Üvegszálas üstökös az űrkorszakból: Studebaker Avanti
A szovjet-amerikai passzív agresszió a népek uszításán túl az iparban is megmutatkozott. A Holdra szállást történelmi pillanatnak tekintették, a kapitalisták már egy évtizede készültek rá. A NASA mellett az autógyártók is terveztek rakétákat, bár az utóbbiakat képező csoport gyártmányai röpképtelenek voltak.
Az autóról képeket ide kattintva találsz.
Amerikában az ’50-es évektől a ’60-as évek végéig hódítottak az űrsiklókra emlékeztető formatervű autók, híresebb példányai a Cadillac Fleetwood, Packard Caribbean (p.s.: a ruszkik róla koppintották a Csajka GAZ-13 modellt, a rettegett „Fekete autót”), Chevrolet Bel Air, Corvette és Impala. A kor szellemének értelmében az új modellek tocsogtak a krómtól, méretükben követték az amerikai megalománia ideológiáját. És rengeteget fogyasztottak. A rakéták a ’70-es évekre zuhanni kezdtek a benzinárak váratlan emelkedése miatt, helyüket átvették a kisautók, bár még azok is termetesebbek voltak a középkategóriás Trabant 601 kombinál.
A Studebaker előélete
Még ha nem is mondható el a Studebakerről, hogy a legrégebbi autógyártó, azt biztosan, hogy a legrégebben alapított cég, mely valaha kocsikat forgalmazott. A családi vállalat országszerte ismert volt strapabíró és jó minőségű szekereiről, hintóiról. Ennek is köszönhette, hogy az amerikai polgárháború (1861-’65) idején Észak tőle rendelte flottája nagy részét.
Később áttért a személygépkocsik és kisteherautók gyártására, típusai nagy sikernek örvendtek. Az autózás legfényesebb korszakának második felében mutatta be legvisszafogottabb megjelenésű példányát, az Avantit.
Előre, s azon túl! A Studebaker története
A nagysikerű indianai vállalat a ’20-as években kezdte hanyatlását, de 1933-ra visszanyerte részesedését. A második világháború alatt státusza megszilárdult. Anyagi helyzete mégsem maradt stabil, az ’50-es évekre újra pénzügyi gondokkal küszködött, s a ’60-as évek elején a csőd szélén állt. Hogy megmeneküljön, felkérte a kor legelismertebb tervezőjét, Raymond Loewyt, egy teljesen új típus megalkotására.
Többek között nevéhez fűződik a Coca Cola és Lucky Strike doboza, a Concorde kabinja és tálcái, majd 1962-ben a New York-i Autószalon alkalmával bemutatott Studebaker Avanti. A legenda szerint Raymond a Studebaker igazgatójának firkája alapján tervezte, aki egy repülőút során unaloműzés gyanánt fogott ceruzát.
A háromajtós coupé igazi furcsaságként hatott a szalonokban és utcákon, az akkor megszokott krómdíszek és a karosszérián túlnyúló idomok elhagyása miatt. A hűtőrács elhagyásából arra következtethettek, hogy farmotoros volt, ám ez nem igaz. Amerikában nem gyártottak farmotoros kocsikat – a Chevrolet Corvairen kívül. A cég utat mutatott a jövő felé, ezért is illik rá az „Avanti” elnevezés, mely olaszul azt jelenti: előre.
Az Avanti megjelenése és jellemzői
A nagyjából 1400 kg összsúlyú autó az űrkorszak íratlan szabályainak ellent mondott, kanyargós vonalak helyett teste kockaszerű volt, krómdíszektől és cápauszonytól mentes. Nem is csoda, hogy alig érte el az 1,4 tonnát: gyártása fémből igen drágának bizonyult, így a tervezők az üvegszálas szerkezet mellett döntöttek. Kérhető volt három- vagy négysebességes kézi váltóval, illetve háromsebességes automata váltóval.
A testvér Lark alapjaira épített hátsókerekes kocsit egy 4,7 literes, 240-270 lóerős V8-as motor hajtotta. A teljesítmény növelhető volt az opcionális gyári Paxton kompresszorral. Ő volt az első amerikai autó, ami a Dunlop tárcsafékjeivel volt felszerelve. Reklámkampányához nagyban hozzájárult, hogy az 1962-es Indianapolis 500 verseny győztese, Roger Ward a kupa mellé ajándékba kapott egy Avantit.
Az Avanti pilótafülkéje
A futurisztikus külső megjelenés mellett a pilótafülkére emlékeztető műszerfal is elhagyhatatlan részlet volt az űrkorszak autóiban. Így volt ez az Avanti esetében is: műszerfala egy repülőét utánozza, a főkonzolon apró karok helyettesítik a gombokat. Az első üléssort két különálló ülésre osztották, megtörve az első üléssor egyesítésének már-már kultikus jellegét. Egyedi megoldás volt az utas oldali sminktükör elhelyezése a több részre osztott kesztyűtartóban. További pozitívum, hogy a kalaptartó egy kisebb része nyitható volt, hogy menet közbe is be lehessen nyúlni a csomagtérbe.
A Studebaker Avanti sikere és végzete
Rövid élete alatt az Avanti számos elismerést kapott, több tévéműsorban és újságban szerepelt. Sajnos a haldokló Studebakert a Packarddal való egyesülés sem tudta megmenteni, így a South Bend-i üzem 1964-ben, míg a felsőosztályt kiszolgálni nem tudó partnere már 1958-ban bezárt. A kanadai leányvállalat csak egy évvel később szűnt meg. Az Avanti gyártási jogát két Studebaker szalon tulajdonos vásárolta meg. „Avanti Motor Corporation” néven céget alapítottak, s 2006-ig folytatták a típus gyártását, mint „Avanti II”. Készült négyajtós szedán, kétajtós coupé és kabrió kivitelben is.
A Studebaker Avanti öröksége
Az Avanti és Avanti II egyedi formája és utastere az űrrepülés érzetét kelti, talán ezért is lopta be magát olyan könnyen az oldtimer rajongók szívébe. Világszerte kedvelik, egy gyönyörűen felújított darab indulóára 15 ezer eurótól indul, s elérheti ennek a négyszeresét is. Kereshetsz rozogább példányokat is, bár költséges lehet a felújítás az egyedi és szűkös mennyiségű alkatrészek miatt. Magyarországhoz legközelebb Németországban árulnak pár darabot, viszont az amerikai oldalakon bőven válogathatsz a hirdetések közül – ha nem jelent gondot a hazaszállítás költsége. Hiába a Trabantok és Wartburgok retro kultusza, egy Avantit is pont úgy meg fognak csodálni, ha nem jobban, mint egy Papír Jaguárt vagy Szappantartót!
Fabrice Connen, (2008) 100 legendás autó, Aréna 2000 Kiadó
Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó