2023. március 20. | 10:54

Az időjárás javulásával együtt egyre többet tehetnek az utak minőségéért.

Az időjárásra való tekintettel hivatalosan is véget ér a téli üzem a Magyar Közútnál. Ennek köszönhetően pedig egyre több lehetőségük nyílik arra, hogy az úthibákat megfelelően tartós eljárásokkal kezelhessék.

Ennek ellenére egyébként télen sem unatkoztak a szakemberek a 125 napos téli üzemben. Összesen 89 napon végeztek síkosságmentesítést és bár idén nem esett olyan sok hó, 42 nap kellett hótakarítással is foglalkozniuk.

Nem csak a havazásban, de az enyhe téli időjárásban is látni, hogy a 2022/2023-as tél nem rejtett komoly kihívásokat. Ennek ellenére időnként kellett fagyással számolni, emiatt pedig sokat dolgoztak a Közút munkatársai. Országszerte 48 ezer tonna sót, 3,6 millió liter kálcium-klorid oldatot és 117 tonna érdesítőanyagot szórtak el az utakon.

A téli üzemben összesen több mint 31 ezer kilométer úthálózaton dolgozntak, illetve az enyhe időjárás miatt a télhez képest az útszéli növénygondozás is több energiát vett igénybe. Emellett az utak mentén végeztek még szemétszedést és jelzőtáblák, védőkerítések, vezetőoszlopok, szalagkorlátok kihelyezését, bevonását, tisztítását, valamint jelzőlámpák karbantartását.

Most azonban, ahogy jön a jobb idő, a kátyúk elleni küzdelemben is aktívabb szerepet tudnak vállalni. Amint elkezdenek működni a melegaszfaltot keverő telepek, újra a lokális javítási munkák kerülhetnek majd előtérbe.

Amíg ez nem valósul meg, addig csak hidegaszfaltozási technológiával tudják javítani a kátyúkat, ez viszont egy kevésbé tartós eljárás. Az időjárási viszonyok azonban nagyban szabályozzák egy ilyen telep működését, ezért várják vele a melegebb időt.

Annak ellenére, hogy melegedik az időjárás és talán egyre gyakrabban autózhatunk száraz aszfalton, még mindig érdemes odafigyelni. Az utak egyelőre hidegek és felületük is lehet nedves a páralecsapódás miatt, nem szabad még teljesen nyári módban autózni.

Depositphotos