Most az osztrák fogyasztók által indított ügy miatt főhet az autógyártó feje.
A Volkswagen-csoport újabb jogi csatával néz szembe a motorok hideg időben történő védelmét szolgáló eszközzel kapcsolatban, nyilatkozta az EU legfelsőbb bíróságának tanácsadója.
A megállapítás, amennyiben az bizonyítást nyer az Európai Unió Bírósága (EUB) részéről, újabb csapást jelenthet a Volkswagen számára, amely még mindig nyögi a 2015-ben kipattant dízelbotrány következményeit. Az EUB bírái általában osztják a főtanácsnok véleményét, de nyilvánvalóan nem kötelesek hallgatni rá, szóval van még remény a VW számára.
Az osztrák fogyasztók által indított ügy középpontjában egy olyan szoftver áll, amely egy olyan szelepet vezérel, amely a kipufogógázokat visszavezeti. Ez csökkenti a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását, amelyek az embereknél légzési problémákat okozhatnak.
A szoftver a 15-33 Celsius-fokon kívül eső hőmérsékleten és 1000 méter feletti magasságban leállítja a szelepet, növelve ezzel az NOx-kibocsátást. A fogyasztók azt állítják, hogy ez tiltott hatástalanító eszköz, amiért kártérítést kell kapniuk.
Jogi véleményében Atanasziosz Rantosz, az EUB főtanácsnoka megemlítette, hogy a bíróság tavaly decemberben úgy döntött, hogy a károsanyag-kibocsátást manipuláló szoftver illegálisnak számít még akkor is, ha hozzájárul a motor elöregedésének vagy eltömődésének megakadályozásához.
Rantosz szerint a „hőmérsékleti ablak” nem reprezentálja a valós vezetési körülményeket Ausztriában és a szomszédos Németországban, mivel az átlaghőmérséklet jóval alacsonyabb 15 C foknál, ráadásul a járműveket gyakran 1000 méter felett vezetnék.
A VW azt állítja, hogy a VW-csoport járműveiben használt szoftver nem jogellenes, mert céljuk a motor hirtelen és azonnali károsodásának megelőzése volt. Rantosz ugyanakkor azt mondja, hogy az alkatrészek védelmében betöltött szerepe sem jelent alapot az alkalmazásához.