2022. október 26. | 21:18

Több új funkciót is felvonultat a friss SUV, az átlagos felhasználókat pedig meg is fogja győzni ezekkel.

„Oké, akkor most kapcsoljunk offroad módot és finom gázadással induljunk el úgy, hogy a két bal oldali kerék a vízzel locsolt kerámia felületen dolgozik” – hangzott el az instruktor szájából, miközben egy 25 százalékos lejtő közepén álltam az új Mercedes GLC-vel a ZalaZone tesztpályáján. De erről majd egy kicsit később…

Egészen Zalaegerszegig utaztunk ugyanis, hogy kipróbáljuk a csillagos márka közepes méretű SUV-jának legújabb verzióját. Az annak idején GLK néven ismert hobbiterepjáró 2015-től van jelen a piacon GLC-ként, most pedig már a második generációt mutatták be. Nem véletlen, hogy ilyen komolyan vette a Mercedes ezt az eseményt, hiszen a legtöbbet értékesített modellről van szó idehaza is.


Tudtad-e?

A gyártó adatai szerint Európában a GLC 2015-ös megjelenése óta több mint hatszázezer példányt adtak el, idehaza 2022-ben pedig az első három negyedévben összesen 348 új példányt helyeztek forgalomba a Datahouse adatai szerint. Ezzel pedig a D-SUV szegmens harmadik helyén áll, hiszen minden hatodik eladott Mercedes egy GLC.


A gyártó egyébként egy átmeneti fázisban van, sokkal inkább a luxuskategória felé orientálódnak, 2026-ra négyre csökkentik az olyan alsó kategóriás modellek számát, mint például az A-osztály. Nem véletlenül tesznek így, hiszen a nagyobb és drágább modelleken a haszon is több, így kénytelenek elengedni az olcsóbb típusukat azért, hogy továbbra is meglegyen az elvárt profit.

Finom módosítások kívül

A Brémában készülő GLC külsőre nem változott radikálisan, elöl a módosított LED-ekkel ellátott fényszórókról, hátul pedig a két lámpát összekötő vízszintes betétről ismerni fel a legkönnyebben. Méreteiben sem nőtt az elődhöz képest drasztikusan, a tengelytáv például másfél centivel lett nagyobb, a teljes hossz pedig hat centivel 4,7 méterre nőtt. Szélességre és magasságra pedig szinte teljesen ugyan akkora, mint a leköszönő X253 generációé.

2023-ban jön egyébként a GLC kupé és az AMG verzió is, jelenleg csak AMG csomagot lehet kérni. Alapvetően 18-as kerekekkel adják, de akár 20 colosakat is lehet kérni.

Belül minden a helyén

Az aktuális E- és C-osztályból is ismerős lehet a GLC beltere, a kicsit több mint 11 colos központi érintőkijelzőt hat fokkal a vezető felé döntötték, amelyen a Mercedes hetedik generációs infotainment rendszere fut. Természetesen vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay kapcsolatra képes, adott esetben Spotify hozzáférés is van felárért.

A gyári navigációra valószínűleg ráférne egy frissítés, mert olyan mellékutakra akart ráterelni a tesztút során, amelyek nem léteztek a valóságban. Persze az is más kérdés, hogy ki használja manapság a gyári navigációt, mikor minden telefonon ott van a Waze vagy a Google Maps alkalmazások közül legalább az egyik.

A könyökő előtti rekeszben kapott helyet a töltőpad, egyébként Type-C csatlakozókat lehet használni. Hátul is elegendő a hely, a csomagtartó 620 és 1640 liter közt használható, a padló alatt pedig még elfér néhány csetresz az üregekben. A plug-in hibrid kiviteleknél kisebb a raktér mérete az akkupakk miatt (470-1530 liter), de legalább az elődhöz képest annyit javítottak rajta, hogy nincs egy ugrás a padlójában.

Csak négyhengeres motorok a kínálatban

Minden hajtáslánc hibrid: a GLC 200 és 300 benzinesek, valamint a 220d és a 300d dízel mild-hibridek, míg a 300 e, 400 e és 300d e kivitelek plug-in hibridek. Teljesítmény tekintetében 204-től 381 lóerőig terjed a skála (a 335 lóerős rendszerteljesítményű 300d e konnektoros dízel hibrid majd csak november végétől lesz elérhető).

