2022. május 13. | 15:02

Az Amerikai Automobil Szövetség szerint a vezetői asszisztenseknek még bőven van hova fejlődni.

A Tesla, a Hyundai és a Subaru járművekbe telepített vezetéstámogató rendszerek nem tudták elkerülni a frontális ütközéseket az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) által végzett biztonsági tesztek során, bár a Tesla Autopilot rendszere sétatempóra lassította, mielőtt nekiütközött volna a szembejövő habszivacs modellnek.

A szervezet szerint a tesztek azt mutatják, hogy a jelenlegi vezetéstámogató és automatizált fékrendszerek mennyire elmaradnak a valódi autonóm vezetéstől, ezért továbbra is elvárás a sofőrökkel szemben, hogy minden pillanatban az irányításuk alatt tartsák a járművet.

Tesla Model 3
Kép: Tesla

Egyre több új autót szerelnek fejlett vezetéstámogató rendszerekkel (Advanced Driver-Assistance System, ADAS), amelyek részben automatizálják a kormányzást, a sávtartást vagy a fékezést. A szabályozó hatóságok, az autóbiztosítók és az autógyártók is arra figyelmeztetnek, hogy az ADAS rendszerek egyelőre nem képesek biztonságosan helyettesíteni az emberi vezetőt éberségét és figyelmét.

A szövetség kutatói legújabb tanulmányukban a technológia korlátait vizsgálták. Mindhárom tesztelt jármű észlelte és elkerülte az ütközést az ugyanabba az irányba haladó járművekkel és kerékpárosokkal.  

A Hyundai Santa Fe és a Subaru Forester azonban nem észlelte vagy nem lassított, hogy elkerülje a habszivacsos járművel való ütközést egy szimulált frontális karambol során. A Tesla Model 3 automatikusan fékezni kezdett, amikor észlelte a szembejövő tesztautót, és 5 kilométer/órás tempóra lassított, mielőtt összeütközött volna a másik járművel.

Hyundai Santa Fe
Kép: Hyundai

A vizsgálatból az is kiderül, hogy a Subaru Forester öt teszt során egyszer sem észlelte a szimulált kerékpárost, aki keresztezte az útját. Egy Tesla Model 3 és egy Hyundai Santa Fe azonban minden alkalommal megállt az érkező biciklis előtt. A Tesla nem kommentálta a tanulmányt. A Hyundai közleményben tudatta, ügyfeleink biztonsága érdekében felülvizsgálják a jelentésben szereplő megállapításokat. Hasonló álláspontot képvisel a kérdéssel kapcsolatban a Subaru is.

Nyitókép: Amerikai Automobil Szövetség