2022. július 20. | 00:00

Megvannak az apró anomáliái, de összességében remek használati tárgy a Peugeot 308 SW Hybrid.

A legtöbb járókelőt megigézi az új, harmadik generációs Peugeot 308, ami most kombi karosszériával és az erősebb plug-in hibrid hajtáslánccal érkezett szerkesztőségünkbe. Ha unod a Volkswagen Golfot és végre valami vagány, hatékony alsó-középkategóriás kombira vágysz, akkor mindenképp próbáld ki a 308 SW-t, meggyőző lesz!

 

Nem tudod levenni róla a szemed

A Stellantis megalakulása után az EMP2-es padlólemezt nem csak az új 308 alatt találjuk meg, ugyanis az Opel Astra és DS4 is ezt kapta meg. Az már személyes ízlés kérdése, hogy kinek melyik modell dizájnja jön be, számomra a Peugeot 308 a nyerő, főleg úgy, hogy kombi karosszériaváltozat is kapható belőle.

Az SW 4636 mm hosszú, 2732 mm-es tengelytávja 5,7 centis növekményt rejt az ötajtóshoz képest és az elődmodellhez mérten terebélyesebb, egyben laposabb is lett. A GT Pack felszereltségű tesztautó szűkre húzott, elöl LED-Mátrix fényszórói, a fekete betétek és márka új emblémája soha nem látott frissességet ad a 308-asnak.

 

Tudtad-e?

A tesztautó a felár nélküli, olív zöld metálfényezést kapta.

Jó benne létezni

Hasonlóan merész, ugyanakkor meglepően minőségi anyaghasználat fogad a kabinban. Az AGR minősítésű, fűthető ülések hosszabb távon rendkívül kényelmesek, masszázs- és memóriás funkcióval is szolgálnak, viszont csak a vezető oldali állítható elektromosan. A hátsó traktus sokat fejlődött lábtér tekintetében az elődmodellhez képest, itt kapunk légbeömlőket és két féle USB csatlakozót.

 

Az aprócska, alul-felül csapott kormányról már panaszkodtam egy sort egy előző Peugeot tesztjében, de rá kellett jönnöm, hogy átlagos használat közben hozzá lehet szokni. Szinte az ölembe kell engednem azért, hogy felette eltekintve lássam a műszeregységet. A 308 GT felszereltséggel már tudja a 3D-s megjelenítést a kormány mögött, bár én ezt az első pár 100 méteren kikapcsoltam és nem is hiányzott utána sem.

A kijelző kidolgozása rendben van, viszont a nézetek váltása közt akadozik, sőt a hatékonyságjelző is hajlamos laggolásra. A 10 colos, középső érintőkijelzőre ez már kevésbé jellemző, bár indításnál kell néhány másodperc, mire bebootol, viszont a vezeték nélküli Apple CarPlay minden indításnál azonnal működésbe lép. A menürendszer grafikája itt még színvonalasabb, a 360 fokos kamera képe pedig egészen fenomenális – legalábbis az előző generációs megoldásokhoz képest.

Van hely pakolni az apróságokat, a vezeték nélküli telefontöltő asztalkája remekül kézre áll. A képernyő alatt programozható i-Toggle gombok hasznosak és így kevésbé lesz zavaró, hogy a klíma menüjében kell turkálni, ráadásul néhány dedikált, klasszikus gombot is kapunk.

 

A fura, aprócska franciás anomáliáktól nem volt teljesen mentes az autó, hiszen előszeretettel paráztatott be a kézifék, amikor masszívan a féket taposva D-be raktam a menetválasztót és kiengedtem az elektromos kéziféket. A fékpedált tapostam, mégis sípolt. Aztán volt, hogy a nap első indítása után nem működött a B fokozat, ami ideális esetben erőteljesebb motorféket idéz elő. A legidegesítőbb viszont az elektromos csomagtérajtó volt, ami 10-ből 8-szor nem akarta behúzni magát.

