TUDTAD-E?

 

A JCW tuningmárkát Michael Cooper, John Cooper fia alapította 2002-ben, a név a John Cooper Works rövidítése. John Cooper, az alapvetően tuningspecialista felelt az eredeti MINI Cooperek izmosításáért, az ő örökségeképp alapította fia a brandet.

Mivel a szerkesztőségben a srácokkal már sok verzióját kipróbáltuk a MINI-nek az egyszerű hatchbacktől a Clubmanen és Countrymanen át egészen az elektromos és az S kiadásig, most kifejezetten csak a cabrio (convertible), azaz nyitható tetős kiadásról ejtenék néhány előzetes szót. Kifejezetten saját tapasztalatom a Countryman S-sel, az elektromos MINI-vel, a MINI Cooper S-sel és most a JCW cabrióval van, így volt összehasonlítási alapom, főleg hogy a legújabb S körülbelül pont egy hónappal korábban landolt nálam, és bele is tekertem 800 km-t néhány nap alatt.

Mini Cooper JCW Cabrio oldalról

Azt imádtam és imádják még mások is, hiszen 2020-ban európában összesen 172 798 db MINI Cooper talált gazdára, ami ha azt vesszük, hogy nem a legalacsonyabb árkategóriájú termék, sőt, akkor egy nagyon meggyőző szám. Na de nézzük csak a kabriót. 2005-ben kapott a nagyérdemű először nyitható tetejű MINI-t melyet a Párizsi Autószalonon mutattak be és az R52 kódú karosszéria tetejét csapták le a mérnökök. Azóta megérkezett az R57 és az F57 karosszéria, mind a kettő kapott faceliftet is, így kerülünk ide napjainkba, amikor is az amúgy 2018-ban bemutatott utolsó változat legújabb frissítését kaptam kézhez, 2021-ben a vacsi új JCW kiegészítőkkel.

A MINI története egyébként már nem ma kezdődött, az eredetileg brit tulajdonú cég 1959 óta szolgáltatja a mostanra klasszikusnak és abszolút jellegzetesnek mondható modelljét. Számtalan verzója volt a MINI-nek, megszámlálhatatlan különleges kiadás, és a bulinak a mai napig sincs vége. Több tulajdonosváltás után 2001-ben végül a BMW tulajdonában kötött ki a kis méregzsák, és azt kell mondjam, talán a MINI-k most a legjobbak.

JCW Badge és láthatósági zöld

Nos, bár alapból a JCW festés az igazi British Racing Green és piros kombinációja, természetesen a JCW kiadásokat is meg lehet más színnel vásárolni, és a tesztautó is kapott egy botrányosan feltűnő árnyalatot, amivel még éjszaka is világítottam és feltűnést keltettem. Persze erről nem csak a szín tehetett, de erről később.

Ami megkülönbözteti a JCW kiadást a simától, hogy 18-as JCW papucsokon gurul, jól tele lett szórva John Cooper Works logókkal, elöl, hátul és oldalt, csak hogy véletlenül se maradjon le senki az infóról, valamint a piros versenycsíkok sem maradnak el az apró részletekről. Van itt brit zászlós hátsó fényszóró, és egy 18 mp alatt nyitható, szintén brit zászlós, nagyon kellemes tapintású és meglepően jól szigetelő elektromos puhatető.

Mini Cooper JCW Cabrio hátsó fényszóró

Hatalmas beömlők az első lökőben a turbónak és dupla retyegős kipufogóvégek hátul. A tengelytáv a megszokott kétajtósé (2495 mm), ami elég rövidnek számít és meglepő lehet, ha hajókhoz vagy szokva. 3850 mm-es hossza, 1727 mm-es szélessége és 1415 mm-es magassága kifejezetten sportos kisautót csinál belőle, a megszokottan sarkokra elhelyezett kerekek pedig még tovább fokozzák a gokartos jelleget. A versenyautós megjelenéshez természetesen sokat hozzátesz a JCW Aero kit is.

Sárga abrosz és zongoralakk

A számomra kicsit kellemetlenül harsány külső színhez párosult egy ugyanolyan, kissé kellemetlen citromsárgás zöldes beltér is, ami ráadásul abroszkockamintás, így azt kell mondjam, hogy a tesztautó egyetlen borzasztóan csúnya része talán a szövetezés. A JCW kiadásnak köszönhetően a beltérben is találkozhatsz néhány JCW logóval, ám a lényeg sokkal inkább a sportos kialakítású üléseken van, amelyeket egyébként nem lehet elektromosan állítani, de legalább belesimulósan stabilan lehet ülni bennük.

Mini Cooper JCW Cabrio belső

A kocsiban bőrborítású multifunkciós és sportos kormánykerék található, a műanyag betétek pedig helyenként karbonmintában, helyenként zongoralakkban pompáznak. Természetesen minden van, ami a kényelemhez kell és a már jól megszokott repülőgépes kezelőfelület várja a felhasználókat. Személy szerint én imádom ezt a megjelenést, minden MINI-ben örülök a fejemnek, hogy billenőkapcsolóval kell beindítani a kocsit és sok más funkció is billenőkkel vezérelhető. Ezek mellett persze ott van a szupermodern érintőkijelző és az “autó szívének lüktetését” imitáló LED csík is, ami nagyon jópofa. Kétzónás klíma, Apple Carplay és MINI Connect. Mi kellhet még?

Hát egy kicsit több hely, az kellene, ugyanis a hátsó üléssor lábtere gyakorlatilag nem létezik, még mögöttem sem, pedig törpe vagyok, és az első is olyan MINI-sen szűkös, évekkel ezelőtt volt Roadster, én inkább azt erőltetném, mert nincs 2 felnőtt méretű ember, aki jól érezné magát hátul, kivéve, ha szeretnek felhúzott lábakkal ülni. Az első sor sem a legtágasabb, komolyan azt mondom, hogy inkább vették volna ki a hátsó üléssort és lenne egy rendes méretekkel ellátott kétülésesük, aminek talán némi csomagtere is akadhatna. Mert itt abból is csupán 120 liter jár, ami rosszabbul pakolható, mint a 23 éves MX-5-ömé.

Sajnos a cabrio MINI sem megjelenésre sem belsőre nem lett a kedvencem, és ennek talán nem is a kis hely az oka, hanem a katasztrofális légterelés, akarom mondani a kabrióhoz méltó légterelés teljes hiánya. Ugyanis ha felhúzod az ablakokat, ha leereszted vagy félig húzod, akkor is oltári huzat van tető nélkül, hosszú hajjal gyakorlatilag használhatatlan, ha nem fogja össze az ember, akkor két másodperc kell, hogy az összes hajszálam a számba, az orromba és a szemembe lógjon, nagyon kellemetlen, főleg hogy a kis méregzsák emellett olyan vezetési élménnyel rendelkezik, ami elnehezíti a legvisszafogottabb sofőrök jobb lábát is. Arról, hogy hátul milyen lehet az élmény, inkább nem is akarok tudni, elöl is katasztrófa. Bár meglehet, hogy csak el vagyok kényelmesedve, hiszen az MX-5 tökéletes légbuborékot alkot maga körül, és nem viszi le a huzat a fejedet. Hát ez van, nem lehet az összes MINI tökéletes!

Mini Cooper JCW Cabrio

Na jó, hát megy, megy, szaladgál!

A JCW kiadás minden esetben az S-ben is megtalálható 4 hengeres, TwinPower turbós 2,0 literessel érkezik, ám a hangolásban van eltérés. Az S szerintem jobban lépett, amihez szorosan hozzátartozik az is, hogy a nyitható tetőszerkezet miatt a cabrio nehezebb, elméletileg ezt ellensúlyozták ugyan, de szerintem igazából nem.

Persze ez már csak az én kukacoskodásom, a tényleges számadat azért alátámasztja, hogy egy izmosabb kocsiról beszélünk. 231 lóerő és 320 Nm nyomaték dolgozik a gokartban, amivel azért el lehet lépkedni rendesen. Nem beszélve a John Cooper Works kipufogókról, amiknek a hangját el lehet hallgatni jó sok óráig, sőt még egy cseppet hangosabb is lehetne. A TwinPower Turbo ha tölt, azt nagyon jól csinálja, de akkora lyukat hagy maga előtt, hogy végig gondolom közben, mit eszek majd a Mekiben.

Mini Cooper JCW Cabrio motortér

Valamivel gyorsabbat vártam volna, ám ha odarugsz rendesen és kivárod a végét, azért egy elég harapós kis járműben találod magad, amivel röhögve eszel meg nálad nagyobb motoros versenytársakat is, pusztán a méreteid és a súly miatt. A végsebesség 240 km/h, amiről Magyarországon közúton sose tudjuk meg, hogy igaz-e, mindenesetre volt már számos pályateszt a MINI-vel,ahol bizonyította képességeit. 6,3 másodpercre van szüksége például a 100-as sprinthez. Nöm rossz!

Cabrio, szabadság, száguldás és pattogós futómű

A JCW kiadások sportfutóművel érkeznek, amelyek erős vitát keltettek a kollégák között, hogy jók vagy nem jók. Az egyezményes vélemény volt, hogy az elöl MacPherson, hátul Multi-link sportosított rendszer rohadt kemény, elméletileg sínautósan kemény. És ezen a ponton túl éreztük többen, hogy rettentően nyúlik el róla a karosszéria nagy tempójú kanyarokban, hogy jobban billeg az autó, mint az feltétlenül élvezhető lenne, valamint nem tudod eldönteni, hogy az elsőkerék-meghajtás most etolja-e az orrát, vagy bebicsaklik maga alá.

Meg persze voltak azok a kollégák, akik szerint pont ugyanolyan, mint az S-ben és tényleg egy igazi gokartos, kiváló úttartású autóról beszélünk. Szerintem valószínűleg szubjektív az érzet, és nagyban függ attól, hogy ki miből ül át. Ádámnak, aki a kombi Subaruból ugrik a MINI volánja mögé biztos nem tűnik annyira billegősnek, mint nekem, aki a földtől 10-15 cm-es magasságban ülök, a súlypontja a kocsinak meg lassan mínuszba megy… Azt nem lehet elvenni a MINI-től, hogy nagyon élményautós minden fentitől függetlenül, izgalmas, közvetlen és csintalan kis kocsi. Méregzsák, ez a legjobb szavam rá.

A JCW Edition is tele van szórva a legmodernebb vezetéstámogatókkal, így veszélyesnek azért nem nevezhető az autó, ha balfék lenne a sofőr, a legtöbb problémát korrigálja neki az elektronika, és természetesen a biztonsági rendszerek teljes mértékben jól működtek és nem voltak annyira érzékenyek, hogy rontsák a vezetési élményt.

Ár és összegezve

A MINI Cooper Cabrio 7 524 000 forinttól, a JCW kiadás pedig 10 300 000 forintál kezdődik. A két ár között ott az S - az én személyes választásom is ez lenne -, ami 8 701 000 forinttól kezdődik, ezek az árak a regisztrációs adót még nem tartalmazzák, melyek mértéke eltér, a sima cabrio esetében 85 000 forint, az S és a JCW esetében pedig 185 000 forint. Hát igen, az erő pénzbe kerül. A cabrio MINI esetében a felszereltséget összemosták a kiadásokkal, és minél sportosabb, annál több jár az extrákból, persze nagy léptékben ugráló összegek árán.

Összességében azt mondom, hogy a JCW Cabrio MINI Cooper nem nekem van kitalálva, erről azonban a legkevésbé sem az tehet, hogy rossz lenne, vagy nem eléggé MINI. Ha érzékeny vagy az általam érintett dolgokra, mint a légterelés, a megjelenés stb., akkor lehet, hogy tényleg jobban megéri egy S-ben gondolkodnod, hiszen az egyetlen nagyon hiányzó dolog amit elveszítesz, az a 231 lóerő. Ha elég a 178 is, akkor szerintem nincs kérdés. A MINI továbbra is egy kortalan autó, épp úgy el tudok képzelni benne fiatalokat, mint idősebbeket, ám semmiképp sem családi szekér. Arra ott a Countryman és a Clubman.

Mini Cooper JCW Cabrio szemből

MINI Cooper Cabrio John Cooper Works (2021)

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek száma: 4
  • Max. teljesítménye: 231 LE
  • Max. forgatónyomaték: 320 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 3850/1727/1415 mm
  • Tengelytáv: 2495 mm
  • Saját tömeg: 1277 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 8-9 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,2 - 13,1 l/100 km
  • Végsebesség: 240 km/h
  • 0-100: 6,3 s