2019. január 29. | 17:10

Egy elemzés szerint sokkal nagyobbra tervezik a kínálatot az elkövetkezendő években, mint amekkora a kereslet lesz

Az autógyártók terveiben az elektromos járművek termelésének növelése szerepel évről évre, ez a tendencia évek óta tart. Ez többek közt azért van így, mert a kereslet valóban nő az helyi emissziótól mentes járművek iránt, ráadásul a korszerűtlen dízel és benzines autókkal szemben egyre több városban vezetnek be korlátozásokat.

A Deloitt készített egy tanulmányt, mely az előrejelzések és az autógyártók közelmúltban tett bejelentései alapján érdekes eredményeket hozott. Más elemzőcégekhez hasonlóan a Deloitte is arra a megállapításra jutott, hogy az elkövetkezendő években meredeken nő majd az elektromos autók piaca. A 2018-as évben 2 millió hibrid és elektromos autót adtak el világszerte, 2020-ra ez az érték 4 millióra, 2025-re 12 millióra, a 2030-as évre pedig 21 millióra növekedne az elemzőcég előrejelzése szerint. Ráadásul 2030-ban az eladások 70 százalékát már a tisztán elektromos járművek tennék ki.

Szintén érdekes az a feltevés is, mely szerint 2022 lesz az az év, amikor az elektromos autók tulajdonlási költségei globálisan a belsőégésű motorral hajtott járművek szintjére csökken. Ez az összeg a vételárat és a fenntartási költségeket is tartalmazza, így elvileg akkor már nem lesz drágább az elektromos autózás, mint a benzines vagy a dízel járművek esetében. Természetesen ez az „átlagos költségszint azonosság” régiónként eltérő időben következik majd be, az Egyesült Királyságban például 2021-re várják azt, amikor az elektromos autózás már nem lesz drágább átlagos szinten, mint a benzines és dízel járművekkel való közlekedés.

Az igazi durranás ebben az elemzésben mégis az, hogy az autógyártók bejelentéseire alapozott becslések szerint sokkal nagyobb lesz az elektromos autók kínálata, mint amekkora kereslet várható. A piacon ráadásul egyre több szereplő jelenik meg, így a következő évtizedben a kínálat akár 14 millióval is meghaladhatja a keresletet. Ez tehát azt jelenti, hogy minden vállalatnak alkalmazkodnia kell, hiszen csak azok maradhatnak életben egy ilyen kiélezett versenyben, akik megfelelő kapcsolatot ápolnak a vevőkkel, és kielégítik a vásárlói igényeket. Az is egy fontos tényező, hogy az akkumulátor gyártókkal meglegyen a megfelelő viszony, hiszen a lítium-ion akkumulátorok bizonyos alapanyagaihoz korlátos a hozzáférés, ez a tényező némiképp árnyalhatja majd a fent említett előrejelzéseket.

Ez az elemzés természetesen nem azt jelenti, hogy a gyártók el is készítik az a felesleges 14 millió elektromos autót, melyek majd egy hangárban állnak az idők végéig. A vállalatok finomítanak majd a terveiken, alkalmazkodva a valós piaci igényekhez, melyek a közeljövőben alakulnak ki.