Nem sikerült rájönnöm, mi lehetett a baj, hiszen amikor kellő lendületet vett, gyönyörűen lecsukta magát, de legtöbbször lagymatag módon engedte le az ajtót, ilyenkor esélytelen volt a reteszelés. A PHEV változatban egyébként némi helyet elvesz az akkucsomag a csomagtérből, így a benzines vagy a dízel kombik 609-1634 literje helyett 548-1547 litert kapunk.

Kifinomult hajtáslánc

A hátsó kerekek között található 12,4 kWh-s akkucsomag papíron 59 kilométeres tisztán elektromos hatótávot enged a 308 SW-nek. Az egyhetes tapasztalatok alapján inkább a 40-hez közelít ez a szám, viszont ezt stabilan hozta. Extraként 7,4 kW-os töltésre is képes, ilyenkor két óra elég neki, enélkül otthon, hagyományos fali dugóról viszont 10 órába telt feltöltenem az autót éjszakánként. A 110 lóerős villanymotor teljesítménye szinte minden körülmény mellett elegendőnek bizonyult, autópályán 130 km/óráig is képes ezzel haladni.

 

Ha lemerül az akku vagy átrakjuk Hibrid, esetleg Sport módba, akkor akcióba lép az 1,6 literes, benzines turbómotor, ami az erősebb kivitel esetében 180 lóerőt és 250 Nm-es maximális nyomatékot teljesít egymagában. Az összteljesítmény 225 lóerő lehet, ami nem eredményez fejszaggatást, de egy állandó, lineáris gyorsulási érzetet biztosít.

A benzinmotor egészen halkan, rezonanciától mentesen képes beavatkozni a hajtásba, a nyolcfokozatú Aisin-automata váltó finoman, gyorsan teszi dolgát, terelgetve a villany- és benzinmotortól érkező hajtóerőt az első kerekekhez. Igyekeztem tehát minden este tölteni az autót -  hiszen másképp mi értelme volna egy plug-in hibridnek -, így a hét végére 4,1 literes átlagfogyasztást értem el benzinből.

A futómű hangolása is rendben

A csendes hajtáslánchoz egészen jól szigetelt utastér és kompromisszumoktól mentes futómű társul elégséges rugóúttal, kellően feszes hangolással. Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a rendszer, a csomagtérben elhelyezett akkupakk ellenére sem érezni farnehéznek, a gokartos kormánnyal megbarátkozva egészen élvezetes vezethetőséget ad a 308. Összkerékhajtást ne keressünk a kínálatban, még a hibridek esetében sem, ugyanis kizárólag fronthajtással érhető el a modell.

peugeot 308 sw teszt alapjarat

Ár és összegezve

Listaáron az 1,2 literes, háromhengeres, 110 lóerős benzinmotorral, hatos manuális váltóval 9 330 000 forinttól indul az SW, az 1,5-ös dízelt 10 280 000-tól kaphatjuk meg. A gyengébb hibrid 14 270 000 forinttól, az erősebb GT 16 850 000, a tesztelt GT Pack 17 750 000 forinttól lehet a miénk.

Talán a dízelmotorral érné meg ár-érték arányosan a 308 SW, hiszen egy kompakt kombiért majdnem 18 millió forintot kifizetni nem éppen észszerű döntés – legalábbis magánszemélyeknek. Persze mindennapi töltés mellett 5-10 év múlva lehet, hogy visszahozza az árát a konnektoros hibrid, ami egyébként kombi kivitelben egy formabontó, kényelmes, tágas, egészen erős, élhető infotainment rendszerrel ellátott használati tárgy lehet.  

Peugeot 308 SW Hybrid (2022)

  • Lökettérfogat: 1598 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Benzinmotor teljesítménye: 180 LE
  • Benzinmotor forgatónyomatéka: 250 Nm
  • Villanymotor teljesítménye: 110 LE
  • Villanymotor forgatónyomatéka: 320 Nm
  • Összteljesítmény: 225 LE
  • Max. nyomaték: 360 LE
  • Hossz./szél./mag.: 4636/1852/1444 mm
  • Tengelytáv: 2732 mm
  • Saját tömeg: 1633 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 1,2 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 4,2 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 27 g/km
  • Végsebesség: 235 km/h
  • 0-100: 7,5 s