2022. április 21. | 15:13

A ’60-es években a 02-es széria mentette meg a csődtől a BMW-t. Az aktuális szabadidő-autó és villanyos őrületben azonban nincs jele az összeomlásnak, így van pénz klasszikus sportkupékat fejleszteni a csökkenő igények ellenére.  

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
BMW M240i Coupé xDrive Steptronic G42 (2022)
Előnyök
adaptív futómű
játékot támogató hajtás
erős, gazdaságos motor
MAGA AZ, HOGY LÉTEZIK
Hátrányok
megszokást igénylő külső kilincsek
unalmas, egyen beltér

A G42-es kódú M240i Coupé valójában egy X7 is lehetne, hiszen a BMW moduláris padlólemezén csücsül. A „kis” kétajtós azonban a piac egyik legkívánatosabb, modern sportautója jelenleg, hiszen a kategória kihalófélben van: ha a prémium konkurenseket nézzük az Audinál az RS3, TTRS, a Mercedesnél az CLA 45 vagy A 45 AMG lehet alternatíva, sorhatos motorokat azonban nem találunk ezekben.

bmw m240i coupé xdrive teszt alapjarat

De kanyarodjunk vissza ismét a ’60-as évekbe: valahol a 02-es szériával indult a potens sportos kupék története a bajoroknál, az E21, E30 után az E36 és az E46 Compact vitte tovább a stafétát, majd az 1-es BMW robbantott nagyot, hiszen a kompakt kategóriában hosszmotoros elrendezéssel és hátsókerék-meghajtással mutatták be.

Eleinte 1-essel kezdődött a Coupé neve, majd 2014-ben kettesre cserélték azt és elérhetővé vált 3,0 literes, sorhatos motorral. Közben különböző vadhajtások is megjelentek a 2-es név alatt, mint például a nemrég megújult Active Tourer és a Gran Coupé, ám ezek nem összekeverendők a kupéval, hiszen keresztmotoros, elsőkerekes platformra építkeznek. A 2-es Coupé viszont hátul, vagy mind a négy kerekén képes kaparni és a teszthét alatt egyértelműen kiderült, hogy nem csak vezetni, de utazni is mocsok jó vele.

Mennydörgő éjszakák

Az első, amit mindenki megjegyzett az autó kapcsán: „Mi ez a lila szín?” „Ez a 270 000 forintos Thundernight fény.” Persze nem kötelező ezzel kérni és vannak maszkulinabb árnyalatok is, viszont mindenképp egyediséget hordoz és könnyűszerrel esik le az utcaképről. Az autó arányai a klasszikus sportautós elvet követik egy kigyúrt, izmos karaktert kapunk, szerencsére nem akarták a formatervezők túlságosan ellaposítani a formát. Ha oldalról nézzük, könnyen beleláthatjuk a modern Mustang sziluettjét.

bmw m240i coupé xdrive teszt alapjarat

Ha a kicsivel több mint 4,5 méteres hosszát, 1,8 méteres szélességét és 2741 mm-es tengelytávját nézzük, nem nevezhető kicsi autónak, hiába lett laposabb 28 mm-rel az elődjéhez képest. Az első fényszórókkal még nincs baj, a veséket sem húzták túl, ízléses a motorháztető domborulata és a filigrán szárnyacska a csomagtértetőn – hiába, az M Sport csomag sokat dob rajta. Hátul azonban a két irányba néző béka bárgyú arca fogad, bár ez persze ízlés kérdése, hogy ki, mit lát bele.

Tudtad-e?

A BMW M440i Gran Coupéval ellentétben az M240i nem kapja meg a 48 voltos lágy hibrid rásegítést.

A világító ajtókárpit. Ennyi?

A BMW továbbra is zseniális szabja az sofőr köré a belteret, azonban nagy meglepetéseket ne keressünk a 2-es Coupéban, hiszen a paletta egyen-enteriőrjét kapjuk a kötelező M-es jelzésekkel a szőnyegen, biztonsági öveken és küszöbökön. Kiváló anyaghasználat, masszív összeszereltség érzet, kissé keményre tömött, de bármilyen alkatra kiválóan személyre szabható combtámaszos, oldaltámaszos, fűthető M sportülések fogadnak, amiket a 3-as és a 4-es szériához mérten még alacsonyra lehet engedni.

