A német zöldséges visszavág – Mercedes W123

Közzétéve:
2018-10-12, 14:38

A ’80-as évek szinte elpusztíthatatlan autója, ami ma is megállja a helyét

A ’80-as évekről mindenkinek más jut eszébe. Divat, Vissza a jövőbe, a Berlini Fal lebontása, diszkógömb, a mára már ciki táncmozdulatok, régi együttesek és ma is ismert slágereik. Ha szeretnél ráhangolódni a ’80-es évek hullámhosszára, hallgasd meg Nenától a 99 Luftballons-t:

A 99 lufin kívül a német retro korszak számos más ikonnal is rendelkezik. Autós szempontból például a Mercedes W123-mal. Az 1976 és ’85 között gyártott Merci az egész világon népszerű volt, amit az is bizonyít, hogy a stuttgarti vállalat 2 696 915 darabot adott el belőle.

 Mercedes-Benz W123, kombi station wagon
Kombi formájában is elegáns volt a 123-as

A majdnem 5 méteres autó kupé, limuzin és kombi kivitelben készült. Az anyagilag jobb helyzetben lévő vásárlók nyújtott limuzin formájában is megrendelhették. Gyártották az NSZK-ban, Angliában és a Dél-afrikai köztársaságban.

Miután a Trabantok kora végleg leáldozott, természetesen Magyarországra is megérkezett a középkategóriás óriás. Nálunk a „zöldséges Merci” becenevet kapta, mivel nagyon felkapott volt a kisvállalkozók körében.

Mercedes-Benz W123 motor

Nem csak kivitelből volt választék, motor terén is volt pár lehetőség. Motor tekintetében a 2.0 literes volt a legkisebb, ez bővíthető volt 3.0 literig. A választék méretéhez az is hozzájárult, hogy benzines és dízel változatban is kapható volt. A palettán szerepelt a 4 és 5 sebességes kézi, és a 4 sebességes automata váltó. A széria legkisebb teljesítményű tagja 55 lóerős volt, míg a legerősebb 185.

Műszakilag nem sokban különbözött az elődjéül szolgáló W114/115 állólámpástól. A Kaffer Merci műszaki tulajdonágai megelőzték saját korukat, még 10 éves koruk után is bátran lehetett őket hajtani.  A W123 esetében a vállalat a részletekre összpontosított. A tengelytáv megnőtt, a farrész kerekebb és magasabb lett.

Egy jó Mercihez illően számtalan extra és biztonsági felszerelés kapott helyet a géptestben. 1982-ben még csak opcionális extraként szerepelt a katalógusban a légzsák, mára már az alapfelszereltség része. További extra volt a sötétített üveg, az ABS, a szervó, a kombi esetében a csomagtérben elhelyezett 2 extra ülés vagy a beépített autótelefon. Ez utóbbi áráért akkoriban egy új Passatot lehetett venni…

Hogy megtudd mennyire is voltak strapabíróak a ’80-as Mercik, tekintsd meg a videót:

A kárpitot nagyjából 10 különböző színből lehetett kiválasztani, rengeteg kombináció létezett. A legnépszerűbb árnyalatok közé tartozott a kék, vajszínű, drapp, zöld és fekete. A színek erőssége gyártási szériánként változott. Kapható volt bőr, műbőr, velúr és szövet formájában is.

Korában nem nagyon akadt vetélytársa, legnagyobb riválisa a BMW E12 volt. Mindkét autóra úgy tekintünk vissza, mint a ’80-as évek „ikonikus járgányai”, mégis a Mercedes vált közismertté. Már csak azért is, mert 42 évvel később is láthatjuk az utakon. Utódjául a W124-et választották, belőle is jó pár rója még az utakat.

Ha Te is szeretnél egy különleges német autót, hagyatkozz a zöldségesek megérzéseire. Egy jó állapotú példány lehet, hogy sokba kerülne, da ha hobbiként akarsz egyet felújítani, nem csak spórolsz, de a hétvégi családi programok is legalább 1-2 évre előre meg lesznek oldva.

Kapcsolódó írások

1958 Mercedes-Benz 300d (W189) Adenauer, fekete limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 06.
1957-ben a Mercedes átdolgozta a W186-os zászlóshajót. A W189-est „Adeanuer” néven is emlegetik, mely utat mutatott a valaha gyártott legkülönlegesebb Mercedes, a 600-as megszületéséhez
Mercedes W108 Eurowise tuning
2019. december 25.
Az Eurowise megépítette a világ talán legextrémebb S-osztályát: német kasztni, amerikai V8, hot rod stílus, airride. Sokkoló, de legalább annyira lenyűgöző.

További hírek