A korábban már a C-osztályban bemutatott plug-in hibrid hajtások esetében egy 31,2 kilowattórás akkucsomag táplálja az elektromotort, a WLTP adatok szerint 100 kilométeres hatótávra képesek ezek a verziók. Fejlesztettek a DC töltési képességen, most már akár 60 kilowattal is lehet pumpálni az akkumulátort, AC töltés esetén azonban maradt a 11 kilowatt, 22-es töltésre nincs lehetőség váltakozó áramról.

A hangsúly a kényelmen és a biztonságon

Alapáron jár az összkerékhajtás minden modellhez, a ZalaZone pályáján teszteltük is, hogyan osztja el a nyomatékot a kerekek közt abban az esetben, amikor egy 25 százalékos lejtőn próbálunk elindulni úgy, hogy egy vagy két kerék egy vízzel locsolt kerámia felületen próbál tapadást találni, míg a többi aszfalton. Ilyenkor is különösebb probléma nélkül fel lehetett menni az emelkedőn, tehát a hegyvidéken élőknek sem kell aggódni, hogy télen a letakarítatlan utakon tudnak-e majd közlekedni a letaposott hóval borított mellékutcákban.

Viszonyítási alapnak egy G-osztállyal is megcsinálták ezt a mutatványt, a hátsó és a középső diffit össze zárva röhögve felment az emelkedőn, az még mindig inkább célszerszám sokkal komolyabb terepképességekkel, mint amire használják az átlagos felhasználók. Szinte ugyanez igaz a GLC esetében is.

A vészfékező rendszert is kipróbáltuk, 60 km/óráról minden gond nélkül megállt az autót formáló akadály előtt. Persze csak akkor működik a rendszer, ha be van kapcsolva a biztonsági öv és nem próbál meg a sofőr belefékezni vagy belekormányozni a manőverbe, mert ilyenkor kikapcsol az asszisztencia és átadja a terepet a vezetőnek, mert úgy érzékeli, hogy ura a helyzetnek.

Volt kikerülési manőver is, bár ezt csak az instruktőr mutatta be. A négykerékkomrányzású verziók kicsit jobban viselkedtek ezen a teszten, a hátsó kerekeket 4,5 fokban elforgatni képes rendszerrel kisebbet kellett belefékezzen a technika a sikeres manőver eléréséhez. Szintén segít a fordulókör csökkentésében ez az extra, 10,9 méteres érték jön ki.

Szintén érdekes funkció a motor alatti területet mutató kamera, amely valójában az autó előtti területet modellezi be úgy, mintha valós időben mutatná, mi van a kocsi alatt. Ez sziklásabb terepen jól jöhet, bár a tesztautóban még küzdött némi gyermekbetegséggel a funkció, fekete csíkok jelentek meg a képernyőn. Feltehetően egy szoftverfrissítéssel ezt is orvosolják majd.

Az elöl négylengőkaros, hátul MultiLink futóművet inkább kényelmesre hangolták, aminek örültem. Felárért persze légrugózás is kérhető, valamint különböző offroad kiegészítők is elérhetők, mint például a haspáncél. Így tehát a lehetőség adott a komolyabb terepezéshez is, de a célközönség valójában nem ez.

Értékelhető fogyasztási adatot nem tudok mondani, mert a tesztpályán nyektetés nem mondható épp hasonlónak a mindennapi használathoz, így erről reális adatot majd az egyhetes teszt végén lehet mutatni. Egyébként egy 200-as kivitellel tudtam menni néhány kilométert közúton, az 1850 kilós SUV-t ez a motor is megfelelő dinamikával mozgatja, az összes forgalmi szituációt meg lehet oldani vele. A kabin csendes, a menetkomfort hozza azt a szintet, amelyet egy ilyen terméktől elvár az ember.

Ennyibe kerül az új GLC

A Mercedes GLC 200 4Matic alapára a cikk írásának idejében 21 541 000 Ft, ez a nyári bevezető árhoz képest egy millióval több. A legolcsóbb plug-in hibrid kivitel, a 300 e pedig 28 040 000 forintról indul.