A szezonális gumicserék alkalmával gyakran felmerül a kérdés, hogy miért ne csak egy garnitúrát használjak egész évben, hisz erre találták ki a négy évszakos abroncsot. De mi van azzal, aki emellett megtartaná egyik szezonális szettjét is? Őrültség volna?
Kinek való a négy évszakos gumi? Mielőtt valamilyen választ tudnánk adni a kérdésre, vizsgáljunk meg pár fontos tényezőt a témában. Kezdjük ott, hogy az ősz és a tavasz is egyre inkább a szélsőségek időszaka szokott lenni az időjárás tekintetében. Míg egyik nap végig fagypont alatt maradhat a hőmérséklet és az előző napi esőzések okán kialakuló jégveszély miatt kell lassan közlekednünk, addig kis túlzással másnap már a klímát kell bekapcsoljuk az autóban, hogy ne süljünk meg.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azonban lassan kijelenthető, hogy a tél is ilyen tulajdonságokkal „örvendezteti” meg a közlekedőket, ezek a hőmérsékleti és csapadékbéli különbségek pedig nem csak szervezetünket, de abroncsainkat is próbára teszik. Márpedig ülhetünk a világ legjobb vagy épp legegyszerűbb autójában, bizony ezen a négy tenyérnyi ponton kapcsolódunk az úttesthez, így a lényeg minden esetben az itt fennálló kapcsolat optimális biztosítása.
Vannak, akik egész évben a nyári abroncs használatára esküsznek mondván, hogy úgysincs igazi tél, elég nekik az a városban autózáshoz. Nem szeretnénk senkiről véleményt alkotni, de azt érdemes számukra megemlíteni, hogy egy károkozást követően a biztosító társaság ilyen esetben akár megtagadhatja a kifizetést arra hivatkozva, hogy nem az évszaknak, illetve útviszonyoknak megfelelően felszerelt autóval közlekedtünk.
A másik véglet a teljes évet téli gumiabronccsal abszolválók tábora, akik szerint ez legalább jól tapad nyáron is, illetve ahol kötelező (például Ausztria vagy Olaszország bizonyos hegyvidékei) a téli gumi használata, ott sem lesz problémájuk. Viszont a sokkal lágyabb, egészen más összetételű abroncsok nyáron többletfogyasztást eredményeznek, miközben sokkal nyúlékonyabbak, így a féktáv is szignifikánsan nőhet velük, ráadásul gyorsabban kopnak és közben tönkre megy szerkezetük - így télen is hamarabb alkalmatlanná válnak a közlekedésre.
Nyilvánvaló megoldás ezek szezonális váltogatása, azonban nem mindenki engedheti meg magának, hogy két garnitúra abroncsban álljon a pénze vagy épp nem tudja hol tárolni őket, esetleg nem közlekedik annyit vagy olyan helyen és oly módon, hogy indokolt lenne az állandó cserélgetés. Számukra álltak elő a gyártók a megfelelő kompromisszummal.
Honnan ismerjük fel a négy évszakos gumit?
A négy évszakos abroncsnak nincs egységes jelölése, mint például a téli guminak, azonban bizonyos szimbólumok vagy rövidítések elárulják, hogy ez nem csak szezonálisan használható. Ilyen például az MS vagy M+S ami a „mud and snow”, azaz sár és hó jelölést takarja, de ettől önmagában még nem lesz téli vagy négy évszakos egyik gumi sem.
A három hegycsúcs és hópihe már többet mond, ez jelenti ugyanis, hogy egy abroncs képes a téli körülmények között is megfelelően teljesíteni. Ha biztosra akarunk menni, akkor az All Seasons (AS) vagy Four Seasons (4S, FS) feliratot (vagy jelölést) keressük, illetve sokat segít, hogy általában a gyártók is erre utaló nevekkel látják el az ilyen típusú abroncsaikat. Ha egy kicsit jobban értünk a témához, akkor a mintázat alapján is képesek lehetünk megállapítani, hogy milyen gumiról van szó, a négy évszakos ugyanis keveri a nyári és a téli testvéreinek tulajdonságait: kevésbé barázdált, mint egy téli, de a nyárinál több vízelvezetőt kap.
A négy évszakos gumi előnyei
Az első és talán legfontosabb, hogy pénzt spórol, hisz nem kell két szett gumit (plusz akár felnit) megvennünk és tartogatnunk valahol azon túl, hogy ha csak egy garnitúra felnivel rendelkezünk, akkor évente kétszer hagyunk ott a gumisnál is érezhető összegeket (mérettől függően körülbelül 15-20 ezer forint jelenleg egy átcserélés) és időnket. Ezen felül a szezonális típusú abroncsok előnyeit így is élvezhetjük az adott évszakban, tehát: jó tapadás és vízelvezetés, nem keményedik meg túlságosan télen, és nem kopik el gyorsan nyáron, illetve a négy évszakos gumik jól alkalmazkodnak az időjárás változásaihoz.
A négy évszakos gumi hátrányai
Nem minden körülmények között jó választás, hisz ahogy a szezonális gumik előnyeit, úgy azok hátrányait is egyesíti: gyorsabban kopik és többet fogyaszt vele autónk, mint a nyárival, olykor kevésbé tapad, mint a téli, szélsőséges időjárási körülmények között limitált a teljesítménye. Erősebb és nehezebb kocsik (például a több száz lóerős és nagy nyomatékú autók) a megnövekedett igénybevétel miatt hamarabb tönkre tudják tenni ezeket az abroncsokat.
Kinek mi való?
Ezek alapján nem hangzik túl logikusnak, de a négy évszakos gumi és egy nyári szett cserélgetése jó választás lehetne akkor, ha bizonytalanabb időjárás uralkodik felénk akár késő tavaszig vagy már kora ősszel, így a nyárit veszélyes, a télit viszont még felesleges lenne használni, illetve alapvetően nem tartunk a zord időjárástól még januárban sem.
A négy évszakos plusz téli gumi kombinációja inkább olyan helyeken és körülmények között megfontolandó, ahol alapvetően mindig rosszabb útviszonyok várnak minket – leginkább a nálunk nem jellemző hegyvidékeken vagy akár a mocsaras, saras kiépítetlen utakon, ahol egy nyári zivatar is sárlavinát indíthat vagy akár júniusban is eshet hó.
Mivel a különböző fajtájú gumik között árban kicsi az eltérés (általában a nyári a legolcsóbb, a téli drágább valamivel, aztán jön a négy évszakos), így szigorúan nézve spórolást a négy évszakos egyedüli használatával érhetünk el, az viszont jelentős összeg, hogy nem kell évente kétszer cseréltetni (persze évente egyszer a négy évszakosokat is illik centríroztatni). Így tehát a négy évszakos gumi mellé évszakos gumit használni anyagilag semmiképp nem előnyös, sőt, akkor már jobban járunk, ha téli és nyári abronccsal közlekedünk.
Azt is megértjük persze, aki a klasszikus télen téli, nyáron nyári elvet alkalmazza a négy évszakos gumik mellőzésével, ám bárhogy is döntünk ezek közül, biztosan felelősségteljesebbek vagyunk, mint azok, akik egész évben csak egy fajta szezonális abronccsal közlekednek.