Amikor a Chevrolet is félre lépett…

Közzétéve:
2018-09-29, 05:00

A Valaha volt legveszélyesebb autó-díj győztese: Chevrolet Corvair

Az amerikai autóiparról azonnal a Ford T-modell és a benzinfaló óriások juthatnak eszedbe. Közéjük tartozik a Chevrolet Streamliner, Studebaker Dictator, Edsel Ranger, vagy a Packard Caribbean, melyről a ruszkik a rettegett „Csajka” GAZ-13 modellt mintázták. A ’60-as évek izomautói között mégis megbújik egy egyedi konstrukció, mely az amerikai oldtimer-közösségekben is megosztónak számít.

Chevrolet Corvair kabrió, elölnézet
Sportos, mégis elegáns az 1959-es Corvair

Míg a KGST országaiban teljesen természetes volt a farmotoros autók jelenléte, például a Škoda 1000 MB és 110R vagy a Kispolszki, az USA-ban egy farmotoros kocsi gyártása hasonló hatást váltott ki, mint embert küldeni a Holdra. Ez meg is történt 1959-ben, mikor a Chevrolet bemutatta a Corvairt.

Amikor először láttam róla videót, nem hittem el, hogy az autó rokonságban áll a Camaróval. Sokkal inkább emlékeztetett az ukrán Zaporozsec 968-ra, becenevén Zápor Jóskára, mint egy amerikai álomautóra. Nem is baj, nem annak tervezték. A ’60-as évekre a General Motors hatalmas fölényben volt a többi gyártóval szemben, s anyagi forrásait arra költötte, hogy kifejlesszen egy olcsó kocsit, ami a szegényebb rétegeket is a volán mögé ülteti.
 

Zaporozsec 968, elől nézet
Nagy a hasonlóság a Chevy és Zápor Jóska között. Lehet, hogy a ruszki kisautó terveit is Amerikából szerezték?...

A Corvair saját korában igazi különcnek számított. Egy 2,3 literes, hathengeres 80 lóerős motor repítette a könnyű alumínium karosszériát. Opcionális extraként kérhető volt kétfokozatú automata váltóval, gázüzemű fűtéssel, AM csöves rádióval. Motor szempontjából is volt választék. Választható volt „Super Turbo Air ” névre keresztelt motorvariánssal, ami 95 lóerő és 71 kW leadására volt képes. 

Készült belőle kétajtós kupé és kabrió, négyajtós szedán és kombi. Ez utóbbi szerkezeti kivitele sokban hasonlít a kortárs VW Typ3 „Inge”-vel. Ugyanúgy a Corvair nevet kapta a vele egy időben bemutatott kisteher, ami kérhető volt kétajtós pick up, illetve hat- és nyolcajtós furgon formájában is.  A személyautó kivitel komoly konkurenciát jelentett a Ford Falcon és Chrysler Valiant számára. Az első generációs Corvairt a MotorTrend 1960-ban az év autójának választotta.
 

Piros kombi Chevrolet Corvair, elől/ oldalnézet
A kombi változat Lakewood néven jelent meg. Csomagtere igen nagy volt, előre és hátra egyaránt lehetett pakolni.

Sajnos ma nem erről a sikeréről ismert. 1966-ban Ralph Nader kiadta Unsafe at any speed (Semmilyen sebességnél sem biztonságos) című kézikönyvét, melyben súlyosan becsmérelte a kisautót. Írása oly mértékben valósnak bizonyult, hogy a farmotoros csodabogár azóta sem tudott megszabadulni a rossz kritikától.

Chevrolet Corvair motorház, felül nézet
Nálunk igazi csajozós autó lett volna a turbós Corvair

Egyik legnagyobb hibájának tartották számon az orr részben elhelyezkedő csomagteret, amitől a kocsi nagyon is instabillá vált – nagyszüleim a Škoda 1000 MB esetében úgy oldották meg a problémát, hogy homokzsákokat helyeztek a kocsi orrába, hogy nehezebb legyen, ne ingázzon a forgalmi sávban.

Szomszédságunkban a lakosok nagy részének szintén farmotoros kocsija bolt, a szomszédasszony is erre a taktikára esküdött. Lehet, hogy mai szemmel értelmetlennek tűnik homokkal teli zsákokkal terhelni a kocsit, de a ’70-es évek szocializmusában rafináltnak kellett lenni.

A személyautó második generációra szintén nagy hatással volt a megalapozott hírnév, mégis vonzónak bizonyult a tömegek számára. Az utód vonalai már kerekebbek, lámpái letisztultabb eleganciát sugároztak. Nagyobb motort is kapott, már megvásárolható volt 140 lóerős 104 kW-os motorral. A 180 lóerős turbós változat választható volt három- és négysebességes váltóval is.

Chevrolet Corvair kupé, oldalnézet
A második generáció már ívesebb volt

Az alacsony ár és jó felszereltség ellenére 1965-re már megcsappant a kereslet. A Chevrolet leállította a kombi, platós és furgon gyártását. A haszonjárműveket felváltotta a Sportvan, melyet a GMC Handy-Van néven forgalmazott.

Személyautó formájában 1969-ig gyártották, utódjául a Camarót választották. Emellett nagy ispirációs hatással volt Zora Duntovra, aki a Corvair alapján megalkotta a Corvette C2 Sting Ray-t. A két kocsi nagyban különbözik, nem is gondolnád, hogy rokonságban állnak. Hasonló példa a Wartburg és BMW rokonsága, mely esetben az NDK területére került BMW gyárat a ruszkik EMW-re, majd Wartburgra kereszteltek.

AxleAddict

Hagerty Articles

Corvair Society of America

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

Kapcsolódó írások

1987 Buick Grand National, Buick GNX, matt fekete, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulnézet
2020. január 11.
A XX. században a General Motors divíziói számos nagyszerű autóval gazdagították az amerikai utakat, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma közülük ismerhetsz meg tízet!
Chevrole, Corvette Indy tanulmányautó, vörös, oldalnézet, balról
2018. november 30.
Az 1963-as Corvette Sting Ray publikálása után bemutatok nektek négy Corvette tanulmányautót, amik jó ötletnek tűntek, de mégsem jutottak el a gyártósorra

További hírek