2019. február 01. | 08:56

A tizedik generációs Honda Civicet igazán merész, sportos csomagolásba rejtették, viszont dízel-automata hajtáslánccal veszít értékeiből, a komfort előnyére

A tizedik generációs Honda Civic háromhengeres, 1.0 verziója már megfordult szerkesztőségünkben, sajnos az általam leginkább preferált, 1.5 literes motorral szerelt változat már kifutott a tesztautó flottából. A 2018-as évben viszont a márka bővítette váltó-palettáját, így a manuális és a CVT-váltó mellett megjelent egy 9 fokozatú automata az éterben. 9 fokozat? Egy kompaktban? Eleinte furcsállottam a dolgot, de belegondoltam: ha egy dízel motorral párosítják, igazán kellemes utazó-kompakt lehet belőle, ami amúgy jól néz ki és sportos tulajdonságokat hordoz vezetés terén. Különlegessége még a konfigurációnak, hogy ez az első év, amikor lehet Civicet venni dízel-automata kombóval – én ötajtós kivitelben ajánlanám, mert abban a legmenőbb! Az eltúlzott hab a tortán pedig, hogy a papíradatok szerint a fogyasztás 4,1 liter környékén megáll, most azonban kiderül, mi igaz a szent írásból!

Honda Civic 1.6 dízel teszt Alapjárat

Honda Civic 1.6 i-DTEC 9AT – továbbra is jövőszerű

Az új Honda Civic sokak számára olyan lehet, mintha valami földöntúli világból lépett volna elő. Én mondjuk épp ezt szeretem benne, hogy vitathatatlanul egyedi, modern autó benyomását kelti. Természetesen a külső, belső megvitatása mindig szubjektív dolog – nem palástolom, egyszerűen odavagyok érte, szerintem a legmeggyőzőbb kompakt a kategóriában, főleg ebben a Rally Red színben. Csak az a dízel motor ne vóna!

Honda Civic 1.6 dízel teszt Alapjárat

Ügyes termék volt mindig is ez a Civic, hiszen minden egyes generációval sikerült valami újat húznia. Az ezt megelőző, inkább kerekded forma után most lapos és hosszú orr, szögletes farrész mutatkozik, néhol soknak tűnhet a fekete betétek használata és azért hátul is több szárny türemkedik ki, mint kéne, de épp ettől lesz páratlan és aprólékos. A szamurájkardra hajazó lámpatesteket felváltotta a műanyagok közé burkolt szigorú szempár, az Elegance felszereltségben LED- főfényszóró nincs, viszont érzékelve a sötétedést, automatikus le- és felkapcsolásra képesek.

Honda Civic 1.6 dízel teszt Alapjárat

Honda Civic 1.6 i-DTEC 9AT – szilárd belső

Amit legjobban szeretek még a Honda Civicben, az az ülés pozíciója. Alapvetően a megújult modellnél ez és az autó súlypontja is 2 centivel lejjebb kerültek, tökéletesen magadra tudod húzni a jófogású kormányt és van egy remekül kapcsolható manuális váltód. Ja, ennél az autónál nem. Itt nyomógombok vannak, de erről majd később. Szóval elöl remekül elférni, a csúsztatható pohártartó variálhatósága is ügyes megoldás, megfelelően tartanak a szövet ülések, hosszú az ülőlap és meglepően nagy lábteret kínál hátul is. Hely tekintetében a lépcsőzetes kialakítású csomagtér sem fukarkodik: 414 literes alapból, de akár 1,24 köbméterre is bővíthető.

Honda Civic 1.6 dízel teszt Alapjárat

A digitális műszerfal már minden Hondában ugyanaz, a kidolgozása rendben van és a sebessége is, viszont a központi kijelző lassú és régimódi Androiddal működik, nehézkes a telefont rácsatlakoztatni, szó mi szó, igazán ráférne egy frissítés. A bicskakulcs is kissé ódivatú, de cserébe van vészfék és sávtartó asszisztens is, valamint kevésbé szép képpel dolgozó tolatókamera. Elegance felszereltségben nem jár az autóhoz sem tetőablak, sem hátsó ülésfűtés, sem pedig vezetés nélküli telefontöltés, ezeket az Executive szint felett érdemes keresni az erősebb benzines kivitelek esetében.

Honda Civic 1.6 dízel teszt Alapjárat

Honda Civic 1.6 i-DTEC 9AT – Civic konfiguráció, családosoknak

A már említett 1.0 és 1.5 literes turbós benzinmotorok mellett a Honda Civic kérhető az 1.6-os i-DTEC dízelmotorral. Egy alapvetően sportos kinézetű, dinamikus vezetést biztosító autónál én elvből elhagynám a dízelmotort, de a még kitartó piaci igények miatt megalkották ezt az újfejlesztésű, 120 lóerős, 300 Nm-es maximális nyomatékot produkáló öngyulladós egységet, ami valóban sok újítást tartalmaz. Például kovácsolt acélból készült a blokk, kisebb hűtési veszteséget garantáló dugattyúkat kapott új hónolási eljárással, ami a dugattyúk és hengerfalak közötti súrlódást hivatott csökkenteni, sőt újdonságnak számít a nitrogén-oxid katalizátor is.

Honda Civic 1.6 dízel teszt Alapjárat

Maga a motor hidegindításnál produkál kellemetlen zajokat, 2000-nél érkezik már meg a maximális nyomaték és egészen 201 km/h-ig tudod hajtani, a 0-100-as sprint 10,9 másodpercet mutat. Lehetne fickósabb, nagyobb gázadásoknál megtorpan és fordulaton kellemetlen hangja van. Valahogy nem passzol ez a hajtáslánc ehhez a modellhez, kivéve akkor, ha néha a családodat is bepakolnád egy hosszabb út erejéig, hiszen hely van benne, 130-nál alig forog kétezret és ebben az esetben hozható a 6-7 literes fogyasztás, ami városban inkább 7 fölé kerekedik.

Honda Civic 1.6 dízel teszt Alapjárat

Honda Civic 1.6 i-DTEC 9AT – futóműve a mentőöve

Automata váltóval szerelt autót manapság azok vásárolnak, akiknek a kényelem van előtérben, akik naphosszat ülnek az autóban, hiszen a forgalmi dugók, hosszú autópályás menetek közepette a fék és a gázpedál között jóval komfortosabb váltogatni. A ZF-től származó, 9 fokozatú automata a Civic esetében is akkor indokolt, ha nem akarsz a kuplunggal bajlódni (ezáltal a Civic sportos oldalát sem élvezni) - más érv nem szól mellette és a 680 000 forintos felár mellett sem. Számos esetben bizonytalan, erőteljes kigyorsításnál keresi a fokozatokat, hosszan bőgeti a motort, ezáltal a sport mód sem válik előnyére, hiába tud egyszerre akár több sebességet is visszaváltani. Igaz a kormány mögötti, számomra felesleges váltófülekkel kis mértékben fokozható a sportosság érzete. A gombos előválasztó némi megszokást igényel, használatával viszont eltűnt a Honda-féle bumszli váltókar.

Ha viszont lazán, nyugodt üzemben van használva, kitűnő társ lehet a mindennapokban, ilyenkor a start-stop késlekedése sem tűnik fel, ami a már említett, lassú váltóval képes furcsaságokra elindulásnál. Az már a háromhengeres változatnál is kiderült, hogy az új Civic kiváló futóműve, merev karosszériája élményteli autózásra adhat okot, így aki ezt keresi benne, jobban jár a kézzel kapcsolható váltóval. A kormányzás továbbra is pontos és közvetlen, szinte minden élesebb kanyarulatban rácsodálkoztam, hogy mekkorát lehet vele autózni.

Honda Civic 1.6 dízel teszt Alapjárat

Honda Civic 1.6 i-DTEC 9AT ár és összegezve

A Honda Civic tehát azoknak lehet ideális, akik csípik a jövőbemutató, vagány, egyedi megjelenést. A műszaki tartalom szinte minden téren kimagasló, nagy benne a hely, minőségi az utastér, viszont az automatával sokat veszít varázsából, ha a sportos énjét tekinti az ember, hiszen ezzel a konfigurációval inkább a komfort és a hosszú utazások felé billen a mérleg nyelve. Az automata borsos felára nem biztos, hogy megéri, hiszen fogyasztás terén nem nyújt kimagasló értéket. A tesztautó listaára 7 700 000 forintra rúg Elegance felszereltségben, legolcsóbban 6 300 000 Ft környékén hozhatod ki a dízelt. Én továbbra is az 1.5-ös, manuális kivitelt mondanám tuti tippnek, mert azzal a hajtáslánccal lesz igazán hiteles az új Civic.

Honda Civic 1.6 i-DTEC 9AT (2018) hatchback

  • Lökettérfogat: 1 597 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 120 LE 4000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 300 Nm 2000/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4518/1799/1431 mm
  • Tengelytáv: 2697 mm
  • Saját tömeg: 1430 kg
  • Városi fogyasztás: 4,7 l
  • Országúti fogyasztás: 3,8 l
  • Vegyes fogyasztás: 4,1 l
  • Tesztfogyasztás: 7,2 l
  • CO2 kibocsátás: 107 g/km
  • Végsebesség: 200 km/h
  • 0-100: 10,9 s