Aszfaltpattanás még egy Minihez képest is - Zündapp Janus

Közzétéve:
2018-09-28, 13:43

Hogy jön vagy megy, sosem tudni. Egy biztos, hogy nem maradt sokáig! –a Zündapp első és utolsó próbálkozása autókkal

A válság mindig is nehéz döntésekre sarkallta a népeket, nem volt ez máshogy a második világháború után sem. Minden európai ország megsínylette ezt az időszakot, Németország például két részre szakadt. A berlini fal szerencsés oldalára kerülő német lakosság jelentősen jobb helyzetben volt az NDK lakosainál, de az ő helyzetük sem volt sokkal fényesebb.

A kezdeti időszakban az NSZK hatalmas gazdasági problémákkal küzdött, az osztályok közti szakadék egyre csak nőtt. Ez meglátszott az élet minden területén: utazás, lakhatás és mobilitás. A jobb anyagi létben élők megengedhették maguknak az egyre nagyobb és terebélyesebb autókat, míg a szegényebb rétegek egy robogót is alig tudtak megfizetni.

Zündapp Janus, oldalnézet
Az első üléspadra az autó orrának felnyitásával lehetett bejutni.

 

Szerencséjükre a leleményes német mérnökök megalkották a „buborékautó” fogalmát, melyek közül a legnépszerűbbeknek az Isetta (BMW 300) és a Messerschmitt modelljei bizonyultak, míg legbizarrabbnak a Zündapp Janus 250 bizonyult. Ez utóbbit 1957 és ’58 között gyártották, összesen 6.902 darabot. A legtöbb autóval ellentétben a típus világra jövetelét nem a piac egy kiaknázatlan szegmense jelentette.

Akárcsak a Messerschmitt esetében, a Dornier Flugzeugwerke nevű friedrichshafeni repülőgyár kénytelen volt leállítani a gépek termelését. Miért? A háború elvesztése után a szövetségesek megtiltották a tengelyhatalmaknak, hogy repülőgyáraik legyenek, s ez a rendelet az ’50-es évek végéig hatályos maradt. Végül a motorgyártó Zündapp vállalattal közösen kifejlesztett egy mikroautót, a Zündapp Janust.

Zündapp Janus, nyitott ajtók, oldalnézet
Kétajtós német, mégsem sportautó volt a Zündapp Janus 250.

 

Az egyedi formaterv elnevezése egy római istenhez köthető. Janus a kezdetek és kettősségek istene volt, gyakran ábrázolták két arccal: egy a megszokott helyen, míg a másik a tarkóján helyezkedett el. A róla elnevezett buborékautó is hasonlóan kettős volt. Két ajtaja volt, egy elől és egy hátul.

 Zündapp Janus műszerfal, előről
Az ajtó nyitásakor a kormányoszlop „kibukott”, hogy könnyebb legyen a beszállás.

 

További érdekesség, hogy a kisautó eleje és hátulja egy az egyben ugyanúgy nézett ki. Ha távolról nézzük, és nem látjuk a kormányt, melyre egy 4 fokozatú váltót szereltek, eltarthat egy darabig, míg rájövünk, hogy melyik is az eleje. Hossza 2,8 méter, magassága 1,4 méter volt.

Zündapp Janus szerketi rajz
A középmotoros kisautó egy egész henger erejét használva száguldott.

 

A mikroautók döntő többségével ellentétben 2 üléssorral szerelték fel. Ezek egymásnak hátat fordítottak, a kétütemű, egyhengeres (!) középmotort a két üléspad közé szerelték. A 245 köbcentis, 10 kW-os motor 10-14 lóerő leadására volt képes. Legnagyobb sebessége 80km /óra volt. Praktikus funkció volt, hogy az üléspadokat ággyá lehetett alakítani.

Mind a négy kereket hidraulikus dobfékekkel szerelték fel. Sajnos ez az egy pozitívum hozható fel vezetésélmény szempontjából. Gyakran megesett, hogy utazás közben az autó gravitációs központja méterenként változott, mivel önmagában csupán 425 kilós volt, s 4 utas szállítása esetén tömege akár a duplájára is növekedhetett. Ettől kifejezetten nehézkessé vált a kormányzás, kanyarokban akár fel is borulhatott. Hiába, néha a németek is mellé nyúlhatnak, akárcsak az amerikaiak a hasonlóan „biztonságos” Chevy Corvairrel.

Vajon ha 1957-et írnánk, Téged meg tudna győzni a reklámfilm, hogy rendelj magadnak egy Janust?

A biztonsági tényezők hiánya, magas ára és vetélytársaihoz képest elavult felszereltsége miatt a gyártást egy év után le kellett állítani. 1958 második felére a Zündapp leállította a termelést, az üzemet eladta a Boschnak és visszatért a motorok gyártásához.

Ahogy a buborékautóknál ez megszokott, eredeti áruk igen alacsony volt, viszont manapság egy kisebb vagyont is elkérhetnek értük. Tovább növeli értéküket, hogy alig 100 darab maradt fent belőlük. Már 30.000 euróért egy Janus büszke tulajdonosa lehetsz, és akkor még „olcsón” megúsztad.

A Janus sosem tartozott a népszerű autók közé, létezése hamar a feledés homályába merült. Az elmúlt évtizedekben a populáris kultúra sem tett utalást létezésére, a Disney Verdák 2 animációs filmen kívül. A mesében Professor Zündapp néven szerepel, aki meg akarja akadályozni a bioüzemanyagok népszerűvé válását.

Forrás:

CARBUZZ

LANE MOTOR MUSEUM

Classic Driver

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

Kapcsolódó írások

BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at
Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára