A Párizsi Autószalonon debütál a legújabb Seat Arona, az első olyan SUV, amelyet sűrített földgáz (CNG) hajt.
A SEAT lát fantáziát a sűrített földgáz (CNG) technológiában, hiszen az Arona TGI a - Leon, az Ibiza és a Mii után – a negyedik olyan modellje lesz a spanyol márkának, amit ez a tisztább és olcsóbb üzemanyag hajt.
A CNG-vel való közlekedés egyik előnye, hogy jelentős összeget lehet vele megtakarítani még egy 8 litert fogyasztó autóval is: 400 forintos benzin és 310 forintos CNG ár mellett 100 kilométeren 1500 forint a megtakarítás az egyik kalkulátor szerint. Ez havi 1500 kilométeres futásteljesítmény esetén éves szinten 263 ezer forintot jelent. A sűrített földgáz másik fontos előnye, hogy a technológia környezetbarát, minimális a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátása, hátránya ugyanakkor, hogy én mindössze 9 olyan kutat találtam Magyarországon, ahol ilyet lehet vásárolni.
Az Arona TGI modellt a SEAT főhadiszállásán, Martorellben tervezték, fejlesztették és gyártják. Az autó motorterében egy háromhengeres, 12 szelepes 1.0 TGI erőforrás lapul, amelynek 90 lőerős teljesítménye 4 500 és 5 800 közötti fordulatszám-tartományban érhető el, a 160 Nm maximális forgatónyomatékot pedig 1 900 és 3 500 közötti fordulatszám-tartományban tudja leadni. Szériafelszereltségben ehhez a motorhoz egy hatsebességes manuális sebességváltó kapcsolódik, legnagyobb sebessége 172 km/óra, az álló helyzetből 100 km/órás sebességre való gyorsulás pedig 12,8 másodpercet vesz igénybe.
Az Arona TGI modellt három CNG tartállyal szerelték fel, amelyek a hátsó padló alatt kaptak helyet, a töltőhöz pedig a benzinbetöltő nyílás mellett férhetünk hozzá. Ezen kívül az Arona TGI a földgázüzemhez szükséges gáznyomás- és gázhőmérséklet-érzékelőkkel, elektromos nyomásszabályzóval és a TGI motor felé irányuló hatékony gázelosztást biztosító rendszerrel is rendelkezik.
A kocsi 1.0 literes motorját különleges króm-nikkel bevonatú, gázüzemre adaptált dugattyúkkal, kopásállóbb, megerősített szelepekkel, szelepülésekkel látták el. Az Ibiza TGI kisebb tömegű turbófeltöltőt kapott, amelynek gyorsabban felpörgő turbinakereke érzékenyebb gázadási reakciókat kölcsönöz a motor számára.
A sűrített földgáz üzem egyik kihívása a hideg időben történő indítás. Az Arona TGI kifejlesztésekor - bár elsődlegesen sűrített földgáz üzemmel közlekedik - erre is gondoltak a tervezők, így -10 Celsius fokos külső hőmérséklet alatt a motor benzinüzemben indul s csupán a gázbefecskendező szelepek előzetes felfűtését követően, megfelelő körülmények esetén aktiválja automatikusan a CNG-kört.
E kivételtől eltekintve az Arona TGI csak abban az esetben használ egyfajta alternatív üzemanyagként benzint, ha a CNG-tartályok már kiürültek. Ez a hatótávolság azonban - három CNG tartállyal a fedélzeten - a legtöbb felhasználó számára több, mint elégséges lesz. Az SUV gáztartályának kapacitása 14,3 kg, ami gázüzemben 400 kilométer megtételére elegendő, ha ez kifogy, akkor a benzinüzemre történő automatikus váltással további 160 kilométert tehet meg a sofőr.
A sűrített földgáznak a benzinnél lényegesen alacsonyabb ára igazán költséghatékony megoldássá teszi azt a hagyományos üzemanyagokhoz képest. Ezen kívül a CNG árát nem érintik váratlan ingadozások, mivel az nem kőolajszármazék. Továbbá a CNG lényegesen hatékonyabb, mint akár a dízel, a benzin vagy akár az LPG: az 1 kg sűrített földgázból származó energia 2 liter LPG autógázból, vagy 1,3 liter dízel üzemanyagból, illetve 1,5 liter benzinből kinyert energiának felel meg.
A 4 138 milliméter hosszú Arona TGI 79 milliméterrel túlszárnyalja az Ibizát, 99 milliméterrel magasabb nála, megőrizve nagyobb hasmagasságát és a magasabb üléspozíciót. A csomagtér padlója alá épített gáztartályok ellenére az Arona tágas, 282 literes teret kínál a poggyászoknak.
Porsche Hungaria