2022. augusztus 15. | 11:38

Ha imádsz vezetni, de a drága az üzemanyag, ez a BMW lesz a te takarékos élményautód!

A leginkább sportos vezetéshez faragott, rövid kupék világát sokáig a 3-as széria jelentette a BMW-nél, de az 1-es megjelenése kibővítette a palettát a kisebb autók irányába. A cég remek termékfejlesztési ambícióinak hála lett egy két ajtós, izmos széria 135i néven, ami kompakt méreteivel egy igazán feszes kanyarvadász gépet jelentett. 2014-től újrarendeződött a paletta, az E82-es 1-es kupé helyét átvette a 2-es széria F22-es kupéja.

 

Az korábbi 1-es kupéhoz képest három centivel nagyobb, 2690 mm-es tengelytáv még mindig egy igen agresszíven mozgó, vérpezsdítő sport autóvá tette az frissen debütált 2-est. Ma a legújabb CLAR platformra épült G42-es széria nem csak sok száz lóerős sorhatos benzinmotorokkal tud mosolyt csalni az ember arcára, mert a pénztárcakímélő, 2,0 literes dízel is jó benne. Az M240i-vel szemben persze igaz a Puskás mondás: kis pénz kis foci, nagy pénz nagy foci. De a lényeg, hogy mindig van foci!

Dögös forma, ami nem csak ígérget

A formatervvel kapcsolatos különféle érzelmi reakciók ugyan szubjektív megítélésbe helyezik a szépséget, viszont az arányok egyértelműen egy sportosan agilis, fordulékony autóról árulkodnak. A 4537 mm hosszú, 1838 mm széles autó méretes kerékjárati ívei szélesen terpesztenek, a 128 mm-es hasmagasság pedig kellően alacsony ahhoz, hogy minél ideálisabb helyre kerüljön a súlypont.

 

A látványosan kiszélesedő sárvédőívek mellett a motorháztető domborulata és hátul az apró, de egészen igényes spoiler ad egy veszettül dögös megjelenést az autónak. Bár széltében és hosszában is nőtt elődjéhez képest, a tetővonal lejjebb került majd három centimétert. A papírforma szerint ezek bizony egyenes arányban javítják a vezetési élményt, ami ebbe az autóba jutott bőven.

Összetéveszthetetlenül beleillik a palettába, hiszen a márka aktuális formajegyei köszönnek vissza a karosszérián, de szerencsére ezt a kétajtóst elkerülte az elnagyolt vese. Az első LED-es fényszórók egészen a lökhárító szélén kaptak helyet, csakúgy, mint a hátsó lámpatestek, amivel optikailag még rátettek egy lapáttal az autó szélességre.

Kényelmes utazó, vagy kanyarvadász sportautó?

A széles küszöbön átlépve lehet belehuppanni a kagylósított bőrülésekbe, ami a tesztautóban állítható oldaltámasszal és széles skálán állítható gerinctámasszal van ellátva. Ez különösen jó tulajdonsága a kupénak, mert kellemessé teszi az utazást hosszabb távon is.

 

A vastagon bőrözött kormány mögött a megszokott 10,25 colos digitális műszerfal kijelzőjén jelennek meg a fontosabb adatok, a középső, 12,3 colos kijelzőn pedig a telefonunk menüje, ami mindenféle kábel nélkül hibamentesen működött végig a teszthét alatt. A gyors és megbízható infotainment mellett továbbra sem hagyták el a klímakezelés fizikai gombjait, ami külön jó pont, hisz sokkal kevésbé vonja el a figyelmet a vezetésről, mint a kijelző menüiben kavirnyálni például egy VW-nél.

A szürke különféle árnyalatiba öltöztetett beltér bőrfelületeit, a karosszéria színének megfelelő kék varrással dobták fel. Az utastér szigetelése nem sok hangot enged be az autó belsejében az elöl ketyegő dízelből, amit amúgy a Harman Kardon hangrendszer a kabin méreteihez képest szinte már túltervezett teljesítménye mobil koncertteremmé varázsol.

 

Bár az autó papíron négyszemélyes, a hátsó szektor maximum a kényszerhelyzetek megoldására szolgál. Két főre a snowboard cucc könnyen befér, ha le vannak hajtva a hátsó ülések, de ha mégis négyesben utazna az ember, a tetősínbe rögzíthető tetőcsomagtartó kézenfekvő megoldás, már amennyiben elég mellé a 390 literes csomagtartó.

