák közé, viszont a vasfüggöny lebontása után Magyarországon penge autóként tartották számon. Nagyapám első nyugati kocsija is egy 9-es volt, csak ámult mennyivel jobban szuperált, mint az ezerkettes. Hiába volt nagy a szerelem, a Renault 9 volt az első és utolsó francia autója. A típust követően ő is áttért a német vonalra…

Peugeot 404

1960 Peugeot 404, fehér, előlnézet jobbról

A 404 a Peugeot egyik legsikeresebb modellje volt a ’70-es és ’80-as években. Termelése 1960-ban kezdődött, Európában ’75-ig, Argentínában 1980-ig tartott. Kenyában gurult le a szalagról az utolsó ráncfelvarrott modell 1991-ben. Szerelték 1,5 és 1,6 literes benzines és 1,9 literes motorral. A hátsókerekes autó rendelhető volt 4 sebességes kézi és 3 sebességes automata váltóval. Formatervéért a Pininfarina a felelős, az olasz cég tervezett belőle szedánt, kombit, kabriót és pick upot is.

Citroën BX

Citroën BX, szürke, elöl/oldalnézet, jobbról

A BX 1982-ben látott napvilágot és egészen 1993-ig sorozatgyártásban volt. Ez idő alatt kicsit több mint 2 300 000 darab talált gazdára. Készült hatchback és kombi kivitelben, motorja 1124 cm3-ről 2141 cm3-ig volt bővíthető. Népszerűségéhez hozzájárult a korban nagyon is modernnek számító formaterv, a versenyképesség, a csomagtér mérete, és a gyárilag szerelt állítható futómű.  

Renault Clio

Renault Clio 1990, szürke, oldalnézet, jobbról

A Clio 1990-ben kezdte pályafutását. A mára már a 4. generációját élő kiskategóriás autót ’91-ben és 2006-ban is az Év Autójává választották. Az első szériás Clio kérhető volt 1,2 és 1,4 literes „Energy” és 1,7 és 1,9 literes dízelmotorral. 1993-ban megjelent a 110 lóerős 1,8 literes sportváltozat, ami küszöbspoilereket és tárcsafékeket kapott.

Peugeot 106

1991 Peugeot 106, vörös, elölnézet, jobbról

A 106-os modell a ’90-es évek egyik legkedveltebb városi kisautója volt. Gyártása 1991-től 2003-ig tartott, a világ legtöbb országában értékesítették. A 3 és 5 ajtós hatchbacket ötféle benzines és egyfajta dízelmotorral kínálták. Létezett elektromos kivitel is, ami 11kW-os teljesítményével 15 lóerőt tudott leadni.

Venturi Atlantique

Venturi Atlantique, 1991, szürke, oldalnézet, balról

Az Atlantique 300 korának egyik legmeghatározóbb francia sportautója volt. A típus gyártása 1991-től 2000-ig tartott, összesen csak 700 darab talált gazdára. A kétajtós kupé középmotort és hátsókerék-hajtást kapott. Rendelhető volt 2,6 literes V6 turbó, illetve 3 literes V6 N/A turbó és biturbó motorral. Minden modell egy ötsebességes kézi váltót kapott. Legnagyobb sebessége 275 km/óra volt, 4,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra.

Renault 12

Renault 12, kék, oldalnézet, jobbról

A 12-es modellt a francia nagyvállalat 1968 és 1980 között gyártotta. Az európai sajtó magasztalta kényelmes utastere, formaterve, teljesítménye és alacsony fogyasztása miatt. Az amerikaiak viszont nagyon is lehúzták hangos motorja és a szervó hiánya miatt. Kapható volt négyajtós szedán, ötajtós kombi és háromajtós kisáruszállító formájában is. Licenszét sokan megvásárolták, pl. a román Dacia, amely 1300 és 1310 néven értékesítette.

Renault Alpine A610

Renault Alpine A610, kék, oldalnézet, jobbról

A Renault tulajdonában lévő Alpine 1991-ben megalkotta az A610-es modellt. A 4 évig gyártott sportautó kupé és 2+2 kupé kivitelben volt kapható. 3 literes, V6-os turbó motorja 250 lóerős volt, 6 másodperc alatt gyorsult 100-ra. Megszületéséhez az ihlet az 1991-es F1 Francia Nagydíj győzelme volt. A termelés leállításával a Renault nem csak a típus, de a márka életének vetett véget. A 2017-ben bemutatott Alpine A110 volt az első autó, ami újra a márka színeiben mutatkozott.

