A 450 lóerős amerikai álom – 1963 Corvette C2 Sting Ray

Közzétéve:
2018-11-30, 13:51

Az amerikai izomautók egyik legikonikusabb példánya az 1963-as Chevrolet Corvette. Korának legsikeresebb és legnépszerűbb sportautója volt, egy oldtimer-gyűjtemény sem lehet teljes nélküle

Az 1963-as Corvette Sting Ray a General Motors két egymástól különálló projektének ötvözésével született meg. Az egyik az 1957-es Q-Corvette tanulmányautó volt, ami egy csak kupé kivitelű, független felfüggesztésű autó víziója volt. A másik a Sting Ray nevű versenyautó koncepciója volt.

Chevrolet Corvair kabrió, sárga, oldalnézet, balról
A Corvair a Chevrolet egyetlen igazi farmotoros modellje volt

Ebben az időszakban ahogy a General Motors legtöbb fejlesztőjét, Zora Duntovot is ámulatba ejtették a közép- és farmotorok. Miután a Corvair példáján sikerült a maximumot kihozni a motor hátra helyezéséből, a Chevrolet kísérletezni kezdett egy sportautó megalkotásával is. Ennek eredménye lett egy könnyűsúlyú versenyautó. A farmotoros Corvette megkapta a Corvair léghűtéses hathengeres motorját, ami egy váratlan fordulat volt, mivel az előző modellek vízhűtéses V8-asok voltak.

Chevrolet Corvette C2 Sting Ray tanulmányautó, ezüst, oldalnézet, jobbról
A Q-Corvette és Sting Ray tervei alapján valósult meg a Corvette Sting Ray. A képen: Q-Corvette tanulmányautó

1959 őszére a Q-Corvette és Sting Ray terveit egyesítették, és az „XP-720” projektnév alatt megkezdték a tömegtermelésű modell tervezését. 1963-ra meg is született a Corvette Sting Ray, ami az előző Corvette-eknél kényelmesebb utasteret, nagyobb csomagtartót, magasabb szintű vezetési élményt és stabilabb vezethetőséget nyújtott.

1963 Chevrolet Corvette C2 Sting Ray, kék, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
Hossza 4,5 méter, szélessége 1,7 méter, magassága 1,26 méter volt

A második generációs Corvette volt a széria első tagja, amit szélcsatornában teszteltek. Formatervét Harley J. Earl rajzolta meg, akinek a nevéhez több amerikai autócsoda fűződik. Közéjük tartozik maga az első generációs Corvette és a Buick Roadmaster is. Az autó a prototípusba szerelt fém súlyának kétszeresét kapta, amit a szénszálas panelek vastagságával kompenzáltak. Ennek eredménye, hogy a bemutatott C2 könnyebb volt elődjénél.

1963 Chevrolet Corvette C2 Sting Ray, kék, bukólámpák, Rm Sotheby’s
A korszak amerikai sportautóinak nélkülözhetetlen kelléke volt a bukólámpa

1963-tól 4 éven át gyártották, és évente módosítottak a típuson. Az első széria egyik különleges jellemzője az osztott hátsó ablak. Ezt a jellegzetességét a Q-tanulmánytól örökölte, de a későbbi modellek már egységes hátsó ablakokkal készültek. A bukólámpás megoldás is igazi sikernek örvendett, egészen a 2005-ös C6 modellig minden generáció fontos kelléke volt.

1963 Chevrolet Corvette C2 Sting Ray, kék, fastback, osztott ablak, RM Sotheby’s
A C2 -es generáció első tagja osztott hátsó ablakkal készültek

A ’63-as több szellőzőt is kapott, de ezek mind csak a design részét alkották. Eredetileg volt funkciójuk, de a költségcsökkentés érdekében ezt az ötletet elvetették. A fastback designt később a Buick Riviera harmadik generációjában is alkalmazták, ami 1971-ben jelent meg. 

1963 Chevrolet Corvette C2 Sting Ray, kék, műszerfal, fekete, oldalról, balról, RM Sotheby’s
Egyedi megoldás volt az állított rádió

A C2 utastere is számos változáson esett át. Az „iker-csuklyás” műszerfalat újratervezték és sokkal praktikusabbá vélt. A főkonzol miatt üléspad helyett üléseket kapott, amin az óra mellet egy állított rádió is helyet kapott. A helyszűke miatt a pótkereket a 76 literes tank alá helyezték. A Corvette hátra szerelt termetes embléma kettős szerepet töltött be. Nem csak dekoratív volt, de egyben a tanksapka fedeléül is szolgált.

