2023. október 12. | 10:54

Egy minisztériumi tervezet alapján gyakorlatilag ellehetetlenülne a legális autótuning, míg az illegális ellen boszorkányüldözés kezdődhet.

Jelentősen szigorítanák az autók egyedi átalakítására, tuningjára vonatkozó szabályrendszert – derül ki az Építési és Közlekedési Minisztériumtól származó, és a Telex birtokába került tervezetből. Az elavult rendszer miatt eddig sem volt egyszerű dolga annak, aki utólagosan akart autója bármilyen tulajdonságán javítani, ám az új elképzelés szerint sokkal szűkebb keretek között és szigorúbban lehetne egyedi járműve valakinek.

Hazánkban ugyan nincs nagy kultúrája az autótuningnak, ebben azonban nagy szerep jut az elavult, jó esetben is '90-es évekből származó szabályrendszernek. Az átalakításokra vonatkozó 5/1990 és 6/1990 KöHÉM rendeletekben nem szerepel részletesen, hogy a féket, a futóművet, a karosszériát vagy akár a motort, az erőátvitelt és a kipufogórendszert pontosan milyen feltételekkel lehet átalakítani, de például a kipufogó zajkibocsátási értékeivel kapcsolatos 6/1990. KöHÉM rendelet 3. számú mellékletében szereplő határértékekhez kizárólag szocialista autó- és haszonjárműtípusokat sorolnak fel, és egyetlen közös kategóriaként említik a nyugati gyártmányú személygépkocsikat.

Nem csoda, hogy egy ilyen bizonytalan rendszert mindenki másként értelmez, így hazánkban több tízezer olyan jármű lehet a fogalomban, amelyen kisebb-nagyobb átalakításokat végeztek. Arról, hogy az jobb-e, ha egy Porsche fékrendszer kerül egy II-es Golf alá, vagy hogy gyakorlatilag átlátni egy autó küszöbén az elhanyagoltság miatt, most nem szeretnénk vitát nyitni, a jogszabályok értelmében egyik sem engedélyezett.

A tervezett szigorítások értelmében azonban a továbbiakban csak az egyes autótípusok legerősebb gyári kivitelének megfelelő teljesítménynövelő átalakításokat engedélyeznék Magyarországon. Tehát egy II-es VW Golf esetében maximum a G60-as kompresszoros változat 160 lóerős, 1,8-as négyhengerese lenne elérhető, ha mellette többek között a futómű és a fékrendszer is teljesíti az elvárásokat. Típusidegen dolgok - mint az említett Porsche fékrendszer - egyáltalán nem kerülhetnének bele.

Aki azt gondolja, hogy az eddig külföldről behozott, ott engedéllyel rendelkező, ezért itthon kicsit egyszerűbben lepapírozható tuningverdák lehetnek a megoldása ennek, nem is tévedhetne nagyobbat. A tervezet kiötlői erre is gondoltak: a külföldről átalakított állapotban érkező autók csak akkor kerülhetnének forgalomba Magyarországon, ha azokat előzőleg bevizsgálja egy úgynevezett típusvizsgáló szakértői intézmény, így ezen járművek kötelező vizsgálata akár több százezer forinttal is megdobhatná a kiadásokat.

Az illegális tuning azok után került ennyire előtérbe, hogy az Árpád hídon két teljesítménynövelt autó versenyzése okozott halálos balesetet, de az esténként bevásárlóközpontok parkolóiban rendezett gyorsulási versenyek is egyre jobban zavarták az embereket, így a rendőrség razziákkal próbálta és igyekszik azóta is visszaszorítani ezen rendezvények számát.

A szomorú a dologban, hogy nálunk sokkal fejlettebb kultúrákban - mint amilyen a német, de vehetjük ide akár a japánt is - hagyománya és tisztelete van a járművek egyedi átalakításának. Ezekben az országokban a szabályozás lehetővé teszi, hogy a tulajdonosok eltérjenek a gyári megoldásoktól, miközben ezzel nem okoznak senkinek bajt.

A magyar szakértők egyetértenek abban, hogy fontos volna az autótuninggal kapcsolatos magyar szabályok és teendők, valamint a mélyebb technológiai összefüggések köznyelven is elérhetővé tétele, így nem kéne az autósboltban a mindenki által ismert, de egyértelműen figyelmen kívül hagyott "offroad use only" szövegekkel találkozni a termékek 90%-ánál, vagy épp az AMTS-en látható autók nagyja is közlekedhetne a forgalomban.

Alapjarat.hu