A Seat Aronából is lesz földgázos változat

Frissítve:
2018-11-13, 11:16

A Párizsi Autószalonon debütál a legújabb Seat Arona, az első olyan SUV, amelyet sűrített földgáz (CNG) hajt.

A SEAT lát fantáziát a sűrített földgáz (CNG) technológiában, hiszen az Arona TGI a - Leon, az Ibiza és a Mii után – a negyedik olyan modellje lesz a spanyol márkának, amit ez a tisztább és olcsóbb üzemanyag hajt.

A CNG-vel való közlekedés egyik előnye, hogy jelentős összeget lehet vele megtakarítani még egy 8 litert fogyasztó autóval is: 400 forintos benzin és 310 forintos CNG ár mellett 100 kilométeren 1500 forint a megtakarítás az egyik kalkulátor szerint. Ez havi 1500 kilométeres futásteljesítmény esetén éves szinten 263 ezer forintot jelent. A sűrített földgáz másik fontos előnye, hogy a technológia környezetbarát, minimális a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátása, hátránya ugyanakkor, hogy én mindössze 9 olyan kutat találtam Magyarországon, ahol ilyet lehet vásárolni.  

piros Seat Arona TGI

Az Arona TGI modellt a SEAT főhadiszállásán, Martorellben tervezték, fejlesztették és gyártják. Az autó motorterében egy háromhengeres, 12 szelepes 1.0 TGI erőforrás lapul, amelynek 90 lőerős teljesítménye 4 500 és 5 800 közötti fordulatszám-tartományban érhető el, a 160 Nm maximális forgatónyomatékot pedig 1 900 és 3 500 közötti fordulatszám-tartományban tudja leadni. Szériafelszereltségben ehhez a motorhoz egy hatsebességes manuális sebességváltó kapcsolódik, legnagyobb sebessége 172 km/óra, az álló helyzetből 100 km/órás sebességre való gyorsulás pedig 12,8 másodpercet vesz igénybe.

Az Arona TGI modellt három CNG tartállyal szerelték fel, amelyek a hátsó padló alatt kaptak helyet, a töltőhöz pedig a benzinbetöltő nyílás mellett férhetünk hozzá. Ezen kívül az Arona TGI a földgázüzemhez szükséges gáznyomás- és gázhőmérséklet-érzékelőkkel, elektromos nyomásszabályzóval és a TGI motor felé irányuló hatékony gázelosztást biztosító rendszerrel is rendelkezik.

A CNG tartályok elhelyezkedése a Seat Arona TGI modellben

A kocsi 1.0 literes motorját különleges króm-nikkel bevonatú, gázüzemre adaptált dugattyúkkal, kopásállóbb, megerősített szelepekkel, szelepülésekkel látták el. Az Ibiza TGI kisebb tömegű turbófeltöltőt kapott, amelynek gyorsabban felpörgő turbinakereke érzékenyebb gázadási reakciókat kölcsönöz a motor számára.

A sűrített földgáz üzem egyik kihívása a hideg időben történő indítás. Az Arona TGI kifejlesztésekor - bár elsődlegesen sűrített földgáz üzemmel közlekedik - erre is gondoltak a tervezők, így -10 Celsius fokos külső hőmérséklet alatt a motor benzinüzemben indul s csupán a gázbefecskendező szelepek előzetes felfűtését követően, megfelelő körülmények esetén aktiválja automatikusan a CNG-kört.

Seat Arona TGI belső tere

E kivételtől eltekintve az Arona TGI csak abban az esetben használ egyfajta alternatív üzemanyagként benzint, ha a CNG-tartályok már kiürültek. Ez a hatótávolság azonban - három CNG tartállyal a fedélzeten - a legtöbb felhasználó számára több, mint elégséges lesz. Az SUV gáztartályának kapacitása 14,3 kg, ami gázüzemben 400 kilométer megtételére elegendő, ha ez kifogy, akkor a benzinüzemre történő automatikus váltással további 160 kilométert tehet meg a sofőr.

A sűrített földgáznak a benzinnél lényegesen alacsonyabb ára igazán költséghatékony megoldássá teszi azt a hagyományos üzemanyagokhoz képest. Ezen kívül a CNG árát nem érintik váratlan ingadozások, mivel az nem kőolajszármazék. Továbbá a CNG lényegesen hatékonyabb, mint akár a dízel, a benzin vagy akár az LPG: az 1 kg sűrített földgázból származó energia 2 liter LPG autógázból, vagy 1,3 liter dízel üzemanyagból, illetve 1,5 liter benzinből kinyert energiának felel meg.

A 4 138 milliméter hosszú Arona TGI 79 milliméterrel túlszárnyalja az Ibizát, 99 milliméterrel magasabb nála, megőrizve nagyobb hasmagasságát és a magasabb üléspozíciót. A csomagtér padlója alá épített gáztartályok ellenére az Arona tágas, 282 literes teret kínál a poggyászoknak.

Forrás:

Porsche Hungaria

További autós hírek

“Üdv! Még múlt kedden fordult velem elő, hogy éppen lehajtanék az M1-es autópályáról a 129-es kilométernél lévő lehajtónál, csak úgy…

A lehető legrosszabb pillanatban, egy lejtőn ment tönkre egy teherautó fékje – szúrta ki afelvételt az origo.hu Miután a sofőr…

Az esetet éjjel, hajnali 1 óra körül rögzítette olvasónk, az elmondása szerint. Miután áthajtott a Szerencs utcai VÉDA kapun, majd…

A 29 éves Agina Altinbajeva büszkén posztolta közösségi csatornáján, ahogy hatéves kisfia 128 km/óra sebességgel száguld a nyílt országúton. A…

Halálos vadbaleset történt a 73-as úton, egy közel 200 kilós szarvas lerúgta a motorról a sofőrt és az utasát vasárnap…

Kapcsolódó írások

Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?
Seat Arona 1.0 TSI Xcellence – Teszt
2018. május 04.
Mozgékony, vagány városi autóra vágysz, ami nyilvánvalóan kilóg a tömegből? Akkor a háromhengeres Ibiza az ideális választás számodra, vagy esetleg a megemelt földije, amit SEAT Aronának hívnak.
Seat Leon
2018. október 18.
A Volkswagen-csoport tulajdonában álló leányvállalat a 2019-es Genfi Autószalonon szeretné bemutatni a megújuló SEAT Leont
két Cupra Ateca, fentről fotózva
2018. október 31.
Az új CUPRA Ateca egy nagyteljesítményű SUV modell, amellyel a SEAT-ból kivált almárka kíván bemutatkozni a piacon.