A Bosch és a Daimler vezető nélküli, automatizált parkolási rendszerét engedélyezték hivatalosan a világon elsőként
A SAE 4. szintű automatizálás, aminek értelmében a gépjármű gyakorlatilag minden feladat elvégzésre képes, abban az esetben is, ha a jármű nem kap utasítást a vezető részéről. Igaz, Floridában júliustól már közlekedhetnének ilyen automatizálással működő autók, de egyelőre a technika jórészt még teszt fázisban van. Ezzel szemben a Daimler és a Bosch közös SAE 4.-es szintű automatizált parkoló funkciója már hivatalosan és gyakorlatban is működik, igaz még csak a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában.
Kis lépésnek tűnik de mérföldkőhöz érkezett a Bosch és a Daimler, az automatizált vezetés területén. A Baden-Württemberg tartomány hatóságainak engedélyével a Múzeum parkolóházában létrehozott automata rendszert már használják. A szolgáltatás okostelefon alkalmazáson keresztül működik, nem igényel biztonsági járművezetőt sem. Tehát a Mercedes-Benz Múzeum parkolója ma a világ első mindennapi használatú helyszíne, ahol a teljesen önvezető SAE 4. szintű autók furikáznak.
„A hatóságok döntése azt mutatja, hogy az automatizált parkoló szolgáltatáshoz hasonló innovációk elsőként Németországban valósulhatnak meg” - nyilatkozta Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. „A vezető nélküli autózás és parkolás a jövő mobilitásának fontos építőköve. Az automatizált parkolórendszer üzembe helyezése rávilágít arra, milyen messzire jutottunk ezen a fejlesztési területen.”
Dr. Michael Hafner, a Daimler AG vezetési technológiáért és automatizált vezetésért felelős megbízottja elmondta: „A baden-württembergi hatóságok jóváhagyása világszerte példát teremt a parkolóházi szolgáltatások jövőbeli engedélyeztetéséhez. Ez a projektünk az automatizált vezetés úttörőjeként megalapozza azt, hogy az automatizált parkolószolgáltatás a jövőben széleskörűen elterjedhessen.”
Valójában kisebb lépésnek tűnik mint a floridai kormányzó által kihirdetett engedély, de sokkal életszerűbb és a gyakorlatban is megvalósított lépés ami technika további fejlesztéséhez és elfogadásához vezet majd.
Talán nem meglepő, hogy a technológia fejlesztése során a Daimler és a Bosch legfontosabb szempontja a biztonság volt. Azért is volt ennek komoly jelentősége, mert ma még nincs hivatalos eljárás a vezetőt nem igénylő automatizált vezetési funkciókkal üzemelő önvezető autók forgalomba helyezésére. Ebből következőleg a német TÜV Rheinland szakértői mellet a helyi hatóságok, a stuttgarti regionális adminisztratív hatóság, illetve Baden-Württemberg tartomány Közlekedésügyi Minisztériuma is felügyelte a projektet. A gépjármű és a parkolóház technológia működésének biztonsági értékelése végül sikeres volt.
A projekt eredménye a gyártók és a hatóságok számára is nyereségesnek bizonyult, hiszen megfelelő tesztelési és engedélyezési feltételekkel rendelkeznek a kísérleti fázison túl alkalmazható technikákkal kapcsolatban.
A technológia lehetővé teszi, hogy az autó sofőr nélkül elvezesse magát a kijelölt parkolóhelyre majd vissza a kiindulási pontra. A rendszer nem csupán az autó technolódiáját használja, hanem a Bosch által biztosított intelligens parkolóház infrastruktúra együttműködésére épül. Így nem csak az autó figyeli a környezetét, hanem a parkolóház is figyeli az autó kijelölt útvonalát és folyamatosan információkkal látja el a gépjárművet. A biztonságot a két rendszer közös kapcsolata pecsételi meg.
A Bosch és a Daimler közös projektje a teljesen automatizált parkolás technika terén még 2015-ben kezdődött. A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeumban alkalmazott technikát 2017-ben mutatták be a nagyközönségnek, 2018-tól pedig már a múzeum látogatói is igénybe vehették azt, akkor még biztonsági szolgálattal kísérve.