2021. augusztus 31. | 13:29

A francia fővárost körbeölelő körgyűrű kivételt képez a rendelkezés alól.

2021. augusztus 30-án Párizs utcáinak többségén 30 kilométer/órás sebességkorlátozás lépett érvénybe a főpolgármester döntése érelmében.

A rendelkezés fő célja a balesetek számának és a zajszennyezés mértékének csökkentése a városban. Anne Hidalgo párizsi polgármester nem titkoltan több helyet szabadítana fel a fák, a kerékpárutak és a gyalogosövezetek számára a belvárosban, az intézkedés hatására pedig megritkulhat a központi részen közlekedő autók száma.

Egy korábbi felmérésben a párizsiak 59 százaléka fejezte ki tetszését a szigorú sebességkorlátozással kapcsolatban, az agglomerációban élők 61 százaléka ugyanakkor ellenezte az intézkedés bevezetését. A közel 40 millió autóst tömörítő egyesület is felemelte szavát a tervezet ellen, mondván, hogy Párizsban amúgy is ritkák a balesetek, amelyek többségében a kerékpárral közlekedők az érintettek.

A rendelet értelmében pénzbírságban részesül az a sofőr, aki nem tartja be a 30-as sebességhatárt, emellett pedig két büntetőpont is bekerül a neve mellé. Az új sebességkorlátozásra vonatkozó rendelkezés alól kivételt képez a Párizst körbeölelő Peripherique körgyűrű, ahol 70 km/órás sebességlimit van érvényben. Bizonyos főutakra, mint amilyen például a híres Avenue des Champs-Élysées is, szintén nem vonatkozik a szigorú sebességkorlátozás.

A FranceInfónak adott interjújában David Belliard főpolgármester-helyettes azt mondta, hogy az intézkedés a közterületek átalakítását célzó koherens politika része. A politika célja továbbá a „puha” mobilitás előmozdítása, amely az autóhasználat helyett a gyaloglásra, a kerékpározásra és a tömegközlekedésre szeretné átszoktatni az embereket.

Franciaországban több város is bevezette már belterületen a 30 km/órás sebességhatárt, Párizs példáját jövőre Lyon, az ország harmadik legnagyobb városa is követi. Más európai országokban, köztük Hollandiában és Spanyolországban is van politikai támogatottsága ennek a kezdeményezésnek. London nagy részén szintén szigorú sebességkorlátozás van érvényben, amivel a kutatások szerint a britek többségének nincs is baja.

Mindezek alapján érdemes előzetesen tájékozódni az európai városokban érvényes sebességkorlátozásokról, annak érdekében, hogy elkerüljük a gyorshajtással járó kellemetlenségeket.