Renault 5

Renault 5, kék, oldalnézet, balról

A Renault városi kisautójából még mindig láthatsz párat az utakon. Az első generáció gyártása 1972-ben kezdődött és 12 éven át tartott. Utódja mindenki kedvenc Renault modellje, a Clio lett. Az 5-ös közvetlen rokonságban áll a méltán elismert 4-es és 7-es modellel. 845 köbcentis motorja idővel 1,397 köbcentisre bővült. Az orrmotoros, de hátsókerekes aszfaltpattanás kérhető volt 4 és 5 sebességes kézi, illetve 3 sebességes automata váltóval. Leggyakrabban hatchback, de dobozos kivitelben is rendelték.

Bugatti EB110

1991 Bugatti EB110, kék, előlnézet, balról

1991 szeptemberében a Bugatti bemutatta a Veyron elődjét, az EB110-t. A 4 éven át gyártott kétajtós sportkupéból összesen csak 126 készült. V12-es, 60-szelepes quad-turbó motorja 3499 köbcentis volt. Az 1,5 tonnás sportautó 3,26 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra ami alatt 10,9 litert evett. Igaz, egy izomautó szempontjából nem prioritás a fogyasztás, de ezen a téren is jól remekelt. 120 literes tankja 2 darab 60 literes tartályból állt. Legnagyobb sebessége 351 km//óra volt.

Citroën DS

Citroën DS, barna, oldalnézet, balról

A 2010-es évekre feltámadt a Citroën legendás típusa, a DS. Az eredetileg 1955-ben bemutatott autó olyan sikeresnek bizonyult, hogy 20 éven át tartott a termelés és csak egy ráncfelvarráson esett át. Máig a leginnovatívabb francia autó, at ’50-es években igazi szenzációnak számított az elektromos ablaktörlő és a hidropneumatikus rugózás. A lengéscsillapítókra nagy nyomású gömbtartályokat szereltek, melyeket egy központi hidraulikarendszer vezérelt. Ma már elképzelhetetlen, de három keréken is stabilan tudott haladni. Ha nem hiszed, pillants bele a videóba:

A DS-t még különlegesebbé tette a neve, a két betű kiejtése franciául megegyezik a „Déesse”, magyarul „istennő”-vel. Kerek formaterve, nagy üvegfelületei és kiegyensúlyozott hidraulikai rendszerének köszönhetően „UFO”-nak is becézték. Népszerűségét tovább növelte, hogy De Gaulle elnök életét is megmentette. Az autó kerekét egy merénylet során kilőtték, de a DS hasa magasra volt állítva, így tovább tudott haladni. Motorja 1911 cm3-ről 2347 cm3-re bővíthető, készült szedán, kombi és kabrió kivitelben.

A fentiek csak példák a sokból, számos nagyszerű autó készült Victor Hugo szülőhazájában. Mit gondolsz, van olyan francia autó, ami megérdemelne egy helyet a listán?

Forrás:

carmagazine

escape to the 70s

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

További autós hírek

Mint azt tegnap mi is megírtuk, hatalmas méretű szállítmány miatt korlátozzák több autópályán a forgalmat. Több fotó és videó is…

Szombatról vasárnapra virradó éjszaka, a szlovák D2-es autópályára riasztották a rendőröket, miután egy autós a forgalommal szemben haladt – számolt…

Szerda, csütörtök és péntek éjszaka egy extrém méretekkel rendelkező szerelvény bukkan fel a magyar autópályákon. A budapesti bazilikánál alig kisebb,…

Aki gyakran halad kifelé a Gyömrői úton, az bizonyára ismeri a helyszínt és tette már meg számtalanszor azt, hogy a…

Hátborzongató “mutatványt” hajtott végre egy motoros . Felkeltette a rendőrség figyelmét egy internetre felkerülő videofelvétel, amelyen egy motoros Bytčán felhajtott…

Kapcsolódó írások

Ford pick up, zöld, oldalnézet, jobbról, alapjárat
2018. november 22.
A pickupok már évtizedek óta az amerikai megalománia szerves részét alkotják. Az elmúlt 100 évben számtalan példányuk jelent meg, de néhányuk igazi jelképpé vált.
1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói