2023. május 21. | 08:05

Fantasztikus formatervet kapott a kisbusz, a feeling is megvan, de mit nyújt a hétköznapokban?

Nem lehet észrevétlenül autózni egy ilyen kéttónusú fényezéssel ellátott ID. Buzzal. Annyira sokkolóan vidám és menő, hogy még azok is utána fordulnak, akik egyébként nem kifejezetten érdeklődnek az autók iránt. Az egyik piros lámpánál egy rózsákat áruló úriember is odajött megkérdezni, hogy ez ugye a régi hippibuszra akar-e hajazni?

Mivel már csak 4 másodperc volt addig, amíg el kellett indulnom a zöld lámpánál, így a T1-es és az tisztán elektromos ID. Buzz viszonyát kénytelen voltam ebbe belesűríteni, de az üzenet láthatóan így is átment a fickónak. Tetszett neki a retró beütés. A Volkswagen tehát ilyen szempontból tökéletesen elérte célját.

Ez a modell csak elektromos hajtással érhető el, aki belső égésű motoros kisbuszt szeretne venni VW emblémával, annak még mindig ott a Multivan. A T7-esnél egyébként jóval rövidebb ez az ID. Buzz (lesz belőle hosszított kivitel is, harmadik üléssorral), viszont 40 mm-rel szélesebb. A MEB-platformra épülő jópofa négykerekűből egyébként áruszállító kivitelt is kínálnak.

Tudtad-e?

Már a T2-es Transporterből is készítettek egy elektromos hajtású prototípust, ám akkoriban a villanyautók még teljesen más szerepet töltöttek be a közlekedésben, mint most.

Belül is vidám

Nem szürke műanyagokkal találkozol odabent sem, az autó külsejéhez passzoló betétekkel látták el. Apró gagek találhatók szerte a kabinban, kisbuszt ábrázoló minták, középső konzolba pattintott jégkaparó és sörnyitó is van. A középső boxot egyébként úgy, ahogy van ki lehet szedni, ha valaki az első két ülés között jobb átjárhatóságot szeretne.

A második sorban sajnos nem három különálló ülés van, 1/3-2/3 arányban dönthetőek a háttámlák és sínen tologatható a pad. Harmadik üléssort csak a hosszított kivitelhez lehet majd kérni, 2024-től. A környezet azonban már ki van alakítva neki, hiszen ott is van párnázott könyöklő és USB-előkészítés.

Aki akar, 220V-os aljzatot is rendelhet, az 1121-2123 liter közt variálható csomagtartó pedig érdekes megoldást kapott, ami szintén az ős-Transporterre hajaz. Egy álpadlót szereltek be, az alulra elhelyezett akkumulátorok miatt ugyanis csak így érhető el a sík padló, ha ledöntjük a hátsó üléseket. Az álpadló alá egyébként be lehet tenni olyan cuccokat, amiket nem használunk sűrűn. Vagy pedig ki is szerelhető, így nagyobb lesz a csomagtér, de lépcső keletkezik a háttámlák ledöntésével.

A vegán anyagokból is építkező beltérben a világos kárpitok a mindennapi használathoz nem túl előnyösek, hiszen hamar koszolódnak. Viszont kellemes és tágas környezetet teremtenek, a praktikum szempontjából az is rossz pont, hogy hátul középen nincs ISOFIX rögzítési pont, így csak két gyerekülést lehet ilyen módon behelyezni ide. Lehet kérni hozzá kempingezős csomagot is, tűzhellyel és más kellékekkel.

Vannak egyéb ergonómiai furcsaságok is, amiket meg kell szokni. Túl kicsi a napellenző, az ablaktörlő a bal oldali bajuszkapcsolóra került, a központi kijelző alatti érintőpanelnek pedig nincs világítása, így sötétben nehéz kezelni. A kormány force feedback gombjai továbbra is irritálóak, ám a VW már bejelentette, hogy vissza fogják hozni a klasszikus gombokat.

Csak egyfajta hajtás

Jelenleg nem kényeztet el az ID.Buzz különböző motorváltozatokkal, egyfajta villanymotorral szerelik, amelyet hátulra tesznek be. Ez 150 kilowattot produkál (204 LE), amelyet egy bruttó 82 kilowattóra kapacitású akkucsomag táplál. A WLTP szerint 417 kilométeres hatótávra képes, a valóságban ez 350 környékén mozog átlagos használat mellett.

A 310 Nm-es csúcsnyomaték itt nem vág úgy hátba, mint ahogyan azt a villanyautóktól megszokta az embert, bár egy ilyen kisbusznak nem a versenyzés a célja. A 145 km/órás végsebesség a magyar autópályákra pont elegendő, bár ennél a tempónál, teli utastérrel úgyis exponenciálisan csökken a hatótáv, így nem sokan fogják ilyen tempó mellett használni.

Ami a töltést illeti, váltóáramról 11 kilowattal lehet pumpálni, míg egyenáramról akár 170-nel is, bár ezt ritkán képes teljesíteni. Viszont még a töltés végén is képes 30 kilowatt felett felvenni, ami nem rossz adat. Nincs tehát semmi korszakalkotó a technika terén, amit esetleg a külső alapján várna az ember, az általam mért 23 kilowattórás átlagfogyasztás sem kiemelkedően jó.

Méretéhez képest jól manőverezhető, egész tisztességes a fordulóköre (11,1 méter), a biztonsági extrák azonban továbbra sem tartoznak az élvonalba a VW-nél. A sávtartó kicsit darabos, kanyarodó útszakasznál hajlamos vonaltól vonalig pattogni, valamint a vészfékező asszisztens is képes balesetveszélyes szituációkat teremteni. A vezethetősége pont olyan, amire az ember számít: kisbuszos. Ennek ellenére stabil, nem lobog oldalszélben és nem imbolyog kanyarokban, a menetzaj pedig minimális.

Ár és összegezve

Az ID.Buzz megvásárlása egyértelműen a szív diadala lesz. Racionális érvet nehéz felhozni mellette, mert néhány ötletes gagen kívül semmilyen nagy durranást nem tartogat a technikai oldalon. Ha a fantasztikus formaterv mellé készültek volna valamilyen komoly technikai újítással a hajtáslánc, a hatótáv vagy a tölthetőség terén, akkor mindent elsöprő sikere lehetett volna. Így viszont csak egy jól kinéző stílusdarab maradt, amelynek alapára egyébként 27 millió forint. A felextrázott tesztautó pedig már 35 millió feletti árcédulával rendelkezik.

Riválisa nem sok van, a Stellantis-csoport rendelkezik tisztán villanyos kisbuszokkal 20 millió forint környékén, ám azok sokkal gyengébbek és kisebb a hatótávjuk. Talán még a Mercedes EQV-t lehet ide sorolni, bár az egy jóval nagyobb autó ennél, akár 8 személy szállítására is alkalmas, alapára kicsivel 30 millió felett van.

Volkswagen ID. Buzz Pro 82 kWh (2023)

  • Max. teljesítmény: 150 kW (204 LE)
  • Max. forgatónyomaték: 310 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4712/1985/1937 mm
  • Tengelytáv: 2988 mm
  • Saját tömeg: 2384 kg
  • Akkumulátor: 82 kWh
  • Gyári vegyes fogyasztás: 20,9 kWh/100 km
  • Tesztfogyasztás: 23 kWh/100 km
  • WLTP hatótáv: 417 km
  • CO2-kibocsátás: 0 g/km
  • Végsebesség: 145 km/h
  • 0-100: 10,2 s
Zeitler Mátyás / Alapjárat.hu / Volkswagen