A hatóságok viszont nem díjazták a leleményességét.
Korábban már indítottak eljárást azzal a lajosmizsei fuvarozási vállalkozóval szemben, aki ellen most újfent vádat emeltek. Az ügy most is az útdíj be nem fizetése volt.
A korábbi büntetőügyében történt vádemelést követően, 2021 novemberétől a férfi egy másik cége nevében tovább folytatta a közúti áruszállítást. A díjköteles útszakaszokat azonban 91 fuvar során a kamerás ellenőrző rendszer kijátszásával vette igénybe.
A vontatója rendszámát úgy helyezte el a járművön, hogy azt a mobilkamerás és a telepített díjellenőrző állomások ne tudják érzékelni. A vádlott öt hónap alatt – miközben jogerős ítélet született a korábbi ügyében – több mint 2 millió forintot spórolt cégének az ellenőrző rendszer kijátszásával.
Az ügyészség a férfit üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás bűntettével vádolja. Mivel a cégvezető tevékenysége a cége javára előny szerzését eredményezte, az ügyészség a férfi megbüntetése mellett a céggel szemben bírság kiszabását is indítványozta.
A korábbi ügyben egyébként két nővel együtt emeltek ellene vádat, ahol négy gazdasági társaságot vezettek éppen. Az M5-ös autópálya felújítási munkálatainak kapcsán kötöttek fuvarozási szerződéseket, a munkálatok során pedig a díjköteles útszakaszokat térítésmentesen vették igénybe, jogtalanul.
A vádlottak azonban 2017 és 2020 között több ezer esetben visszaéltek a díjmentességgel, mert a más célú szállításaik után nem vallottak be és nem fizettek útdíjat, ezáltal egyenként 12 és 30 millió forint közötti összegű vagyoni hátrányt okoztak a költségvetésnek. A cégvezetők az általuk okozott vagyoni hátrányt a nyomozás során teljes egészében megfizették.
Valószínűleg nem ez az eset volt az utólsó, amikor a rendszámokkal trükközött valaki. Még 2022 októberében történt, hogy egy kamionost egy héten belül kétszer kapcsoltak le a rendőrök.
Az M7-esen haladt Budapest felé egy szerelvény, amelyre a rendőrök figyelmesek lettek. Megállították ellenőrzésre és kiderült, hogy jogtalanul használta a P-rendszámot.
Ezt tetézte, hogy a pótkocsi műszaki érvényessége lejárt, a fedélzeti menetíró készülékbe pedig nem volt adatrögzítő lap behelyezve. A nyerges vontató szélvédője be volt törve, fényszórói pedig mosószivaccsal voltak kipeckelve, hogy a helyükön maradjanak.
Ezután pár nappal később újra lekapcsolták ugyanazt a sofőrt. A vontató ugyanaz volt, a pótkocsit viszont az első ellenőrzéshez képest már ki is vonták a forgalomból. A P-rendszám helyett pedig egy másik, hasonló nyerges vontatóról helyezték át a rendszámot erre a járműre.
Ott és akkor a járőrök a jármű hatósági jelzését a helyszínen elvették, a sofőrt elfogták és a Gárdonyi Rendőrkapitányságra előállították. Az elkövetett jogsértések miatt az 57 éves férfival szemben szabálysértési, közigazgatási és büntetőeljárást kezdeményeztek.
Nem érdemes tehát trükközni ilyen módon a díjfizetéssel, mert hiába nincs rendszám a járművön, vagy hiába egy másik rendszámot tesz fel rá valaki, előbb utóbb úgy is kiderül a dolog. A kamerákon azért sok minden látszik, ráadásul a közúti ellenőrzések sem ritkák idehaza.
Ha érdekel, melyek 2023-ban a fizetős útszakaszok Magyarországon, akkor ezt a cikket is érdemes elolvasnod. Ebben a cikkben pedig megnézheted, mennyibe kerülnek a matricák idén.
Akkor sem kell kétségbe esni, ha úgy hajtottál fel a díjköteles útszakaszra, hogy nincsen matricád. Ilyenkor van még egy órád, hogy megvásárold. Sőt, azt is lehet orvosolni, ha elírtad a rendszámot a matricavásárlás során.
Korábban bevezették, hogy a matricák árai inflációkövető módon fognak évről évre növekedni. Ehhez képest 2023-ra eltérő mértékben változtak az egyes matricák árai, vannak, amelyek kevésbé és vannak, amelyek nagyon megdrágultak 2022-höz képest.