Olyannyira, hogy már-már a farcsontunk karistolja az aszfaltot – és ez jó! Egyedül az első ajtópanelek világitó M-es mintázata visz egy kis egyediséget a tesztautó fekete, komor belterébe, no meg a Harman Kardon Surround zsebbe nyúlós hifi, ami 16 hangszóróval, hétcsatornás erősítővel és 464 wattos teljesítménnyel kényezteti a hallószervünket.

bmw m240i coupé xdrive teszt alapjarat

Az iDrive legújabb szoftvere a teszthét alatt nem jött zavarba egyszer sem, az Apple CarPlay vezeték nélkül mindig azonnal rendelkezésre áll a nagyobb, 12,3 colos kijelzőn. A vezető előtt található 10,25 colos variálhatósága ugyan korlátozott, grafikai kidolgozása rendben van és abszolút felhasználóbarát.

bmw m240i coupé xdrive teszt alapjarat

A BMW újdonsült külső kilincsei ügyesen simulnak a karosszériába, használatuk viszont igényel némi megszokást, mert könnyen lecsúszik róla az ember ujja nyitás közben. A hátsó sorba történő bejutás már ennél könnyebb, hiszen a tesztautó Easy-Entry első üléseit előre hajtva elektromosan kúsznak tovább.

Hátul 185 centi felett közel sem felemelő az utazás hosszabb távon, mégis egy kupéhoz képest kihozták belőle a maximumot, ahogyan az alaphelyzetben 390 literes csomagtérből, amit a 40:20:40 arányban dönthető hátsó ülésekkel tovább bővíthetünk.

Sorhat + xDrive

Az új 2-es Coupé turbómotorokkal és a ZF-féle, nyolcfokozatú automata váltóval érkezik – nem, nem lesz hozzá kapható manuális váltó annak ellenére, hogy az M3 és M4 Competition-nél ezt választható tétel. A belépő, hátsókerék-meghajtású, négyhengeres 220i 184 lóerővel, a 230i 245 lóerővel, a 220-as dízel 190 lóerővel kapható, hathengeresből egyelőre az M240i xDrive érhető el kizárólag összkerékhajtással. Az M2-re még várni kell.

bmw m240i coupé xdrive teszt alapjarat

A B58B30 motorkódú, 3,0 literes, kettős megfúvású turbóval szerelt motor kovácsolt főtengelyt kap, a változó szelepvezérlést szívó és kipufogó oldalon is tudja, sőt a szelepnyitás ideje és mélysége is állítható. Az M440i Gran Coupéval ellentétben ehhez autóhoz nem csatolták a 48 voltos lágy hibrid rendszert, de a 374 lóerő és 500 Nm-es nyomaték így is bőven elég a mindennapokban, amikor a teljesítmény alig 20%-át használod.

Viszont ha oda kell csapni, akkor tűpontosan, határozottan oda lehet suhintani az M240i-vel, hiszen a végtelenbe nyúló nyomatékgörbének, a feláras, hegyesebbre programozott automatának és a változó áttételű kormánynak köszönhetően borzasztó éles közúti fegyver válik belőle agresszív gázpedálhasználat esetén.

bmw m240i coupé xdrive teszt alapjarat

A rajtautomatikával 4,3 másodperces 0-100-as sprint villanyautósokat megszégyenítő teljesítmény úgy, hogy videós tesztekben láttunk már tőle néhány tizeddel jobb gyorsulást. A végsebessége 250 km/h, felárért ez 285-ig is kitolható. A fogyasztás is kitolható lenne bármeddig, azonban hosszabb távon, az autópálya sebességhatárait szigorúan betartva a 8,5 literes átlagot könnyűszerrel hozza, országúton ez még lejjebb is vihető, vegyes üzemben pedig 10 liter környékén érdemes számolni. Valljuk be, egy 374 lóerős, hathengeres, összkerekes, 1,7 tonnás kupétól ez megsüvegelendő érték és nagyon jól jelzi az autó rugalmasságát, sokoldalúságát.

Sportfutómű, M Sport diffi alapáron

A 2-es Coupé elődje elérte az 1,6 tonnát összkerékhajtással, így ennek tudatában annyira nem is meglepő, hogy az újdonság 1690 kilogrammot mutat a forgalmi szerint. Nem lesz tehát egy MX-5, de legalább nem is nyom annyit, mint az 1,8 tonnás M440i Coupé, vagy a 2 tonnás Gran Coupé, a 2,2 tonnás, elektromos i4-ről meg ne is beszéljünk. Öröm az ürömben, hogy a 100-200 kilós súlykülönbség érződik az autón, sokkal agilisabbnak, könnyedebbnek érződik, mint nagytestvérei.

bmw m240i coupé xdrive teszt alapjarat

50-50%-os súlyelosztás, az elődhöz képest elöl 9, hátul 4 mm-rel szélesebb nyomtáv, az okos összkerékhajtás és a megannyi biztonsági elektronika tökéletes balansza teljesen hülyebiztos sínautót ad ki. A menetmódok konfigurálása közben kiderül, hogy az M240i a hátsó tengelyre is képes „terhelni”, ha úgy kívánjuk, az M Sport differenciálmű enged némi játékot biztos határokon belül, de teljesen hátra nem küldhető a hajtás, ellentétben az M3, M4 modellekkel.

Comfort módban hosszútávfutó GT válik belőle és a peres gumik ellenére sem szaggatja le az utasok veséjét. A széria M Sport futóművet tüköraszfalton érdemes Sport módban használni, hiszen könnyen pattogásba megy át az utazás, az ötforintoson hagyott ujjlenyomatot is képesek vagyunk letapogatni az elöl MacPherson, hátul öt-öt alumínium lengőkarral szerelt futóművel.

bmw m240i coupé xdrive teszt alapjarat

Eszeveszett megindulást, stabilitást manapság már egy sportosnak tervezett villanyautó is képes nyújtani, és a vitát mindig az dönti el, hogy a villanyautónak van-e hangja, átjár-e a benzingőz és a gumik szaga kiszálláskor? A M240i tudja mindezt, azonban a tipráskor érzékelt hangorgia, puffogás az utastérben a hangszórók által van jelen csupán, a külső szemlélő sokat nem érzékel belőle.

De! Még ezt is meg tudom ennek a borzasztóan steril technikának bocsájtani, hiszen minden adrenalintól túlfűtött pillanat élmény volt vele: egy tökéletesre faragott autó az M240i, ami a modern kor elvárásait remekül vegyíti a bajor márka tradícióival. Közel sem annyira drabális, mint egy M4, cserébe hétköznapokban is kényelmesen használható és a legtöbb benzinvérű igényét kielégíti ezzel a hajtással és motorkonfigurációval.

Ár és összegezve

A 220i Coupé 13 millió, a 220d dízel 13,6 millió, a tesztelt M240i xDrive 19,4 millió forinttól vásárolható meg a cikk írásának pillanatában. A tesztautó kapott néhány extra kiegészítőt, így már kicsivel több mint 23 milliót kell érte kifizetni. A bevezetőben említett konkurensekhez mérten nincs elrugaszkodva ár tekintetében az M240i, aki ehhez hasonló teljesítményt és minőséget akar ebben a kategóriában, annak 20-26 millióval számolnia kell. Megéri kivárni az M2-t? Ha pályaautót szeretnél, akkor igen, minden másra ott az M240i.

A BMW 430i Coupé tesztvideónkat itt találod:

BMW M240i Coupé xDrive Steptronic G42 (2022)

  • Lökettérfogat: 2998 cm3
  • Max. teljesítmény: 374 LE
  • Max. forgatónyomaték: 500 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4548/1838/1404 mm
  • Tengelytáv: 2741 mm
  • Saját tömeg: 1690 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 8,8 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 10,2 l /100 km
  • CO2 kibocsátás: 200 g/km
  • Végsebesség: 250 km/h
  • 0-100: 4,3 s