Olajkályha egy kupéban?

A külső és az utastér ránézésre nagyon közel van a jelenlegi 2-es széria csúcsát képező M240i-hez, de ez az autó teljesen más. A B47-es dízel teljesítménye szerényebb ugyan, de már 1750-2500-as fordulat szám között rendelkezésre áll 400 Nm nyomaték, 4000-es fordulaton pedig leadja a maximális 190 lóerős teljesítményét is. A 48V-os mild hibrid rendszerrel kiegészített gázolajos motor technikásan kanyargós úton is fürgévé teszi az autót, amihez persze nagyban hozzájárul a villámgyors, nyolcfokozatú automata is.

 

Bár az autó méreteihez képest nem tekinthető könnyűnek, a 2,0 literes dízel így is 6,9 másodperc alatt lövi 100-ra az 1655 kg-os bódét. A show persze nem ebből fakad, hanem az elképesztően jó dolgokból, amik a motor körül vannak. A fokozott karosszéria merevségnek köszönhetően éles kanyarváltásoknál is rendívül közvetlen marad az autó, amitől nagyon gokartos hatást kelt.

Ez a gokartos érzés autópályán kissé kellemetlen, de ez abszolút a rövid tengelytáv miatti hirtelen reakciók hatása, nem a futómű karaktere miatt. A rugózás attól függetlenül, hogy feszes, a rosszabb minőségű utak során sem veri le a vesénket. Ez már csak azért is jó pont, mert ezzel az autóval nem csak komfortos az utazás, de takarékos is. Egy nem is olyan régen letűnt korban még kevés cikibb dolgot tudtam elképzelni, mint egy ilyen vagány kupé egy ketyegő olajkályhával, de az autó dinamikája mellé a 6,4 literes vegyes átlag manapság igencsak barátságos érték.

Be kell ismernem, ez a józan vezetés élménye

Kompakt méretének köszönhetően remekül használható városi környezetben, főleg ha a parkolóhely keresésre fordított időn spórolt perceket számolja az ember. A már említett hangszigetelés miatt pihentető az utazás, így bőven marad energia élvezni a kanyarokat.

 

A vezetéstámogatóknak hála meglepően stabilan veszi az íveket, de ha az ember úgy kívánja a rendszer elengedi a kezét. Ekkor válik igazán előnyére, hogy a dízel tesztautó csak hátsókerék hajtással van szerelve, ugyanis vidáman riszálva rántja mosolyra a sofőr száját. Talán az egyetlen zavaró jelenség a vegyes minőségű felfestések között a sávtartó kotnyeleskedése, de abszolút megszokható, vagy kikapcsolható.

A vezetési módoktól függően változó gáz-, váltó- és kormányreakció jelentősen változik, sportosabb módban meglepően dízel létére magas fordulaton tartja a motort, ellenben eco módban egy kimért utazóautó tétovaságával spórolja meg a litereket.

Kinek kell manapság egy takarékos élményautó?

Ahogy a címben is említettem ez a joker azok számára, akik mindennapi autónak akarnak valami olyat, amivel élvezet közlekedni. A BMW 220d Coupé kellően praktikus ahhoz, hogy ne okozzon problémát vele egy-egy utazás sem, de úgy mozog az úton, mint egy vérbeli élményautó.

A gyorsan növekvő újautó árak mellett érdemes mielőbb kipróbálni, mert az ilyen kaliberű autók manapság is ritkaság számba mennek és az autóipar jövőképében végképp nincs helyük. Az alapár az utóbbi időben jelentősen megnőtt, a cikk írásának pillanatában 14,8 millióról indul, de vezetéstámogatókkal, komfort csomaggal, M sport felszereltséggel könnyedén 20 millióig kúszhat az ára.

BMW 220d Coupé 2022

  • Lökettérfogat 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítménye: 190 LE @4000
  • Elektromotor teljesítménye: 11 LE
  • Max. forgatónyomaték: 400 Nm @1750-2500
  • Hossz./szél./mag.: 4794/2081/1395 mm
  • Tengelytáv: 2857 mm
  • Saját tömeg: 1690 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 4,6-5 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,3l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 132-120 g/km
  • Végsebesség: 237 km/h
  • 0-100: 6,9 s