2023. december 19. | 08:35

Jövőre indulhat Zalaegerszeg bekötése a magyar gyorsforgalmi hálózatba, aminek beruházási értékét Lázár János építési és közlekedési miniszter árulta el nemrég.


FRISSÍTÉS (12.20.): Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleménye szerint az újonnan épülő M76-os 31 kilométeres szakaszán 39 híd és négy völgyhíd épül majd. Ezzel pedig az eddigi legnehezebb domborzati viszonyok közt megépülő hazai gyorsforgalmi út lesz. Az ÉKM szerint az M76-os egy okos út lesz, többek közt mozgatható terelőfal-rendszerrel, görgős korlátrendszerrel, drótkötél korláttal és egy motoros alácsúszásgátlóval is felszerelik.

Ezeken felül szemből történő felhajtásra figyelmeztető rendszert, okos világítást, automatikus jégmentesítőt és napelemeket is telepítenek. A beruházás keretében a ZalaZone tesztpályánál épül továbbá egy 11 kilométeres, autópálya keresztmetszetű tesztpálya, amely alkalmas lesz nagysebességű járműtesztelésre.


Bár korábban már megépült Zalaegerszeg első autópályája, az igazi fejlődést a város életében az M76-os fejlesztése hozhatja el. Ennek egy része már régebben elkészült az M7-es autópályától Fenékpusztáig.

Jövőre azonban elindulhat a folytatás, amely egészen Zala vármegye székhelyéig érne. Ez 44 kilométernyi 2x2 forgalmi-, plusz egy-egy leállósávos autópálya-szakaszt jelent.

Nemrég egy sajtóeseményen árulta el Lázár János, hogy a kormány mekkora összeget szán az új rész fejlesztésére. Az építési és közlekedési miniszer szerint a beruházás teljes költsége 400 milliárd forint lesz.

Ez azt jelenti, hogy minden egyes kilométer 9,1 milliárd forintba kerül majd. Jó kérdés, hogy az ilyen beruházások kezdeti szakaszában nem ritka alábecslés vajon ezúttal is jelen van-e – és ennél még magasabb lesz a végösszeg – vagy ezúttal kivételesen minden negatív eshetőségre felkészültek a minisztériumnál, és esetleg a ténylegesen várható érték fölé lőttek.

Mindenesetre ezzel az M76-os több mint duplájába kerülne az eddigi rekorder M6-osnak, amelyet már egészen a horvát határig kiépítettünk potom 4,5 milliárdért kilométerenként, ahol egyelőre nincs folytatása. Persze lehet magyarázni, hogy magas az infláció, és amúgy is minden drágul, de egyelőre nem derült ki, hogy valójában miért kerül ennyivel többe ez a pálya, mint eddig bármelyik másik.

Érdekesség, hogy eredetileg 170 milliárd forintra becsülték a projekt összértékét, így a Világgazdaság feltette a kérdést Lázár minisztériumának, hogy esetleg beleszámolták, és csupán elfelejtették megemlíteni a Körmendig tartó 28 kilométeres szakasz költségeit is, de sajnos nem. A 400 milliárdos terv Zalaegerszeg keleti csomópontjáig szól, illetve a 71-es főút 2x2 forgalmi sávos bekötését az M76-ba.

Jelenleg Zalaegerszegtől az M76-os elkészült végéig a 76-os úton 43 perc alatt lehet elérni. Ezt a fejlesztés több mint húsz perccel csökkentené a menetidőt ezen a szakaszon.

NÚSZ Zrt.