vasárnap - 2022. October 02.
12 °C
kevés felhő
alapjarat.hu logo
95 650 Ft
100 685 Ft
D 739 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Inverz downsizing: Honda Civic e:HEV 2022 - Menetpróba

Ahogy a parkolóban megláttam az egymás mellett sorakozó Civic tesztautókat, az első benyomásom az volt, hogy nekem sokkal jobban bejön ez a letisztultabb forma, mint az előd japánosan túlgondolt dizájnja. Sokat azonban nem tudtam szemlélődni, mert egyrészt szakadt az eső, másrészt be kellett mennem a sajtótájékoztatóra.

Mielőtt azonban a 11. generációs Civic részleteibe belement volna a Honda munkatársa a prezentáció során, esett néhány szó a jövőbeli tervekről is, amelyet korábban maga Toshihiro Hibe, a vállalat vezetője jelentett be. 2050-re a Honda minden tevékenységi területén szerertné elérni a karbonsemlegességet, 2030-ra pedig az eladások 40 százalékát már a tisztán elektromos modellek teszik ki a japánok tervei szerint.

 

A 2023-as év elég sűrű lesz a Hondánál, hiszen három új modell is érkezik: az egyik egy hibrid crossover ZR-V névvel, a második egy tisztán elektromos, kisméretű hobbiterepjáró, a harmadik pedig a CR-V legújabb generációja plug-in hibrid hajtással.

 

Hosszabb, kupésabb

Most viszont az új, hibrid Civic menetpróbáján jártam, ahol elég részletesen be is mutatták, miben is más ez, mint az elődje. A letisztultabb formavilág méretbeli változásokat is hozott, hiszen az autó 31, a tengelytáv pedig 35 mm-rel nagyobb. Elöl kicsit hosszabb, hátul kicsit rövidebb lett a túlnyúlás, alacsonyabb is a kocsi, hátul pedig majdnem 2 centivel szélesebb a nyomtáv. Az A-oszlopot hátrébb tolták 5 centivel, amely ezáltal meredekebb is lett, a külső tükrök pedig átkerültek az ajtókra.

 

Belül visszafogták a zongoralakk-áradatot

Ami az utasteret illeti, itt is minden letisztult, a műszerfal leglátványosabb eleme pedig a hosszú, méhsejtmintás betét, amely úgymond elrejti a szellőzőnyílásokat. Közelebbről megvizsgálva már kevésbé látványos, hiszen nem fémből, hanem műanyagból készült, ráadásul ha valamiért az egyik ilyen eltörik, akkor feltehetően az egész panelt cserélni kell. Habár a műszerfalon még van zongoralakk, a két ülés közti panelen és az ajtókon legalább egy mintázott műanyagot használtak, ami nem lesz koszos olyan hamar.

 

Az összeszereltség alapvetően jó, ahová az ember keze téved, kellemes anyagokkal találkozik. A központi érintőkijelzőt a műszerfal tetejére biggyesztették, a sofőr előtt pedig felszereltségtől függően egy 7 vagy egy 10,2 colos digitális műszeregység található. A rendszer természetesen képes a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay kapcsolatra, a tolatókamera képe viszont legfeljebb közepes a mai sztenderdek szerint. Szintén értékelendő, hogy vannak fizikai gombok, például a klíma kezelésére.

 

Hátul érezni, hogy alacsonyabb a tetővonal, bár a Honda kommunikációja szerint a műanyagra cserélt csomagtérajtó több helyet hagy a kifutó modellhez képest. A csomagtér alaphelyzetben 410 literes (a padlóban van némi lépscső), ezalatt kapott helyet a hibrid rendszer 1,05 kilowattórás akkucsomagja is.

 

Biztonság terén is sokat fejlesztettek, a különböző ütközéselkerülő rendszerek mellett már nulla km/órától működik az adaptív tempomat, ez a dugóban araszoló funkciót is segíti. Most először kapott továbbá adaptív fényszórót Honda modell, bár ezt egyelőre nem tesztelni a rövid nappali menetpróba alkalmával. 11 darab légzsák védi az utasokat, hátul is van oldallégzsák, valamint a két első ülés közt is kinyílik egy lufi. Ami a gyalogosok védelmét illeti, a géptető kb. 10 centire felpattan gázolás esetén, ezzel enyhítve a becsapódást.

Kidobták az összes eddigi motort

Eltűnt a kínálatból az ezres és az 1,5-ös benzines, valamint az 1,6-os dízel is, a helyükre egy új fejlesztésű 2,0 literes, Atkinson-ciklusú szívó benzinmotorra alapozott hibrid rendszer került. Az új Civic tehát ezzel az egy hajtáslánc-opcióval választható, amely a HR-V-ben használthoz hasonlít a leginkább. A 41 százalékos termikus hatásfokú benzinmotor 143 lóerőt ad le hatezres fordulaton, emellé 186 Nm csúcsnyomaték társul 4500-on. A hajtásrendszer része még a korábban már említett akkupakk mellett az elektromotor (135 kW és 315 Nm) és a generátor, ez utóbbit táplálja a benzinmotor elsődleges feladatként. A rendszer összteljesítménye 185 lóerő, a maximális nyomaték pedig 315 Nm.

 

Nagyon el akarják hitetni, hogy ez még a régi időkből van

A CR-V-hez képest itt jobban dolgozik a hibrid rendszer, nincs CVT váltósan magas fordulaton bőgő motor, a vonóerő is elég lineáris. Képes tisztán elektormosan haladni, még autópályás tempónál is lehet időnként több száz métert vitorlázni a benzinmotor nélkül. A vezetési élményt azzal igyekeztek növelni, hogy a klasszikus váltási szüneteket imitáló hangokat ad a hanggenerátor, a műszeregységen pedig a rendszer kihasználtságát jelző skála esik vissza azokban az időpillanatokban, amikor a váltás történne egy hagyományos autóban. A vonóerő azonban ilyenkor is lineáris, így az egész inkább komikus, mintsem élvezetes.

Több vezetési mód is van, Eco, Normal, Sport és Individual, ez utóbbiban egyébként a hanggenerátort is ki lehet kapcsolni. A gyári adatok szeirnt 4,7 literrel képes eljárni, a rövid tesztút végén 6,6 liter jött ki, a valósághoz közelebbi adatot majd az egyhetes teszt végén tudok mondani. A beltérben egyébként semmi sem nyöszörög, a torziós merevséget 22 százalékkal javították. A tömegközéppont 1 centivel lejjebb került az elődhöz képest, ebben közrejátszott például az alumíniumból készült géptető is, amely jóval könnyebb a korábbinál. Közel tízszer annyi szerkezeti ragasztót használtak, mint a kifutó modellnél, ez is javítja a merevséget.

 

A futás tehát alapvetően csendes, a több mint 300 Nm nyomatékot viszont egészen jól leplezi a Civic, nem érezni ilyen dinamikusnak, ám a hétköznapi forgalmi szituációk megoldásához bőven van elegendő tartaléka. A kormányzás egész sok visszajelzéssel szolgál, a regeneratív fékezés erősségét pedig a kormány mögötti fülekkel lehet állítani, így akár az egypedálos vezetés is létrejöhet, ami a hibirdek ezen szintjén nem egy általános dolog.

Ennyibe kerül az új Civic

Az Elegance alapverzió ára a cikk írásának pillanatában 11 649 000 forint, a Sport felszereltség 12 099 000-ről, míg a legfelső Advance (amilyen ez a tesztautó is volt) 13 299 000 forintról indul. Nem lesz ez sokáig így, ahogy az autók árai (is) az utóbbi időben rohamtempóban emelkednek. A Japánban készülő Civic aktuális szállítási idejéről pedig érdemes a márkakereskedésekben érdeklődni.

Zeitler Mátyás / Alapjárat.hu

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!