1963 Chevrolet Corvette C2 Sting Ray, kék, motor, balról, RM Sotheby’s
12 féle motorral és 3 fajta váltóval volt rendelhető

Motor terén hatalmas volt a választék. A V8-as 5,4 literről 7,0 literre volt bővíthető, ami 12 féleképpen volt lehetséges. Ehhez társult 3 féle váltó, ami lehetett egy 3 vagy 4 sebességes kézi, vagy egy 2 sebességes Powerglide automata. A motor teljesítménye évente növekedett, az eleinte 250 lóerős erőforrás 1967-re 435 lóerőssé vált és 5 másodperc alatt gyorsult 100-ra. 6,5 másodperc alatt gyorsult 100-ra, legnagyobb sebessége 211 km/óra volt. És hogy milyen is menet közben egy C2-es Corvett?

Az Amerikai Sportautó Klub tiltása ellenére Zora Dunkov 1962-ben előállt a Corvette versenyeken való részételével, ami az alkatrészek fejlesztésében mutatkozott meg. A General Motors ezt jóváhagyta, ami az utcai versenyeken is hasznosnak bizonyult. A Zo6 felszereltség részét alkották a nagyobb első stabilizátorok, a fékrásegítő és a kettős főhengerek.

1963 Chevrolet Corvette C2 Sting Ray, kék, hátulról, jobbról, RM Sotheby’s
Formatervére még hatással volt az űrverseny motorizációs kivetülése

Kivitel szempontjából kupé és kabrió kivitelben volt kapható. A beltér és a külső extrái is megelőzték korukat. Közéjük tartozott pl. a bőrülés, légkondi, AM/FM rádió, alufelnik és sötétített üvegek. Szín szerint 7 lehetőség volt, ami magába foglalta a Daytona Blue, Sebring Silver és a Riverside Red. De hogy ne csak én, hanem más is ömlengjen egy kicsit az autóról, itt van Jay Leno (angol nem árt hozzá):

A 4 év alatt több mint 21 ezer Corvette talált gazdára. Ezek közül 10 919 kabrió és 10 594 kupé volt. A ’60-as években áruk alig haladta meg a 4 ezer dollárt, mai értékük viszont ennek több 10-szerese is lehet. Az RM Sotheby’s aukcióján meghirdetett 1965-ös kabrió 81 200 dollárért, vagyis nagyjából 22,4 millió forintért, míg egy osztott ablakos 1963-as változat 150 ezer dollárért, kb. 41,4 millió forintért cserélt gazdát. Nem volt elég a Corvette-ből? Az jutott eszembe, mi lenne, ha a meg nem valósult Corvette-tanulmányautókról is írhatnék valamit…

További autós hírek

Döbbentes ez az eset is. A soroksári bevásárlóközpontnál teljes a káosz, mióta az IKEA megnyitotta áruházát. A mostani ünnepi bevásárlós…

Sajnos egy elnézett kihajtónál agyban semmiségnek tűnhet egy, a videón látható próba arra vonatkozóan, hogy szabálytalanul korrigálj, megúszva egy 2…

Valószínű nem számított rá ez az orosz autós, hogy nehezen fog indulni a reggele. Hazánkban sokan még arra sem képesek,…

Egyre hangsúlyosabb a környezettudatosság az autógyártók körében is, ami nem csak az elektromos és hibrid modellek piacra dobásában nyilvánul meg.…

Egy new yorki férfi életét vesztette, miután egy véletlenül távolról beindított autó egy másikhoz préselte. A 21 éves Michael Kosanovich…

Kapcsolódó írások

1990 Chevrolet Corvette tanulmányautó, Corvette CERV III, kék, elölnézet, balról
2018. december 20.
A meg nem valósult tanulmányautók tengere mélyén számos fantasztikus autó rejtőzik, ami sosem látott napvilágot. Az elvetélt Corvette-tanulmányok után bemutatom a folytatást
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
Chevrole, Corvette Indy tanulmányautó, vörös, oldalnézet, balról
2018. november 30.
Az 1963-as Corvette Sting Ray publikálása után bemutatok nektek négy Corvette tanulmányautót, amik jó ötletnek tűntek, de mégsem jutottak el a gyártósorra
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára