8 hengeres bálna a ’40-es évekből – Buick Roadmaster

Közzétéve:
2018-11-23, 16:06

Az 1942-es Roadmaster volt a Buick 70-es sorozatának a háború utáni első tagja. Hamarosan a gyártó luxus-mércéjévé vált

A második világháború idején az újautók eladása még az USA-ban is akadozott, így a gyártóknak alkalmazkodniuk kellett az új igényekhez. Ezt főképp a felső-közép- és felsőosztályt kiszolgálni vágyó márkák sínylették meg. Legtöbbjükkel ellentétben a Buick mégis ebben a puskaporos időszakban mutatta be zászlóshajóját, a 4. generációs Roadmastert.

1931 Buick Series 80 Roadmaster, vörös, oldalnézet jobbról
A Roadmaster a 80-as ligában kezdte, később áttért a 70-esbe

A típus legősibb tagja 1931-ben látott napvilágot, akkor még a 80-as sorozat tagjai körében. 5,7 literes, 78 kW-os motorja 104 lóerős volt. A rákövetkező évben megjelent a bővített teljesítményű, 84 kW-os, 113 lóerős változat. A Roadmaster első generációja a felsőosztályt célozta meg, és ez egészen a széria megszűnéséig így is maradt.

1942 Buick Roadmaster, sedanet, ezüst, elölnézet, balról, USA, és AEC Roadmaster, piros, emeletes busz, Anglia, London
Számít a kiejtés. Balra: Buick Roadmaster. Jobbra: AEC Routemaster

A Roadmaster elnevezés több szempontból is érdekes. Magyar jelentése „Az út mestere, ura”, ami a megbízhatóságra és stabilitásra utal. Viszont a londoni nagyvárosi élet jelképévé vált piros emeletes buszok, a „Nagy Piros Buszok” a Routemaster, vagyis az „Útvonal mestere” típus elnevezést kapták, így oda kell figyelni a helyes megnevezésre, mert nagy a különbség.

1942 1948 Buick Roadmaster, fekete, RM Sotheby’s, elölnézet, balról
A 4. generációt 1942 és 1948 között gyártották

A Roadmaster 1931-től 1958-ig, majd 1991-től 1996-ig összesen 9 generációt élt meg. A sikertörténet az 1942-ben bemutatott 4. generációval kezdődött. A típust Harley Earl tervezte, nevéhez több nagyszerű amerikai autó is fűződik, mint például az 1960-as Corvette. Az általa tervezett Buick hosszabb, szélesebb, alacsonyabb és belül tágasabb volt, mint a generáció előző tagjai. Ezek a tulajdonságai főképp a tengelytáv meghosszabbításának tudhatóak be.

1942 Buick Roadmaster, fekete, RM Sotheby’s, hátulnézet
A hátsó szélvédőn nehézkes volt a kilátás

A ’40-es évek feltörekvő trendjéhez hűen a szedán, kombi és kabrió mellett készült ívelt sedanet kivitelben is. Emellett hatalmas krómozott felületeket kapott, ami főleg a hűtőrácson és a díszléceken mutatkozott meg.

1942 Buick Roadmaster, fekete, RM Sotheby’s, simléder, fekete, oldalnézet, jobbról
A simlédert csak kézzel lehetett állítani

A XX. század első felében nagy divat volt a szélvédők fölé állítható „simlédert” helyezni, ami a mai populáris kultúrának hála egy mai ember számára annyit jelent, hogy az autó sofőrje és utasai valami gengszter-csínyben törik az eszüket.

1942 - 1948 Buick Roadmaster, Fireball I8 soros motor, 8 henger, kék, elölnézet
Az „I8”-ban az „i” a soros elrendezésre utalt

A típust 6 éven át gyártották 5 amerikai tagállamban, köztük Kaliforniában, New Jersey-ben és Kansasben. A Roadmaster volt a Buick zászlóshajója, ára vetekedett egy Rolls-Royce-éval, ez az alacsony eladási számokból is látszik. Motor tekintetében szembeszállt a kor trendjével, a V-motor helyett Fireball, magyarul „Tűzgolyó”, soros 8 hengeres motort kapott.

1942 - 1948 Buick Roadmaster, első ülések és műszerfal, oldalnézet, balról
Tipikus űrkorszakbeli elrendezés: elöl üléspad és kormányváltó

A C-panelre épített autó egy 5,2 literes, 144 lóerős erőforrást kapott. 15,9 másodperc alatt gyorsult 100-ra, legnagyobb sebessége 138 km/óra volt. Váltó terén két lehetőség létezett. Az egyik egy háromsebességes kézi váltó, a másik egy kétsebességes Dynaflow automata volt. Ha érdekel, hogyan is szuperál a Fireball-motor, nézd meg a videót:

A generáción belül háromszor történtek kisebb módosítások. A tengelytáv hossza maradt a régi, de hossza 5,512 milliméterről először 5,514 milliméterre, majd 5,524 milliméterre nőtt. Mai szemmel jelentéktelen kis részletnek tűnik ez a 2 milliméteres és 1 centis növekedés, de a ’40-es évek végétől egészen az ’50-es évek végéig az egyik legfontosabb szempont az autó hossza volt.

1942 – 1948 Buick Roadmaster, fekete, ezüst orrdísz, oldalról, balról
Az RM Sotheby’s aukcióin több 10 millió forintnyi összegekért kelnek el a Roadmasterek

Nem csak új korában, manapság is becsületes összegeket kérnek el az 1942 és 1946 között gyártott Roadmasterért. Az RM Sotheby’s 2017-es hershey-i aukcióján a bemutatott példány 38,5 ezer dollárért, vagyis megközelítőleg 10,6 millió forintért kelt el, míg az ugyanitt 4 évvel korábban kalapács alá került kabrió 93,3 ezer dollárért, azaz kb. 25,6 millió forintnyi összegért talált új gazdára.

További autós hírek

Ismerős kép lehet sokatoknak, ahogy az asszony bringáját viszitek haza a vasútállomásról vidéken… 🙂 A videón látható szituáció is hasonló…

Venczel János versenyző nyilvános posztjára bukkantunk a Facebookon és megdöbbentünk a meglehetősen precíz, aljas tolvajtempón. Írja: “Kedves Ismerőseim!! 300.000 Ft…

Dél-Pesten, a 18. kerületi Méta utcán gondolta úgy a fekete BMW X5-ös sofőrje, hogy olvasónkat veszélyeztetve [email protected] a világra valamint,…

Közúti közlekedési baleset történt 2020. január 18-án kora délután az M2-es autóúton Dunakeszi irányából Vác irányába vezető oldalon – írja…

A magától gyorsító autók eddig 110 balesetet és 52 sérülést okoztak Amerikában, a helyi hatóságok ezért 500 ezer Teslát is…

Kapcsolódó írások

RM Sotheby’s 1940 Buick Super, bordó, oldalnézet, balról
2019. június 02.
Hogyan adj el egy autót 4-szer? A Buick már 1940-ben megtalálta a választ, mikor bemutatta a Roadmaster és Special ötvözéséből született 2. generációs, 4,1 literes Series 50 Super Eightet  
1956 Chevrolet Bel Air Nomad, piros fehér kombi, elölnézet, oldalnézet, döntve, balról, távoli kép
2019. december 22.
Íme TOP 4 amerikai kombi, melyek saját korukban azt üzenték, hogy „Igen, nekem bejött az élet!”
Buick Roadmaster woody wagon, bordó, olalnézet, elölről, balról
2019. március 29.
82 500 dollárért, vagyis majdnem 22,5 millió forintért kelt el egy Buick Roadmaster kombi az RM Sotheby’s árverésén. Az autónak nem csak a megjelenése, de teljesítménye és története is különleges
1957 Buick Roadmaster Skylark kabrió, fekete, vörös ponyvatetővel, elölnézet, oldalnézet, balról döntve
2020. január 18.
A Roadmaster modellek évtizedeken át a Buick legerősebb és legjobban felszerelt modelljei voltak, mondhatni valóságos izomautók voltak már az izom-kultusz megszületése előtt is! Ma közülük 9-t meg is ismerhetsz!