2023. május 05. | 16:31

Bővült a motorkínálat az egzotikus kompakt esetében, ki is próbáltuk, mit tud.

A VW-csoport kompaktjai közül mindig is a Seat modelljei voltak formaterv szepontjából a legizgalmasabbak. Néhány évvel ezelőtt azonban önálló márkává vált a Cupra, ezzel pedig átvette az egzotikusság szerepét a konszernen belül, most már ezek a termékek a legsportosabbak és legegyedibbek.

Annyira átalakultak a spanyoloknál a dolgok, hogy a VW vezetője szerint a Seat jövője is kérdéses, lehet, hogy a Cuprára fognak feltenni mindent, a Seat pedig megszűnik 2029 után. Mindenesetre a Seat eladásai folyamatosan csökkennek, a Cupra viszont egzotikusságával viszonylag jól szerepel.

Egészen morcos az orra a Cupra Leonnak, a fehér fényezésben pedig ütősen mutatnak a fekete betétek szerte az egész karosszérián. Látványosak a 18 colos, kéttónusú felnik is, bár a menetkomfort szempontjából nem annyira előnyösek.

Németes beltér

A logó bronz árnyalata a kabin betétein is megmutatkozik és lám, lehet olyan középkonzolt csinálni, ami nincs nyakon öntve zongoralakkal. Azt azért érezni, hogy egy német konszern tagjaként csak egy kicsit tértek el az egyenbeltértől, de legalább a praktikusságra nem lehet panasz. Az infotainment rendszer minden tud, ami ma elvárható az alsó-középkategóriában. Vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto csatlakozás és teljesen digitális műszeregység is van.

Elöl és hátul kényelmesek az ülések, el lehet férni rendesen, a váll- és a fejtér is megfelelő, de azért nem kiemelkedő a kategóriában. A csomagtartó pereme elég magas és masszív, súlyosabb tárgyakat nem egyszerű bemanőverezni a 380-1301 liter közt variálható puttonyba anélkül, hogy leverné az ember a fényezést a lökhárítóról. Aki nagyobb raktérre vágyik, annak egyébként ott van a kombi kiadás.


Tudtad-e?

2023 első négy hónapjában összesen 121 darab Cupra talált gazdára idehaza a Datahouse adatai szerint, ebből pedig csak 19 darab volt Cupra Leon.


Ehhez nincs ezres motor

A Cupra Leon esetében még mindig kérhető dízelmotor, a 2,0 literes TDI hatos manuális váltóval és hetes DSG-vel érhető el. Ami a benzineseket illeti, 1,5-ös és 2,0 literes motorok vannak a kínálatban. Ami most újdonságot jelent, hogy megkapta az eTSI hajtást a Leon is, így most ezzel a 150 lovas, mild hibrid megoldással és DSG váltóval próbáltam ki a Cupra kompaktját. Egy kicsi villanymotor segít rá a benzinmotorra, de papíron ugyanúgy 150 lóerő a rendszesrteljesítmény, mint a sima 1,5-ös, nem hibrid TSI esetében. 

A hibridség célja elvileg a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás csökkentése. Ehhez képest a nem hibrid és a hibrid 1,5-ös Leon esetében a gyárilag megadott emisszió csutkára ugyan annyi, ráadásul a sima benzines fogyasztási adata még jobb is. Ez egy kicsit megmosolyogtató, ahogyan az általam mért 7,2 literes átlagfogyasztás is a teszthét végére, hiszen a Golfban a 130 lovas verziója ennek az eTSI-nek 5,2 litert kért

Kényelmesnek túl kemény, sportosnak túl puhány

Az elöl MacPherson, hátul multilink futómű hangolása, és a 18 colos kerekek a nem túl ballonos gumikkal azt eredményezték, hogy eléggé rázós élmény közlekedni vele a hitvány minőségű magyar úthálózaton. Én személy szerint nem erre vágyom egy kompakt ferdehátútól, amiben egy 1,5 literes motor dolgozik. Ha sportolni akarnék egy kompakttal, akkor vennék egy R Golfot, csak hogy a konszernnél maradjak, de említhetném a Civic Type R-t is.

A 150 lóerő persze szinte minden forgalmi szituációhoz elég, a DSG megfelelően kapcsolgat a fokozatok közt annak érdekében, hogy mindig meglegyen a kellő dinamika. Az viszont szintén tény, hogy nem mindenkit fogsz állva hagyni ezzel a piros lámpánál a 250 Nm nyomatékával.

A fék nagyon furcsán adagolható, egyszercsak felpuhul, aztán megint felkeményedik, nehéz ráérezni, hogyan lehet egyenletesen lassítani, ez elég zavaró. A kormányzás egyébként pontos, ám az elektoronikus szervo miatt sokat nem érezni a dolgokból. Van benne sport üzemmód is, de nem lesz tőle számottevően dinamikusabb az autó.

A start-stop rendszert csak a menüből lehet kikapcsolni legalább három érintéssel, ráadásul nem ez a legfinomabb leállítási és újraindítási metódus, amit ebben a kategóriában tapasztaltam, van némi vibráció ilyenkor. Volt benne adaptív távolságtartó tempomat sávtartóval és táblafelismerővel, utóbbi okozott némi kellemetlenséget. Az M7 kivezetőn az egyik lehajtósáv hatvanas tábláját sikerült benéznie, így 100-ról egy elég keményet fékezett, ami balesetveszélyes. Szerencsére nem jött közvetlenül mögöttem senki, így tudtam orvosolni a helyzetet.

Ár és összegezve

Mindenki döntse el magának, hogy az egzotiks márka és az ütősebb formaterv megéri-e a Seat Leon alapárához képest a nagyjából egymilliós felárat a Cupra Leon esetében. Utóbbi 11,6 milllióról indul, a felextrázott teszatutó azonban már 14,5 millióba kerül. Ha egy hétköznapi használatra szánt, kompakt autót keresnék a VW-csoport háza táján, akkor nem biztos, hogy ezt a feszes Cuprát választanám.

Cupra Leon 1.5 eTSI DSG (2023)

  • Lökettérfogat: 1498 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 150 LE
  • Max. forgatónyomaték: 250 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4398/1799/1442 mm
  • Tengelytáv: 2683 mm
  • Saját tömeg: 1320 kg
  • Tesztfogyasztás: 7,2 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 154 g/km
  • Végsebesség: 224 km/h
  • 0-100: 8,5 s
Zeitler Mátyás / Alapjárat.hu